Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup en recover Ubuntu naar andere harddisk  (gelezen 10113 keer)

Offline Support4u

• Lid
Backup en recover Ubuntu naar andere harddisk
« Gepost op: 2010/01/21, 11:10:37 »
Okeey, ik word echt helemaal gek.! XD

Ik heb parted magic live en clone zilla live gedownload

Ik heb met clone zilla uiteindelijk een image van de gehele hdd kunnen maken. ( 1 terabyte hdd )
Nu wil ik dus die image terug zetten op een andere schijf! en dan lukt het niet!

hoe moeilijk kan het zijn? ben natuurlijk nieuw onder linux! hoe moet ik backuppen en recoveren!!?!?! ofterwel in mijn geval meer clonen!

hdd1: 1terabyte : ubuntu operatingsystem 15gb in use
naar
hdd2: 160gb : emty!

ow help mij!!

ik had ook met paragon een image gemaakt. en die wilt het ook al niet terug zetten op een andere hdd.
dan blijft hij hangen tijdens copieeren op de file pully.tff nogwat. ( cannot coppy ) wtf?

maargoed dat ter weg gelaten! hoe kan ik makkelijk backuppen/clonen en recoveren!?

Re: Backup en recover Ubuntu naar andere harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/21, 11:49:42 »
sudo apt-get sbackup

Offline timosha

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/21, 11:50:24 »
Backup onder Linux is een doffe elende vergeleken met Windows Vista of 7. Omdat sbackup en ddrescue niet aan mijn eisen voldoen gebruik ik voor Ubuntu, en Linux in het algemeen, backups Paragon Backup & Recovery Suite 10.

Acronis zou misschien ook werken, maar mijn versie kan niet overweg met ext4. Acronis ziet ext4 als een defecte ext3.

Na een image restore met Paragon Backup & Recovery moet je wel even via een Ubuntu Live CD Grub2 even reinitialiseren met "sudo update-grub". Daarna werk alles weer.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/21, 11:52:39 »
sudo apt-get sbackup

sbackup is de grootse elende die er is. Na een restore staan alle permissies op root  ??? Kan je via een terminal weer alle permissies gaan juist zetten.

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/21, 12:12:32 »
hoho. de backup met paragon is gelukt.
maar ik mag/kan hem niet restoren.

hij blijft hangen op het kopiëren van een file. en dan word ik eruit gesmeten.

wat een k+#*$i zeg.

Nu heb ik ergens gelezen dat ik beter de partitie wat kan shrinken, zodat het mogelijk geen probleem word om hem terug te plaatsen op een kleinere schijf.

en 3x raden. shrinken lukt ook niet. error naar error.

jongens jongens. even backuppen. al 5 uur bezig hiero/.
misschien zijn het wel mijn stommiteiten... maar toch. ik word werkelijk onwel van dit soort onzin.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/21, 12:19:57 »
Met HDClone (live CD)

Ik heb ervaring opgedaan met dit programma door een schijf van 500GB te clonen met NTFS en EXT3 bestand systemen. Op de schijf staat xp en ubuntu 8.04.

Is perfect gegaan. Wel is het zo dat de gratis versie van dit programma er wat lang over doet.
Bij mij was dat ruim 7 uren. Maar dat deed hij 's nachts.

Daarna heb ik wat gewijzigd aan de partities wat betreft de grootte en de plaats. Ik moest hierna wel grub1 op nieuw installeren met een live cd van ubuntu in de terminal. Maar dat was met een paar commando's zo gepiept.

voor HDClone: http://www.miray.de/download/sat.hdclone.html

zie ook de site van "Menno Schoone":
http://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/hardeschijf_vervangen_imaging_windows.html

Offline timosha

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/21, 12:23:58 »
Ik heb twee weken geleden een Ubuntu image van een 320 GB HDD naar een 120 GB HDD teruggezet met Paragon. Daarna begon Gparted te zeuren dat de partitie buiten de 120 GB HDD lag en kon ik niet shrinken.

Ik heb met Windows 7 dan de partities op de 120 GB HDD verwijderd en dan met GParted een ext4 en een swap partitie aangemaakt. Dan met Paragon ALLEEN de linux partitie teruggezet. GRUB2 opnieuw geinitialiseerd en alles werkte.

Tijdens dit gedoe heb ik ondervonden dat Ubuntu heel veel moeite heeft met de UID van een nieuwe HDD. Bij een nieuwe HDD is de UID uiteraard anders.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/21, 12:28:29 »
Met HDClone (live CD)

Daarna heb ik wat gewijzigd aan de partities wat betreft de grootte en de plaats. Ik moest hierna wel grub1 op nieuw installeren met een live cd van ubuntu in de terminal. Maar dat was met een paar commando's zo gepiept.

Heeft U geen problemen ondervonden met de UID van de nieuwe HDD? Indien niet is dit misschien de oplossing.

Maar IMHO is het hoog tijd dat er voor Linux iets onwikkeld wordt zoals Vista of Windows 7 Backup en Incremental Backup. Je kan van een huis-keuken-en-tuin gebruiker toch niet verlangen dat die uren in een terminal zit rommelen om een en ander weer goed te krijgen.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/21, 12:40:10 »
Ik heb met clone zilla uiteindelijk een image van de gehele hdd kunnen maken. ( 1 terabyte hdd )
Nu wil ik dus die image terug zetten op een andere schijf! en dan lukt het niet!

hdd1: 1terabyte : ubuntu operatingsystem 15gb in use
naar
hdd2: 160gb : emty!
Waarschijnlijk wil hij die 1 TB op die 160GB zetten, en niet slechts die 15GB.
Je zult een partitie moeten clonen die kleiner is dan 160GB.

Citaat
Q: I am trying to restore an image of a 300 Gb drive (with 30 Gb of data) onto a 250 Gb drive, but it gives me an error that the output drive partition doesn't have enough space to fit the image. Is there any way to restore it anyway?
A: No. Clonezilla is an image-based program, which means the target partition size must be equal or larger than the original one.
However, it's can be done by using GParted (especially GParted live) to resize the source partition, then use Clonezilla to clone partition (not clone disk, i.e. use the option "restoreparts". That also means you have to manually create the partition table on the target disk, and the target partition size must be equal or larger than the source parition).
Remember to backup important data before you resize a partition.

http://clonezilla.org/
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 12:43:44 door Lexaldo »

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/21, 12:43:37 »
god alle jezus! ik word hier echt zo moe van.
Ben dus gelukkig niet de enigste.

Nou... dan maar niet backuppen, dan maar re-installen, en alles opnieuw doen als je hdd het bijv begeeft.

ik geef het op. genoeg is genoeg.

mocht iemand hier toch nog erg veel verstand van hebben? behandel me dan maar als een zware noob, en leg het uit alsof ik mijn eerste woordjes aan het leren bent. wat ik ben volkomen de weg kwijt nu.

cheers!

to lexaldo

tja probleem. ik heb geen partities op die terabyte schijf.
en wat ik net al zij. shrinken/resizen of herindelen lukt niet.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/21, 12:44:54 »
Lees mijn vorige post (aanvulling). Op de site http://clonezilla.org/  staan FAQ.

Je kunt je Linuxpartitie met GParted resizen tot onder de 160 (bijvoorbeeld tussen de 20 en de 150).
En van de rest van die 1TB maak je een grote ext4 datapartitie.

Als je HD het dan ooit begeeft heb je binnen korte tijd je Linux weer paraat. De data op die datapartitie moet je afzonderlijk backuppen.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 12:56:15 door Lexaldo »

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/21, 13:00:28 »
je moet het andersom zien lexado

de terrabyte bevat ubuntu ( en heeft geen partities )

ubuntu moet dus naar de 160gb ( heeft ook geen partities )

met gparted partities maken lukt niet. krijg errors

« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/21, 13:07:44 »
Hmmm.. ik meen toch dat ik met clonezilla een backup heb gemaakt van mijn harde schijf van 320 Gb die maar 74 Gb inneemt als backup (zonder compressie, alleen de lege ruimte wordt niet weggeschreven!). Clonezilla maakt dan een map (2009-10-10-14-img-savedisk-clonezilla) aan met daarin image bestanden van de verschilende partities, master boot record, verborgen informatie na de mbr, plus extra info (waarschijnlijk om de partities etc. te kunnen herstellen):

Citaat
gebruiker@laptop:/media/MaxtorHD/Thomas$ ls -1 2009-10-10-14-img-savedisk-clonezilla/
disk
Info-dmi.txt
Info-lshw.txt
Info-packages.txt
parts
sda10.ext3-ptcl-img.uncomp
sda1.ntfs-ptcl-img.uncomp
sda6.ext3-ptcl-img.uncomp
sda7.ext3-ptcl-img.uncomp
sda8.ext4-ptcl-img.uncomp
sda9.ext3-ptcl-img.uncomp
sda-chs.sf
sda-hidden-data-after-mbr
sda-mbr
sda-pt.parted
sda-pt.sf
swappt-sda5.info
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 13:20:03 door Thomas de Graaff »

« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/21, 13:12:14 »
je moet het andersom zien lexado

de terrabyte bevat ubuntu ( en heeft geen partities )

ubuntu moet dus naar de 160gb ( heeft ook geen partities )

met gparted partities maken lukt niet. krijg errors

Kan je die errors hier posten?

« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/21, 13:16:55 »
Even voor de duidelijkheid, want ik weet niet wat je gedaan hebt. Als je met clonezilla een backup van een harde schijf wilt maken, dan moet je dat doen naar een andere harde schijf die je kan aankoppelen in ubuntu. Die andere schijf daar moet dus een geformatteerde partitie op staan waar clonezilla de bakcupbestanden naar kan wegschrijven.

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/21, 13:24:17 »
yeah dat snapte ik  XD

hijs nu officeel aan het restoren.

heb het voor elkaar gekregen om met parted magic live cd, de terabyte hdd te shrinken naar 40gb
daarna met clone zilla een backup gemaakt. en hijs nu bezig met restoren.

nu zal ik zo wel een probleem krijgen met de grub.
aangezien die er dan niet opstaat?

we gaan het zien

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/21, 13:28:08 »
k dat d8 ik dus al. geen grub geinstalleerd nu.

humz even opzoeken hoe ik dat dan weer gaat fixen.

« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/21, 14:10:03 »
De manier waarop ik een backup heb gemaakt met clonezilla van een harde schijf zou de gehele harde schijf inclusief grub moeten kunnen herstellen volgens mij. Er wordt namelijk zelfs van de mbr een backup gemaakt. Maar goed clonezilla is een vrij uitgebreide tool, dus je kan op meerdere manieren backups maken. Je kan het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt volgens mij. Wat jij nu doet is een losse partitie backuppen. Dan kan je problemen met grub krijgen bij herstel. Maak je een backup van een gehele harde schijf, dan zou dit geen probleem moeten geven volgens mij?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 14:12:28 door Thomas de Graaff »

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/21, 14:19:14 »
het restoren is gelukt

heb via de life cd apt-get grub geinstalleerd

hij boot nu weer. op de nieuwe schijf

alleen hij geeft wel een error. ( voor de login pagina ) dat ik naar de recovery mode moet.

hoe kan je ubuntu repareren? zonder bestanden en instellingen kwijt te raken?

Offline ivo

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/21, 14:24:44 »
Backup onder Linux is een doffe elende vergeleken met Windows Vista of 7.

Dat is helemaal geen doffe ellende. Er zijn legio mogelijkheden om backups te maken maar vaak wordt van tevoren niet goed bedacht wat eigenlijk precies het doel moet zijn. En dan grijpt men naar een willekeurig tool. Vervolgens voldoet dat tool niet aan de (niet van tevoren bepaalde) doelstelling en dan pas wordt het doffe ellende. Zoals in deze topic ook weer valt te lezen.

Denk je echt dat Linux in serveromgevingen zo populair zou zijn wanneer backup een doffe ellende zou zijn?

Tot slot een vraagje, waar schrijft Windows Vista of 7 de backup weg?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/21, 16:00:25 »
Backup onder Linux is een doffe elende vergeleken met Windows Vista of 7.

Denk je echt dat Linux in serveromgevingen zo populair zou zijn wanneer backup een doffe ellende zou zijn?

Tot slot een vraagje, waar schrijft Windows Vista of 7 de backup weg?

Het doel van een backup is om de backup in geval van nood, een disk crash bv., zo spoedig mogelijk een zo recent mogelijke toestand terug te zetten zonder veel gehannes met permissies zoals met het ellendige sbackup.

Het doel van een backup is niet om in geval van nood het OS en alle software opnieuw te installeren en dan de /home directory met sbackup terug te zetten en daarna manueel alle permissies aan te passen.

In professionele Linux server omgevingen wordt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen sbackup of ddrescue gebruikt. Daar wordt heel andere backup software gebruikt dan die U in Ubuntu Software Center kan vinden.

Vista en Windows 7 schrijven de backup weg daar waar je hem wil hebben, op een lokale HDD, externe HDD, een NAS, een server, enz... Windows 7 kan de backup ook op de maan wegschrijven als je er maar voor zorgt dat de maan bereikbaar is en in NTFS geformateerd is.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 16:07:33 door timosha »

« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/21, 16:16:09 »
Backup doffe ellende op Linux? Dacht het niet...

Eerst even over backuppen, restoren en klonen (of imagen). Die laatste twee zijn bedoeld om een complete harde schijf bit voor bit naar een andere schijf te kopiëren, zodat je die in een nieuwe machine kunt plaatsen en een identieke omgeving voor je neus krijgt. Voordeel: zo hoef je op een nieuwe pc niet eerst een OS + software te installeren en de omgeving naar je hand/smaak te zetten.

Backup is wat anders: een kopie maken van data die je niet wilt verliezen.
Restoren (herstellen) is het terugzetten van belangrijke data die je toch bent verloren.

Voorbeeldje van die "ellende" in Linux om een backup van je complete home-map te maken:
$ rsync -tva /home/<user> /media/disk2/backup

De eerste keer wordt de hele map weggeschreven, wat even kan duren. Daarna alleen nog maar de veranderingen die zijn aangebracht en dat is doorgaans een kwestie van seconden. Gaat er wat mis in de home-map, dan kun je altijd je data vanuit de backup terughalen. De enkele keer dat ik dit nodig heb, doe ik dit met de hand.

Wil je ook herstellen/restoren, installeer dan:
$ sudo apt-get install rdiff-backup

Dat programma doet ongeveer hetzelfde als rsync, maar heeft daarnaast een restore-functie. Daarmee kun je aangeven om het systeem te herstellen naar dag-min-1 of dag-3 of week-1, etc. Uiteraard genereert dit een flinke data-overhead (al die restore-punten worden immers bewaard), maar dat kun je met de optie --remove-older-than 1W weghalen (1W staat voor één week).

Daarnaast is het nog mogelijk om met een eenvoudig scriptje in bijvoorbeeld Perl heel precies aan te geven wat je wilt backuppen en wat niet. Dus wat nou, doffe ellende? :-)

Offline timosha

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/01/21, 16:50:27 »
Ik gebruik dagelijks grsync om een backup te maken van de home directory. Maar dat is nutteloos bij een crash of als ik een nieuwe HDD wil gaan gebruiken.

Perl script? Ja, natuurlijk! Elke beginneling die met Ubuntu begint kan natuurlijk Perl scripts schrijven. Dat ik daar niet aan gedacht heb.

Maar om deze dogmatische discussie te beeindigen. Ik gebruik Paragon Backup & Restore Suite 10. Dat draait onder Linux en maakt perfecte incrementele backups zoals in Win 7. Met Paragon kan ik een bestand terugzetten (backup dus) of een hele HDD (restore dus). Paragon is niet gratis, maar dat hoeft ook niet. En het het wordt volledig bestuurd over een GUI zoals dat hoort in de 21ste eeuw.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 16:54:00 door timosha »

Offline ivo

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/01/21, 21:58:58 »
Ieder zijn heug.....
Gelukkig kun je in Linux VELE kanten op en ben je vrij in je keuzes.

Maar dat het een doffe ellende is ben ik het niet mee eens.

En over de noodzaak van een GUI in de 21e eeuw wil ik ook nog wel eens een boompje opzetten....
Over volledige VM-Ware ESX omgevingen die door een paar muisklikken onbruikbaar raken, om maar
wat simpels te noemen...
Maar niet hier en nu....
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #24 Gepost op: 2010/01/21, 22:43:56 »
Ik gebruik dagelijks grsync om een backup te maken van de home directory. Maar dat is nutteloos bij een crash of als ik een nieuwe HDD wil gaan gebruiken.
Maar waarom maak je dan die backup??? Grappigerwijs is het hier net andersom. Ik maak twee maal daags een backup van de dingen die ik veilig wil stellen - geautomatiseerd uiteraard - en die komen **juist** van pas bij een crash of als ik een nieuwe schijf in gebruik neem. En *alleen dan*. In alle andere gevallen is backup of restore in Ubuntu volstrekt overbodig, vooropgesteld dat je een klein beetje weet wat je doet.