Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: belastingaangifte 2009  (gelezen 15916 keer)

Offline zwaluw

• Lid
belastingaangifte 2009
« Gepost op: 2010/01/29, 15:41:32 »
De lang verwachte blauwe enveloppe viel eens weer op de mat. Zoals in het forum omschreven heb ik bij www.belastingdienst.nl de linux-tarball binnengehaald.
ik gebruik nog Ubuntu 8.04 met een plat scherm in res. 1920x1080. De tekst in het venster van aangifteformulier van de belastingdienst bleek in deze resolutie vrijwel onleesbaar.
Ik heb met de belastingtelefoon gebeld, waarbij de medewerker aangaf geen oplossing te weten. De applicatie was volgens hem door de belastingdienst getest in Mandriva en RedHat en zou ook onder andere, niet geteste linux-versies kunnen werken.
Heb mijn schermresolutie tijdens het gebruik van de belastingaangifte teruggebracht naar 1280x768, waarbij ik wel een leesbaar aangifteformulier kreeg.

Re: belastingaangifte 2009
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/29, 16:40:05 »
Ik denk dat dit de schuld is van de belastingdienst..
Het lijkt erop dat dit pakket flink verouderd is en gewoon niet gebouwd is op zulke resoluties...

Tijd voor de belastingdienst om een nieuwe te schrijven  >:(
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/29, 22:01:55 »
Heb het belasting programma 2009 hier gedownload: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/linux/ib2009_linux.package
Ja inderdaad, vaag en rommelig, slecht leesbaar, knoppen nauwlijks zichtbaar net als vorig jaar, toen heb ik er ook al over gezeurd op dit forum.
Vorig jaar was er ook een probleem met het versturen meen ik me te herhinderen. Dat heb ik nu nog niet kunne testen.
Ga waarschijnlijk wachten tot 1maart om de ingevulde versie te downloaden.

Nog niks verbeterd kwa layout, inderdaad Sjoerd tijd voor de belasting dienst om een nieuwe te schrijven.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/29, 22:32:48 »
Net heb ik naar resolutie TFT en een paar andere trefwoorden in de help gezocht en niets gevonden, jammer.

Klik op instellingen (hoofdscherm van de aangifte) of kijk bij zoeken/search naar "sneltoetsen". Daar is helaas te zien dat niet alle mogelijke veranderingen van de scherminstelling voor OSX of Linux beschikbaar zijn, voor Windows wel.

Je kan ook zonder verandering van de resolutie het volgende doen:
klik met de rechter muisknop op de werkbalk boven in het aangifteprogramma. Daar zie je ook de optie om de grootte veranderen (5e van boven).
Door met de muis te schuiven verander je de lengte en breedte van het scherm voor het aangifteprogramma waarbij automatisch de passende formaten worden gezocht voor een leesbare lengte/breedte-verhouding.
Laat maar horen of dat helpt, dan zien anderen ook of dat voldoende is. Anders moet je misschien meer (c.q. MS) lettertypes installeren.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/30, 09:35:49 »
Citaat
     Je kan ook zonder verandering van de resolutie het volgende doen:
klik met de rechter muisknop op de werkbalk boven in het aangifteprogramma. Daar zie je ook de optie om de grootte veranderen (5e van boven).
Door met de muis te schuiven verander je de lengte en breedte van het scherm voor het aangifteprogramma waarbij automatisch de passende formaten worden gezocht voor een leesbare lengte/breedte-verhouding.
Laat maar horen of dat helpt, dan zien anderen ook of dat voldoende is. Anders moet je misschien meer (c.q. MS) lettertypes installeren.     

Heb dit gedaan is iets verbeterd, maar nog steeds halve invoer velden, onduidelijke knoppen, heb geexperimenteerd met het groter maken van het scherm, geen enkel resultaat op de in voer velden, ben niet weg van de belasting dienst maar helemaal niet van hun programma voor Linux.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/30, 09:39:40 door Leon_III »

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/30, 17:58:24 »
Ik heb een 17' CRT scherm met een resolutie van 1280x1024 en gebruik dan Sans regular 10, anti-aliasing en 96 DPI.
Maar ik heb in het verleden bewust gekozen voor een weergave zonder high-end-3D etc. en heb met de "wat eenvoudigere" Xfce i.p.v. Gnome of KDE.
In bijna alle schermen van het aangifteprogramma wordt de informatie leesbaar getoond.

Waarschijnlijk is het programma feitelijk geschreven met/voor kantoor-pc's - die zijn namelijk nog grotendeels 17' of 19' TFT met 1280x1024.

Ok, 2e poging als je die wilt testen - maar die een een beetje omslachtig. Dat kost je inclusief het installeren van het Virtualbox-pakket hooguit 15 minuten totdat je in het aangifteprogramma kan werken als je dat ISO-bestand al op je HD hebt staan.

Je kan Virtualbox installeren en daarin een ISO-bestand starten van de Ubuntu Live-CD. Ik bedoel dus geen installatie van Ubuntu op een virtuele HD, maar het starten van een ISO bestand als zijnde een live-CD.
Als je daarin bij Display de 3D Acceleration uitschakelt, dan krijg je Ubuntu volgens mij getoond/gestart in een 4:3-venster.
Deze instellingen passen beter bij de weergave-standaard van de applicatie.
Verder moet je in de settings van Ubuntu in de Virtualbox de map waarin je aangifteprogramma staat als "gedeelde map" (shared folders) vrijgeven. Het aangifteprogramma hoeft hiervoor niet opnieuw geïnstalleerd te worden.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/30, 19:44:30 »
HarzG  je hebt gelijk, heb wat geexperimenteerd met de scherm resolutie, gebruik de scherm resolutie 1027 x 768 )voorheen stond ie op automatisch en inderdaad worden de schermen een stuk duidelijker, sorry vond de methode van jouw om een virtuele box te creeeren een beetje te omslachtig.
Scherm resolutie is makkelijk te veranderen. (systeem, voorkeuren, scherm.)
Heb een 19 inch samsung SyncMaster 940BW.
Vond nog wel dat het programma traag werkte.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/31, 10:40:28 »
De werking van de aangifte is "niet vlot". Maar dat is eigenlijk een "gewenst" neveneffect die in de opbouw/logica van het aangifteprogramma zit. Je wordt gedwongen om eerst te lezen en over je antwoorden na te denken.
Dat wat volgens mij altijd zo moet(?) blijven is de gedwongen volledige invoer van velden/schermen. Pas als je die doorlopen hebt, "mag" je verder. De achterliggende reden hiervoor is, dat niemand kan zeggen "ben ik vergeten". Je kan een vraag over inkomen/winst/verlies etc. niet ontlopen. Alle fiscale aspecten van je bestaan komen in beeld en pas als je ja of nee hebt gezegd, kan je verder.
Maar dat kan je een beetje omzeilen. Als je bijv. van scherm 5 al alle gegevens binnen hebt, dan kan je de eerdere schermen (3+4) al met "akkoord" beantwoorden (1 keer openen, niets invullen, akkoord). Je moet alleen later niet vergeten dat je bij 3+4 nog gegevens moet invullen.
NB: De gegeven van naam/adres/BSN moet je sowieso invullen. De nummers 5 en 3+4 zijn geen "echte" schermnummers maar werden alleen gebruikt om het principe duidelijk te maken.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/31, 20:32:55 »
Wellicht een probleem van vergelijkbare orde:

Bij een aangifte vennootschapsbelasting heb je o.a. een gigantische landen tabel.
Alleen, hoe kom je bij Nederland?

Deze staat ver onder de zichtbare landen, en deze gewoon afrollen werkt bij mij niet.

Enig idee?

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/31, 21:59:22 »
@ArjenDouma
De oorspronkelijke vraag ging over het aangifteprogramma voor particulieren 2009.
Ik begrijp je vraag over de aangifte vennootschapsbelasting niet. Gaat dat over een Linux-aangifteprogramma of over de aangifte via een internetpagina?
Als het hierover gaat, dan kan niemand anders je helpen tenzij die een login heeft voor deze aangifte. Ik heb dat niet omdat ik geen aangifte vennootschap moet doen.

De eisen aan de pc voor deze aangifte vennootschapsbelasting zijn vrij summier. Het zou kunnen dat hiervoor de add-ons AdblockPlus en NoScript uitgeschakeld moeten worden voor de site van de belastingdienst en dat de laatste versie van de browser Firefox en misschien de laatste plugins voor Adobe Flash geïnstalleerd moeten zijn.

Offline Icarus

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/25, 08:23:29 »
Waarom maken ze geen LiveCD? Dan zijn ze gelijk af van de verschillende typen besturingssystemen die Linux rijk zijn. Ze moeten dan alleen ervoor zorgen dat de internetverbinding het altijd goed doet. Anders heb je er nog niks aan.

Btw, het programma doet het bij mij helemaal niet.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/25, 23:37:34 »
Ik begrijp de opmerkingen over een weinig verfijnde lay-out wel en ook de kritiek op de resolutieproblemen.
Het is ook irritant de mijn muiswiel niet werkt in de schermen. Ik ben gedwongen om steeds de scroll-bar te gebruiken.

@Icarus: Met de melding
Citaat
Btw, het programma doet het bij mij helemaal niet.
kan niemand iets beginnen.
De manier van installeren is onbekend en de versie van Ubuntu c.q. de status van het systeem (bijgewerkt?) ook.

Zoals de belastingdienst zelf opmerkt ondersteunen zij Ubuntu 9.10 en openSuse 11.2. Daarmee werd getest en daarmee werkt het aangifteprogramma ook. Wie een oudere versie heeft van Ubuntu of openSuse, heeft een (kleine) kans conflicten.
Ik heb de aangiftes in 2006/7/8 ook met Linux gedaan, maar dat was een andere Debian-distributie (eerst Kanotix, later sidux).
Mijn ervaringen met aangiftes onder Debian zijn dus positief. Maar er zijn compleet andere systemen die hiermee overweg kunnen blijkens het bericht van zwaluw.

Maar er is nog iets anders aan de hand. De belastingdienst heeft blijkbaar een nieuwe versie gemaakt.
De versie die ik had gebruikt was al in december 2009 gemaakt. Als je nu het bestand achter deze link download en uitpakt, zie je een programmaversie die 05-02-2010 gemaakt is. Het programma staat dus na het uitpakken daar  .../ib2009/bin/ib2009ux. Dat bestand kan dus simpel met een dubbelklik op ib2009ux gestart worden.
Hierna duurt het 3 tellen en het startscherm komt in beeld. Als iemand reeds de oude versie heeft gebruikt (gemaakt 11-12-2009), dan kan alles wat in de mappen /ib2009/bin+share staat verwijderd worden. Hierna kan je met de nieuwe versie uitpakken en starten.
Let op: verwijder niet onbedoeld de ingevulde aangifte zelf. Het *IBD-bestand bevat de data van de aangifte.
NB: met de autopackage is het bij mij niet gelukt, het *.tar.gz-bestand werkt wel.

De plek waar de het tar.gz-bestand wordt uitgepakt is een eigen keus. Je kan het bijvoorbeeld uitpakken in /home/username/program/belasting/. Hieronder worden dan door het uitpakken de de mappen aangemaakt.
Bij mij staat het programma dus in /home/username/program/belasting/ib2009/bin/ib2009ux.
De aangiftedata worden standaard bewaard in de map /home/username/belastingdienst.nl/ib2009/. Daar staat dan het *.IBD-bestand. Bij het sterretje zie je dan de cijfers van je SOFI/BSN.

Begin maart komt er weer een nieuwe versie van de programmatuur. Hiermee is het mogelijk een deels reeds ingevulde aangifte te ontvangen.

Er is ook nog een andere link. Hier staan de aangifteprogramma's voor heel veel Linux-distributies. Over de kwaliteit en de betrouwbaarheid kan ik niet oordelen.
Maar tante Google vertelde mij dat radoeka (rbos) voor diverse Linux distributies 17 verschillende varianten aangifteprogramma's levert.
Hierbij is het weer de vraag waarom de versie van 05-02-2010 werd gemaakt door de belastingdienst. Ging het alleen om de lay-out/schermconflicten of werden ook de rekenmodules en de invulschermen aangepast?

Veiligheidshalve adviseer ik dus het laatste aangifteprogramma van de belastingdienst te gebrui
« Laatst bewerkt op: 2010/02/28, 11:56:35 door HarzG »

Offline EJ-Sulman

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/28, 11:28:59 »
Ik gebruik Ubuntu 9.10 en op zich is alles leesbaar en werkzaam. Alleen is het lettertype fixed en nergens aan te passen. En dat levert mij een nog leukere uitdaging op. Bij "Eigen Woning" valt een vraag buiten het scherm en kan ik dus niet invullen. Dat is gewoon een GUI fout.

Even dacht ik dat wel te kunnen oplossen met een GTK configpaketje, maar dat heeft ook geen resultaat. En ik weiger gewoon om iets ala Windows of Virtueel te gaan doen. Misschien moet ik dan maar bezwaar gaan aantekenen?

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/28, 11:55:46 »
Ik kan hier het scherm van de aangifte breder/langer maken. Met de muis aan de rand van het scherm komt het gebruikelijke pijltje in beeld.
Bij welke vraag kom je niet? Je kan de TAB proberen om van een invulvak naar een ander vak te gaan.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/28, 11:58:48 »
Ik zie nog geen probleem met de resolutie, zie screenshot.

Ik heb mijn reeds bestaande gegevens gedownload, maar hoe krijg ik die nu te zien in mijn programma?

Het aangifte programma nesteld zich in ~/ib2009/bin.
Het gegevens bestand staat in mijn home-directory "sofinummer.ibv2009".
Als ik het aangifteprogramma start komt ie weer met de vraag of ik wil downloaden.
Ik heb ook de "sofinummer".ibv2009 naar ~/ibv2009/bin/ gekopiëerd en aangifteprog herstart, maar dat helpt ook niet.
Ook kopiëren naar ~/ib2009 helpt niet.

Iemand een idee?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/28, 12:10:29 »
Ik begrijp dat je de ingevulde aangifte hebt gedownload. Officieel is die pas vanaf 1 maart beschikbaar. Maar misschien was de belastingdienst al een dag eerder klaar.
Als je het programma start, zie je rechts onderin "open bestand" staan. Als je daarop klikt, kan je naar de aangiftedata bladeren. Feitelijk maakt het niets uit waar de data staan.
De plekken waar de data en het programma bij mij staan, zie je in mijn bericht van 25 Februari 2010, 23:37:34.
Volgens mij werkt het zo, als je 1 keer de aangifte hebt geopend/bewerkt, dan wordt de locatie in de instellingen vastgelegd. De 2e keer start het programma standaard de (deels) ingevulde aangifte.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/28, 12:12:10 door HarzG »

Offline EJ-Sulman

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/28, 12:19:16 »
Ik kan hier het scherm van de aangifte breder/langer maken. Met de muis aan de rand van het scherm komt het gebruikelijke pijltje in beeld.
Bij welke vraag kom je niet? Je kan de TAB proberen om van een invulvak naar een ander vak te gaan.

Het lettertype van het pakket is te groot en misschien mijn scherm resolutie te laag? Heb het idd met TAB opgelost, maar netjes van de blauwe mannen is het niet.

Voor IVO:
Heb bij mij gezocht, maar bij mij staat het bestand vreemd genoeg in \tmp ?? Misschien werkt dat ook wel zo en zet hij deze gegevens later in het <bsn>.IBD bestand?

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/28, 12:39:13 »
Als het in /tmp staat, zou ik mij zorgen maken. De /tmp is zoals de naam al zegt temporair. Het zou kunnen dat je deze map leegmaakt als je bijvoorbeeld de pc laat opruimen.
Als je zeker wil weten waar bestanden blijven, kan je dat bijv. zo in een terminal uitvoeren:
locate *.IBDHierdoor zie je alle aangiftes die in / en /home op de pc staan.
Hetzelfde kan je doen met het aangifteprogramma:
locate ib2009ux

Offline ivo

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/28, 13:04:20 »
@HarzG, dat is inderdaad de truc. Beetje vreemde manier van werking.........
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/28, 13:18:47 »
Het is nu 2010, ik vul de aangifte in met het aangifteprogramma 2009
en onderin mijn scherm staat een icoontje genaamd "2008".

Rara pliesiepet......

Offline ivo

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/28, 13:51:59 »
Ben nu halverwege de invulling. Qua resolutie zie ik nog geen gekke dingen.
Duurt soms wel erg lang nadat je in een rubriek rechtsonder op akkoord drukt voordat ie dan verder gaat.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/28, 14:13:38 »
Het is nu 2010, ik vul de aangifte in met het aangifteprogramma 2009 en onderin mijn scherm staat een icoontje genaamd "2008".
Het is elk jaar zo dat je de aangifte invult van het afgelopen fiscale jaar. Als je ergens een 2008 ziet, dan kan dat niet het juiste aangifteprogramma zijn.
Wat staat boven in je scherm van het programma? Er behoort te staan: "Aangifte inkomstenbelasting 2009" en hierachter het geopende sub-scherm zoals "- Box 1: werk en woning".
Het wisselen van de sub-schermen duurt inderdaad lang. Hierbij maakt het niet uit of je alleen bladert aan de linker kant  of dat je na het invullen akkoord drukt.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/28, 14:25:15 »
Het is nu 2010, ik vul de aangifte in met het aangifteprogramma 2009 en onderin mijn scherm staat een icoontje genaamd "2008".
Het is elk jaar zo dat je de aangifte invult van het afgelopen fiscale jaar. Als je ergens een 2008 ziet, dan kan dat niet het juiste aangifteprogramma zijn.
Wat staat boven in je scherm van het programma? Er behoort te staan: "Aangifte inkomstenbelasting 2009" en hierachter het geopende sub-scherm zoals "- Box 1: werk en woning".
Het wisselen van de sub-schermen duurt inderdaad lang. Hierbij maakt het niet uit of je alleen bladert aan de linker kant  of dat je na het invullen akkoord drukt.

De info in het titelbalk van het aangifteprogramma is juist, 2009. Het icoontje in de avant-window-navigator laat 2008 zien.
Zie bijgevoegd screenshot.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/28, 14:38:10 »
Kun je ook meerdere aangiftes invullen?
Wanneer ik het belastingprogramma ergens anders installeer (onder de home-dir van pietje bijvoorbeeld)
en ik start het ding vanuit daar op, dan komt ie toch met mijn gegevens???

Ik wil de aangifte voor mij en mijn vrouw afzonderlijk doen, vandaar.....

EDIT:

Ik heb haar als gebruiker aangemaakt, het belastingprogramma onder haar home-dir geinstalleerd, onder haar account ingeloged en dat werkt. Dan krijg ik een leeg programma om mee te starten.
Lastig als je er je werk van hebt gemaakt om voor anderen de aangifte te verzorgen. Dan moet je voor elke klant een user aanmaken.........

Of zie ik wat over het hoofd?

« Laatst bewerkt op: 2010/02/28, 15:23:48 door ivo »

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/28, 17:52:02 »
Dat is niet nodig
Kun je ook meerdere aangiftes invullen?
...
Lastig als je er je werk van hebt gemaakt om voor anderen de aangifte te verzorgen. Dan moet je voor elke klant een user aanmaken.........

Of zie ik wat over het hoofd?
Je kan een andere aangifte openen door op "Open bestand" te klikken. Het programma onthoudt welke aangifte het laatst is bewerkt en opent standaard de laatst gebruikte aangifte.
Als je de aangifte van/voor iemand anders invult, dan moet je de telkens "Open bestand" gebruiken om te switchen. Een andere user is hiervoor niet nodig.

Het aangifteprogramma uit 2008 is overigens veel sneller met de schermen geweest. Ik kan heel vlot mee bladeren als ik de invulschermen vergelijk.
De waarneming dat 2009 meer tijd nodig heeft, voor het openen en het verwerken van de wijzigingen, is correct.