512 MB is beter.
Nogmaals, als je eens een extra programma installeert... en dat gebeurt in no time.
Trouwens, als je voor het eerst met Linux/Ubuntu begint, het is maar een suggestie, is het een idee om eerst eens eens Ubuntu te proberen? Dat is nl. wat overzichtelijker.
Er zijn enkelingen die Kubuntu meteen logischer vinden, maar de meesten (zo ook ik) zijn begonnen met Ubuntu. Zoals je onderaan kunt zien, heb ik ook Kubuntu op m'n pc draaien, maar daar heb ik eerst aan moeten wennen (al zou ik nu niet meer anders willen).
Laat je niet afschrikken door het aanvankelijke retro-bruin van Ubuntu, dat kan je in een handomdraai aanpassen.
Nog iets: check je opstart CD op fouten voordat je installeert (is een optie in het menu). Duurt even een paar minuten, maar voorkomt gezoek achteraf (praat uit ervaring

)
Daarnaast: Xubuntu is een wat lastigere distro in het gebruik (om te beginnen) dan Ubuntu. Nu heb je het als dual boot blijkbaar geinstalleerd, dat gaat ook ten koste van je geheugenruimte...
Uiteraard is wat je prettig vindt, een kwestie van smaak.
Gewoon uitproberen. Ga eens aan de slag, en laat maar weten wat je tegenkomt. Succes!