Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Wortel onzichtbaar >:(  (gelezen 4534 keer)

[opgelost]Wortel onzichtbaar >:(
« Gepost op: 2010/01/21, 20:03:07 »
Hallo,
Ik heb vandaag mijn huiswerk wiskunde gemaakt ;), maar bij het controleren van de antwoorden had ik een klein probleempje. De antwoorden van de opgaven waren te downloaden als .pdf bestand. De pdf werd meteen na het downloaden geopend door "Document Viewer 2.28.1".
Bij het nakijken van een som met een wortel zag ik dat de wortel niet zichtbaar was.

In de afbeelding op de bovenste regel na " 12 =" moet komen te staan: " 2√3" ipv. " 2  3"
Weet iemand hoe ik de wortels goed zichtbaar krijg?
Groeten,
Job
« Laatst bewerkt op: 2010/01/23, 17:40:03 door jobvdnoort »
Van Ubuntu 6.10 naar Ubuntu 12.10 met een rare amazon bug.

Re: Wortel onzichtbaar >:(
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/21, 20:07:28 »
Vreemd, ik zie echt 2√3 staan in de afbeelding ???

Wat misschien werkt is de adobe reader installeren, ik heb een vergelijkbaar probleem gehad...
http://get.adobe.com/nl/reader/otherversions/

Je moet bij besturingssysteem kiezen moor Linux x86 (.deb)

De .deb is namelijk heel simpel te installeren (gewoon zoals in Windows dubbel klikken)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 20:09:59 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/21, 20:08:01 »
Ik ook, maar wel in vrij licht grijs.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/21, 20:10:45 »
Zie mijn veranderde post, de adobe reader leest PDFjes soms net ietsjes beter...
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/21, 20:18:52 »
Vreemd, ik zie echt 2√3 staan in de afbeelding ???

Wat misschien werkt is de adobe reader installeren, ik heb een vergelijkbaar probleem gehad...
http://get.adobe.com/nl/reader/otherversions/

Je moet bij besturingssysteem kiezen moor Linux x86 (.deb)

De .deb is namelijk heel simpel te installeren (gewoon zoals in Windows dubbel klikken)

Het venster waar je hun EULA moet goedkeuren ziet er niet echt veelbelovend uit:

Voor de rest is het wel ok
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/21, 22:01:08 »
Ik zal het eens gaan proberen :P

Offline ivo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/21, 22:02:01 »
Ik zie de roots ook staan.
Welk dokument is het, kan ik het ergens downloaden?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/21, 22:09:30 »

Link
Hier staat het bestand

Offline ivo

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/21, 22:33:32 »

Link
Hier staat het bestand

Gedwonload en perfect met Acroread van Adobe.
sudo apt-get install acroread

Misschien beter niet dat gekke ding dat hierboven staat installeren.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/23, 17:39:46 »
Ja hoor ik zie ze weer :)
met acroread werkt het prima.
 8)

Re: [opgelost]Wortel onzichtbaar >:(
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/23, 17:46:24 »
De wortels zijn gewoon zichtbaar, ik denk dat je schermhelderheid te hoog staat.

« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/23, 23:47:39 »
Ik vind, geheel afgezien van de bedenkelijke kwaliteit van de PDF-encoding, ook de inhoud van een zeer bedenkelijke kwaliteit. Als deze antwoorden moeten verduidelijken en uitleggen wat er precies gezocht werd en waarom en hoe je het moet doen.... Dit is nog een tekst uit het stenen tijdperk toen er nog bomen werden omgekapt om er papier van te maken en men daarom maar moest proberen om zoveel mogelijk tekst op één blaadje te krijgen. Een kat vindt hierin haar jongen niet terug.
Hedendaagse oplossingen van wiskunde-oefeningen worden niet meer afgeprint en kunnen daarom gewoon veel meer plaats innemen. Titeltjes erbij en duidelijke nummering, berekeningen lijntje per lijntje..., beetje consequent gebruik van lettertypes en groottes... pfffft, dit is een treurig bestand... :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/24, 15:22:56 »
Ik vind, geheel afgezien van de bedenkelijke kwaliteit van de PDF-encoding, ook de inhoud van een zeer bedenkelijke kwaliteit. Als deze antwoorden moeten verduidelijken en uitleggen wat er precies gezocht werd en waarom en hoe je het moet doen.... Dit is nog een tekst uit het stenen tijdperk toen er nog bomen werden omgekapt om er papier van te maken en men daarom maar moest proberen om zoveel mogelijk tekst op één blaadje te krijgen. Een kat vindt hierin haar jongen niet terug.
Hedendaagse oplossingen van wiskunde-oefeningen worden niet meer afgeprint en kunnen daarom gewoon veel meer plaats innemen. Titeltjes erbij en duidelijke nummering, berekeningen lijntje per lijntje..., beetje consequent gebruik van lettertypes en groottes... pfffft, dit is een treurig bestand... :(
Hoe maak jij dan je repetities?

« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/24, 15:29:27 »
Zie hier een voorbeeldje :  KLIK

Nou niet dat ik het zelf zo fantastisch goed doe, maar ik vind de mijne toch een stuk prettiger om mee te werken...
Allemaal met open source gemaakt, of course... XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/24, 15:38:28 »
Zie hier een voorbeeldje :  KLIK

Nou niet dat ik het zelf zo fantastisch goed doe, maar ik vind de mijne toch een stuk prettiger om mee te werken...
Allemaal met open source gemaakt, of course... XD
Ziet er goed uit. Hoe krijgen de leerlingen dit gepresenteerd? In welk programma maak je zoiets?

« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/24, 15:41:02 »
Wiskunde op de computer?
Vreselijk! Geef mij maar gewoon pen en papier om iets uit te werken, dat gaat veel prettiger ;)

Verder adobe reader werkt ondanks die rare EULA prima hoor, ik heb het alleen altijd instabiele zooi gevonden (ook op Windows).
In sommige zeldzame gevallen leest het alleen beter dan de open variant die standaard op Ubuntu staat.

« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/24, 15:52:27 »
Gewoon OOo-Writer en dan afdrukken naar PDF..;

Moet toegeven dat ik wel een tijdje gewerkt heb om het formules intikken onder de knie te krijgen.
Voorlopig staan dergelijke dingen gewoon in een "Documenten"-map van een leerplatform, maar dat moet nog veel interactiever worden. We zijn er nog niet zo lang mee bezig. Als ik tussen dit en een paar maanden wat actievere dingen heb, dan dan zet ik die wel ergens op een vrij platform...

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/24, 15:56:35 »
Wiskunde op de computer?
Vreselijk! Geef mij maar gewoon pen en papier om iets uit te werken, dat gaat veel prettiger ;)
Inderdaad. Een computer is eendimensionaal. Papier is tweedimensionaal. Je kan je berekeningen naast of boven elkaar zetten. Op de computer kan je alleen maar platte tekst tikken.

Natuurlijk waardeer ik het om zo min mogelijk te printen, maar een betere opvolger van papier heb ik nog niet gevonden.

« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/24, 18:03:03 »
...Een computer is eendimensionaal. Papier is tweedimensionaal. Je kan je berekeningen naast of boven elkaar zetten. Op de computer kan je alleen maar platte tekst tikken.

Natuurlijk waardeer ik het om zo min mogelijk te printen, maar een betere opvolger van papier heb ik nog niet gevonden.

Om voor de eerste keer een berekening te maken, bijvoorbeeld als mijn leerlingen een oefening moeten oplossen, zullen ze dit uiteraard op papier doen.
Maar als het erom gaat om typevoorbeelden te geven of om de oplossing van een probleem te geven, dan is een computer met tekstverwerking en formule-editor wel zo handig. Ik maak mijn oplossingen zelf direct op de computer, maar dat vergt veel oefening. Voordeel is dat je, eens je die oplossing hebt, ze kunt plaatsen waar en hoe je wil, zonder dat je nog eens alles opnieuw moet schrijven.
Verder een tekeningetje erbij (maak die meestal in Kig, soms in Geogebra) en nog wat doorlopende tekst, wat bindwoorden...

Ik heb ook al een screencast gemaakt van enkele constructies en die kunnen ze dan zo vaak afspelen als ze willen...

Maar we dwalen af.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/24, 20:58:02 »
...Een computer is eendimensionaal. Papier is tweedimensionaal. Je kan je berekeningen naast of boven elkaar zetten. Op de computer kan je alleen maar platte tekst tikken.

Om voor de eerste keer een berekening te maken, bijvoorbeeld als mijn leerlingen een oefening moeten oplossen, zullen ze dit uiteraard op papier doen.
Maar als het erom gaat om typevoorbeelden te geven of om de oplossing van een probleem te geven, dan is een computer met tekstverwerking en formule-editor wel zo handig. Ik maak mijn oplossingen zelf direct op de computer, maar dat vergt veel oefening. Voordeel is dat je, eens je die oplossing hebt, ze kunt plaatsen waar en hoe je wil, zonder dat je nog eens alles opnieuw moet schrijven.
Verder een tekeningetje erbij (maak die meestal in Kig, soms in Geogebra) en nog wat doorlopende tekst, wat bindwoorden...

Ik heb ook al een screencast gemaakt van enkele constructies en die kunnen ze dan zo vaak afspelen als ze willen...

Maar we dwalen af.
Geogebra! Dat draait hier ook tot volle tevredenheid. Geogebra is niet tevreden, ik ben dat. :rolleyes: Je doet alles open source, dat zullen de leerlingen ook wel bijzonder vinden.

De vraag van de topicstarter is opgelost. Ik vermoed dat de moderatoren er geen bezwaar tegen hebben dat we hier iets napraten.

« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/24, 21:27:22 »
Met Geogebra is het zoals met zoveel dingen: ik heb gewoon geen tijd genoeg om me er allemaal in te verdiepen. Tenslotte ben ik in de eerste plaats leerkracht en heb ik een bepaald aantal eindtermen na te streven (in mensentaal: het boek moet uit).  Daar kruipt toch nog altijd voorbereidingstijd in, ook nog na al die jaren. Dan nog toetsen maken, met aandacht voor het soort vragen, de relevantie ervan, de moeilijkheid, het soort evaluatie. Dan zorgen dat die al dan niet ronde uitkomsten hebben, ze intikken (we mogen al een paar jaar geen toetsen meer schrijven met de hand, "ook niet voor wiskunde" staat er letterlijk XD ) en dan afdrukken.  Dat laatste doe ik via het netwerk op het kopieerapparaat van de school, een Canon. En jawel, vanuit Ubuntu.  Fotokopiëren vanaf de glasplaat is geen optie omdat dan de exponenten en dergelijke vaak niet duidelijk doorkomen.
Na het afnemen van de toets moeten die ook nog verbeterd worden, punten ingeschreven (via het net op een commercieel puntenprogramma -waar ik toevallig dan ook nog eens beheerder van ben), commentaar erbij....

En zo kan ik nog wel een half boek verder gaan. Meestal leer ik een aantal handigheidjes bij wanneer de nood ertoe zich doet voelen.
In mijn pre-Ubuntu tijd gebruikte ik de demo-versie van Math-Type. Zo met het aanklikken van worteltjes en breukstrepen en haakjes. Gaf wel een mooi resultaat maar achteraf gezien ging het echt niet sneller en het was zo moeilijk om er iets aan te tweaken.
In mijn prille Ubuntu-tijd heb ik wat gestoeid met KFormula en dan importeerde ik het in OOo, gekoppeld zo dat ik de formule achteraf nog kon verbeteren wijzigen.  Tot ik me er op een dag eens toe zette om de formule-editor van OOo te doorgronden.  En nu gaat het vlot. Als ik de juiste manier effe niet meer weet, weet ik wel hoe ik het snel weer terugvind.
Ik heb ook veel goede tips gevonden op het Forum van OOo-Math...
Zo ontstaat het effect van die mooi volgens het =-teken uitgelijnde regels met de dubbele pijl ervoor, door dat allemaal in een matrix te steken.  Op dit exemplaar is er in het midden nog te veel plaats. Sinds een herinstallatie heb ik er nog niet aan gedacht om dit even te tweaken...
« Laatst bewerkt op: 2010/01/24, 21:30:56 door Prosper »

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/24, 21:52:43 »
Opmaak>Afstand

Daar kan je afstanden instellen.

Die formules zijn toch nog een heel werk. Hoe kan je alles naar beneden uitlijnen? Ik heb dit: Vlak V:left(stack{x#y#z}right)=left(stack{2#5#4}right)+%nu left(stack{0#2#1}right)+%mu left(stack{0#2#1}right) De = staat even hoog als de 5, de 2 en de 0. Hoe kan ik de = verlagen tot het niveau van de 4, de 1 en de 4?

« Reactie #22 Gepost op: 2010/01/25, 11:03:09 »
Deze weergave hoort gewoon zo...

Om dat aan te passen zie ik zo direct een mogelijkheid met subscript en dan de lettergrootte naar hoger aanpassen, maar dat is eigenlijk knoeiwerk...

Offline Typhoner

• Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
« Reactie #23 Gepost op: 2010/01/25, 16:41:53 »
Nu we toch volledig afdwalen: mijn prof Wiskunde verplicht zijn studenten om (facultatieve) oefeningen in LaTeX te schrijven. In het begin wat zoeken, maar daarna krijg je documenten van superieure kwaliteit (TeX is ontwikkeld om wiskunde in te schrijven, dus logisch).

Voorbeeldje in bijlage.

« Reactie #24 Gepost op: 2010/01/25, 19:01:25 »
Het mooi op één lijn zetten van die berekening gaat in Latex effectief wel eenvoudiger, met \eqnarray ...

Als ik ooit eens vijf minuten tijd heb...  Zucht.... Diepe zucht....

PS: overigens staan er wel twee foutjes in: één keer haakjes vergeten, en één keer dat een "1" op dat moment al "t" moest zijn.