Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rsync backup van ubuntu ext3 naar freenas, welk filesystem op freenas?  (gelezen 3335 keer)

Als ik met rsync een backup wil maken van Ubuntu (ext3) naar een Freenas server. Maakt het dan uit welk filesystem de freenas backupschijf gebruikt? (Standaard gebruikt freenas UTF) In rsync kan je zaken als rechten e.d. bewaren, maar gebeurt dit ook als je een ander filesystem gebruikt op de backupschijf? Of kan ik het best Ext2 gebruiken op de Freenas server?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: rsync backup van ubuntu ext3 naar freenas, welk filesystem op freenas?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/28, 13:11:30 »
Ik zou in ieder geval een filesystem kiezen dat de belangrijkste zaken van ext3 ook ondersteunt.
Dus ver weg blijven van FAT en NTFS.

UTF ken ik niet als bestandssysteem, is dat geen spelfout?

« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/28, 13:32:30 »
Idd. moet zijn UFS :)

Dat wordt door freebsd gebruikt. Ik heb het net even geprobeerd, en krijg een foutmelding bij rsync:
sending incremental file list
delta-transmission enabled
./
rsync: failed to set times on "/mnt/Maxtor/.": Operation not permitted (1)
deleting .snap/
DSC02265.JPG
total: matches=0  hash_hits=0  false_alarms=0 data=104865

sent 104239 bytes  received 34 bytes  23171.78 bytes/sec
total size is 104865  speedup is 1.01
rsync error: some files could not be transferred (code 23) at main.c(1058) [sender=3.0.3]

Als het enige probleem is dat ik tijden verlies vind ik het niet erg.

Hoe zit het met bestandsnamen? Zal dat goed gaan? Of kan UFS de ext3 bestandsnamen niet aan?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/28, 13:37:53 »
UFS zou die tijden ook gewoon moeten ondersteunen.
Kijk bijv. maar eens hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems
Ik denk dus dat het eerder een probleem is qua instellen van rechten, een probleem met rsync zelf of een andere instellingsfout is.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/28, 19:33:50 »
Ok, ik geloof dat die foutmelding ook niet meer terugkomt.

Is het mogelijk om de energiebesparingsstand van Ubuntu via een commandline commando uit en in te schakelen?

Het is namelijk niet de bedoeling dat er tijdens het wegschrijven van een backup gesuspend gaat worden. Ik zou dus graag een scriptje maken dat aan het begin deze energiebesparingsstand uitzet, de backup wegschrijft, en de energiebesparingsstand weer aanzet.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/28, 19:57:23 »
Volgens mij zal je systeem niet uitschakelen als er een proces actief is, m.a.w., zolang de processor niet "idle" is.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/28, 20:08:28 »
Volgens mij zal je systeem niet uitschakelen als er een proces actief is, m.a.w., zolang de processor niet "idle" is.

Ok, dat zal ik eens testen dan. Volgens mij ging laatst de laptop van mijn moeder gewoon in de slaapstand terwijl ze foto's aan het uploaden was naar flickr.

Anyhoes, ik heb even gezocht, en volgens mij gevonden. :)

met gconf-editor kan je via een grafische schil de verschillende instellingen aanpassen. Je gaat door een pad zoals door een filesystem om tot een bepaalde waarde te navigeren die je vervolgens kan aanpassen. Nu kan je met het gconftool-2 vanuit de commandline hetzelfde doen. Voor het uit zetten van de suspend en hibernate kun je dus de volgende commando's gebruiken, waarbij het pad dezelfde is als die in de gconf-editor:

gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/general/can_hibernate --type bool "0"
gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/general/can_suspend --type bool "0"
Wil je deze vervolgens weer aanzetten vervang je de 0 door 1.

:)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/28, 20:12:54 door Thomas de Graaff »

« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/28, 22:24:54 »

Heb het net even getest, maar de laptop gaat wel in de slaapstand, ook al is hij bestanden aan het uploaden. Ik heb nog niet getest of de onderstaande oplossing werkt.

backup.sh:
#!/bin/bash
# scriptje om backups te maken op de freenas
gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/general/can_hibernate --type bool "0"
gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/general/can_suspend --type bool "0"
rsync -avz -e ssh /pad/naar/te/backuppen/directory serveradres:/pad/naar/backup/directory/
gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/general/can_hibernate --type bool "1"
gconftool-2 --set /apps/gnome-power-manager/general/can_suspend --type bool "1"

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/29, 09:54:39 »
Citaat
Heb het net even getest, maar de laptop gaat wel in de slaapstand
Dat lijkt mij minder leuk. Blijkbaar wordt er op toetsenbord en muisactiviteit gelet om te bepalen of het systeem in slaapstand moet.

Het zou kunnen dat de instellingen die jij aanpast, alleen bepalen of "Hibernate" en "Sleep" in de menu's staan. Mogelijk is het de /apps/gnome-power-manager/actions/sleep_type_ac instelling die je moet aanpassen om te bepalen wat het systeem doet bij inactiviteit.

« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/29, 12:35:04 »
Ik heb de instellingen getest, en ze werken. :) Met het scripje gaat de laptop tijdens het backuppen niet meer in de slaapstand, en na het backuppen wel weer. Het is wel zo dat deze instellingen niet in de grafische menu's te zien zijn. (er is in het grafische menu geen algemene aan of uit stand voor suspend en hibernate onafhankelijk van accu of batterijgebruik)