Ik begrijp de opmerkingen over een weinig verfijnde lay-out wel en ook de kritiek op de resolutieproblemen.
Het is ook irritant de mijn muiswiel niet werkt in de schermen. Ik ben gedwongen om steeds de scroll-bar te gebruiken.
@Icarus: Met de melding
Btw, het programma doet het bij mij helemaal niet.
kan niemand iets beginnen.
De manier van installeren is onbekend en de versie van Ubuntu c.q. de status van het systeem (bijgewerkt?) ook.
Zoals de belastingdienst zelf opmerkt ondersteunen zij Ubuntu 9.10 en openSuse 11.2. Daarmee werd getest en daarmee werkt het aangifteprogramma ook. Wie een oudere versie heeft van Ubuntu of openSuse, heeft een (kleine) kans conflicten.
Ik heb de aangiftes in 2006/7/8 ook met Linux gedaan, maar dat was een andere Debian-distributie (eerst Kanotix, later sidux).
Mijn ervaringen met aangiftes onder Debian zijn dus positief. Maar er zijn compleet andere systemen die hiermee overweg kunnen blijkens het bericht van zwaluw.
Maar er is nog iets anders aan de hand. De belastingdienst heeft blijkbaar een nieuwe versie gemaakt.
De versie die ik had gebruikt was al in december 2009 gemaakt. Als je nu het bestand achter
deze link download en uitpakt, zie je een programmaversie die 05-02-2010 gemaakt is. Het programma staat dus na het uitpakken daar .../ib2009/bin/ib2009ux. Dat bestand kan dus simpel met een dubbelklik op ib2009ux gestart worden.
Hierna duurt het 3 tellen en het startscherm komt in beeld. Als iemand reeds de oude versie heeft gebruikt (gemaakt 11-12-2009), dan kan alles wat in de mappen /ib2009/bin+share staat verwijderd worden. Hierna kan je met de nieuwe versie uitpakken en starten.
Let op: verwijder niet onbedoeld de ingevulde aangifte zelf. Het *IBD-bestand bevat de data van de aangifte.
NB: met de autopackage is het bij mij niet gelukt, het *.tar.gz-bestand werkt wel.
De plek waar de het tar.gz-bestand wordt uitgepakt is een eigen keus. Je kan het bijvoorbeeld uitpakken in /home/username/program/belasting/. Hieronder worden dan door het uitpakken de de mappen aangemaakt.
Bij mij staat het programma dus in /home/username/program/belasting/ib2009/bin/ib2009ux.
De aangiftedata worden standaard bewaard in de map /home/username/belastingdienst.nl/ib2009/. Daar staat dan het *.IBD-bestand. Bij het sterretje zie je dan de cijfers van je SOFI/BSN.
Begin maart komt er weer een nieuwe versie van de programmatuur. Hiermee is het mogelijk een deels reeds ingevulde aangifte te ontvangen.
Er is ook nog een andere link. Hier staan de aangifteprogramma's voor heel veel Linux-distributies. Over de kwaliteit en de betrouwbaarheid kan ik niet oordelen.
Maar tante Google vertelde mij dat
radoeka (rbos) voor diverse Linux distributies 17 verschillende varianten aangifteprogramma's levert.
Hierbij is het weer de vraag waarom de versie van 05-02-2010 werd gemaakt door de belastingdienst. Ging het alleen om de lay-out/schermconflicten of werden ook de rekenmodules en de invulschermen aangepast?
Veiligheidshalve adviseer ik dus het laatste aangifteprogramma van de belastingdienst te gebrui