Met Geogebra is het zoals met zoveel dingen: ik heb gewoon geen tijd genoeg om me er allemaal in te verdiepen. Tenslotte ben ik in de eerste plaats leerkracht en heb ik een bepaald aantal eindtermen na te streven (in mensentaal: het boek moet uit). Daar kruipt toch nog altijd voorbereidingstijd in, ook nog na al die jaren. Dan nog toetsen maken, met aandacht voor het soort vragen, de relevantie ervan, de moeilijkheid, het soort evaluatie. Dan zorgen dat die al dan niet ronde uitkomsten hebben, ze intikken (we mogen al een paar jaar geen toetsen meer schrijven met de hand, "ook niet voor wiskunde" staat er letterlijk XD ) en dan afdrukken. Dat laatste doe ik via het netwerk op het kopieerapparaat van de school, een Canon. En jawel, vanuit Ubuntu. Fotokopiëren vanaf de glasplaat is geen optie omdat dan de exponenten en dergelijke vaak niet duidelijk doorkomen.
Na het afnemen van de toets moeten die ook nog verbeterd worden, punten ingeschreven (via het net op een commercieel puntenprogramma -waar ik toevallig dan ook nog eens beheerder van ben), commentaar erbij....
En zo kan ik nog wel een half boek verder gaan. Meestal leer ik een aantal handigheidjes bij wanneer de nood ertoe zich doet voelen.
In mijn pre-Ubuntu tijd gebruikte ik de demo-versie van Math-Type. Zo met het aanklikken van worteltjes en breukstrepen en haakjes. Gaf wel een mooi resultaat maar achteraf gezien ging het echt niet sneller en het was zo moeilijk om er iets aan te tweaken.
In mijn prille Ubuntu-tijd heb ik wat gestoeid met KFormula en dan importeerde ik het in OOo, gekoppeld zo dat ik de formule achteraf nog kon
verbeteren wijzigen. Tot ik me er op een dag eens toe zette om de formule-editor van OOo te doorgronden. En nu gaat het vlot. Als ik de juiste manier effe niet meer weet, weet ik wel hoe ik het snel weer terugvind.
Ik heb ook veel goede tips gevonden op het
Forum van OOo-Math...
Zo ontstaat het effect van die mooi volgens het =-teken uitgelijnde regels met de dubbele pijl ervoor, door dat allemaal in een matrix te steken. Op dit exemplaar is er in het midden nog te veel plaats. Sinds een herinstallatie heb ik er nog niet aan gedacht om dit even te tweaken...