Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST USB-pen automatisch aankoppelen  (gelezen 4329 keer)

Offline Jakke5

• Lid
Re: USB-pen automatisch aankoppelen
« Reactie #25 Gepost op: 2010/01/21, 08:56:46 »
Er is verandering in de zaak. Omdat Gparted eindeloos bleef analyseren heb ik de usb-pen op een XP-machine opnieuw geformatteerd, en nu kan ik hem wel aankoppelen in Nautilus, net zoals z'n grote broer, de "vaste" usb-schijf.
Maar dat aankoppelen zou toch automatisch moeten gaan, tenminste vroeger deed ie dat wel.  
Nu is er toch nog iets raars met nautilus:
** (nautilus:5983): WARNING **: Unable to add monitor: De bewerking is niet mogelijk
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
Please ask your system administrator to enable user sharing.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 08:59:22 door Jakke5 »

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2010/01/21, 12:50:47 »
Nog maar eens te vroeg victorie gekraaid.
Nu blijkt dat ik de usb-pen wel kan aankoppelen, maar dat ik hem niet kan openen in Ubuntu(geen rechten).
Met Gparted kan ik niets (ik wou opnieuw formatteren, om de schijf te kunnen delen).
Nu zit ik met een schijf die vista heeft kapot gemaakt en nu kan ik er alléén nog in windows iets mee doen. Mooi is dat.

Na nog wat knoeien met gparted toch opnieuw kunnen formatteren. En wat is het gevolg? Nu kan ik niet meer aankoppelen in nautilus. Het blijft dus huilen met de pet op. Als ik niet al grijze haren had, zou ik ze nu wel krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 13:30:03 door Jakke5 »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2010/01/21, 13:43:03 »
Gparted start je toch wel op als root, t.t.z. met het commando "gksudo gparted"?

Vooraleer je partities kunt aanpassen, moeten ze ontkoppeld zijn (rechts-klik in gparted).

Ik heb nog nooit problemen gehad met het automatisch aankoppelen van schijven, op géén van de computers die we hier hebben (een Dell Latitude laptop, een HP laptop en een oude desktop). Probeer je eens vanaf de live CD sessie hoe het automatische aankoppelen gaat? Als het daar gaat, dan moet er iets fout zijn met je huidige installatie. Gaat het ook daar niet, dan is het iets tussen Ubuntu en je specifieke hardware.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2010/01/21, 14:55:29 »
Dit keer heb ik alles grondig nagekeken en ... het werkt weer zoals het moet.
Wat heb ik gedaan?
1. volume opnieuw geformatteerd in XP
2. volume opnieuw geformatteerd in Ubuntu
3. volume handmatig aangekoppeld (lukte nog niet "gewoon" en ook niet met nautilus)
4. volume handmatig ontkoppeld (umount enz.)
5. volume uitgeplugd en terug ingeplugd.
Klaar. Ook de "vaste" usb-hd koppelt nu weer aan bij het opstarten.
Controle door enkele bestanden in Ubuntu op de usb-pen te zetten, te ontkoppelen en op vista-machine terug te openen. Alles werkt.
De oorzaak moet gelegen hebben in achtergebleven gegevens na de recovery. In XP had ik enkel een snelle formattering gedaan.

Wat heb ik geleerd?
Hoe je een volume kunt aan- en afkoppelen, met (u)mount en in nautilus
Hoe je een volume kunt herformatteren met gparted
Dat je een usbpen zorgvuldig moet afkoppelen, vooral in Vista. Niet wachten tot de pc uitgezet wordt
Dat er op het forum geduldige mensen zijn die altijd willen helpen. Dankjewel !!!

Offline vanadium

• Lid
Re: OPGELOST USB-pen automatisch aankoppelen
« Reactie #29 Gepost op: 2010/01/21, 15:53:42 »
Mooi dat het terug blijkt te lukken. Nu is het niet duidelijk wat precies de oorzaak was van de storingen, maar de besluiten die je trekt, kloppen alvast.