Ik heb op mijn oude Thinkpad R51 Windows 7 en Ubuntu 9.10. Aangezien ik veel met Ubuntu speel gaat dat wel eens mis met een heleboel gehannes als gevolg.
Ik heb nu Ubuntu 9.10 geinstalleerd zonder dat Grub 2 de Windows MBR overschrijft. Hiervoor gebruik ik twee HDD. Deze methode werkt met Vista en Windows 7.
HDD1 (sda) = Windows 7
HDD2 (sdb) = Ubuntu 9.10 + swap
Als windows nog niet geinstalleerd is dan installeer het op HDD1.
1. Start Windows op
2. In Start/Administrative Tools/Computer Management/Disk Management. Verwijder het Volume op HDD2 (geen nieuwe partitie aanmaken).
Om Ubuntu te installaren:
zet in de BIOS de boot volgorde:
1. HDD2 (sdb) = Ubuntu + swap
2. HDD1 (sda) = Windows 7
3. Boot van de Live CD of Alternate CD en installeer Ubuntu.
4. Bij de partitioner kies "largest available space". Dit is HDD2 (sdb) als er geen partitie op staat.
5. Laat Ubuntu installeren. Grub 2 wordt automatisch op HDD2 (sdb1) geschreven en de MBR op HDD2 (sdb).
6. Bij de installatie herkend Ubuntu automatisch Windows op HDD1 (sda).
7. Reboot en Ubuntu en Windows verschijnen in het Grub menu.
8. Indien Windows door GRUB niet herkend wordt bij de eerste reboot geef dan na het booten in een terminal het commando "sudo update-grub". Nu wordt Windows wel herkend.
NADEEL:
Er is een nadeel aan deze configuratie ! Windows Backup werkt niet meer en crashed met foutcode 0x80073BC3 (of 0x81000019). Dit komt omdat VSS (Volume Shadow Service) absoluut op de HDD wil schrijven waarvan geboot werd, en dat is HDD2 met een ext3 of ext4 partitie. De Windows ASR writer kan daar niet mee overweg. Het backup programma Paragon Backup & Restore 10 heeft daar geen probleem mee.
Heb je Windows Backup nodig doe dan het volgende:
1. HDD1 (sda) = Windows 7
2. HDD2 (sdb) = Ubuntu + swap
Windows start nu automatisch als was er geen GRUB en Ubuntu aanwezig en laat Windows Backup lopen. Zet daarna in de BIOS de boot volgorde terug naar:
1. HDD2 (sdb) = Ubuntu + swap
2. HDD1 (sda) = Windows 7
UBUNTU verwijderen zonder veel gehannes met GParted Live en herstel van de Windows MBR met Windows recovery tools in de console (diskpart, bootrec, enz...):
1. HDD1 (sda) = Windows 7
2. HDD2 (sdb) = Ubuntu + swap
Windows zal nu normaal opstarten zonder GRUB.
In Start/Administrative Tools/Computer Management/Disk Management. Verwijder het Volume op HDD2. En weg is Ubuntu

Dit is mijns inziens ook een goede methode voor de beginner die Ubuntu eens wil uitproberen en nog niet zeker weet of hij er wel mee verder gaat.