Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB2 opstartmenu aanpassen  (gelezen 1684 keer)

Offline MRIG

• Lid
    • Ger Siemerink
GRUB2 opstartmenu aanpassen
« Gepost op: 2010/01/15, 01:23:04 »
Ubuntu 9.10 bezit GRUB2. Bij een dual boot met Vista verschijnt een reeks aan opties in het opstartmenu. De voor mij meest vervelende is wel de Vista recovery partitie. Selecteer ik deze mogelijkheid dan loopt mijn laptop vast en kan ik eerst Ubuntu herinstalleren om pas daarna weer toegang te krijgen tot Ubuntu en Vista. Misschien dat anderen hier ook wat aan hebben??? Wees hierbij secuur.

GRUB2 is nog ontwikkeling. Toch blijkt na enig speurwerk dat het menu is aan te passen om de vastlopende optie onzichtbaar te maken. Het menu geeft namelijk voor Vista twee bijna identieke menu namen. Windows Vista (loader) (on/dev/sda1) en Windows Vista (loader) (on/dev/sda2). De eerste is in mijn geval een recovery, de tweede is de gewenste Vista opstart optie.

Met hulp van dit http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1287602 heb ik de optie kunnen weghalen. Allereerst heb ik mijzelf toegangsrechten moeten geven aan de map en het bestand
/etc/grub.d/30_os_prober met het commando sudo -s.
Misschien wel een wat rigoureuze keuze.

Hierna heb ik een kopie van het bestand gemaakt. Dit kan in de terminal met het commando:
sudo cp /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/30_os-prober.original && sudo chmod -x /etc/grub.d/30_os-prober.original
gksu gedit +83 /etc/grub.d/30_os-prober &

Vervolgens zocht ik in het bestand naar de volgende tekst:
for OS in ${OSPROBED} ; do
DEVICE="`echo ${OS} | cut -d ':' -f 1`"
LONGNAME="`echo ${OS} | cut -d ':' -f 2 | tr '^' ' '`"
LABEL="`echo ${OS} | cut -d ':' -f 3 | tr '^' ' '`"
BOOT="`echo ${OS} | cut -d ':' -f 4`"

if [ -z "${LONGNAME}" ] ; then
LONGNAME="${LABEL}"
fi

Hier heb ik onderstaande regels aan toegevoegd.
# Added to remove Windows Recovery
if [ "$LONGNAME" = "Windows Vista (loader)" ] && [ "${DEVICE}" = "/dev/sda1" ] ; then
continue
fi
# End Added

Na het commando sudo update-grub was mijn opstartmenu correct aangepast.

Omdat ik ook niets doe met de geheugen test heb ik ook die opties uitgeschakeld met het commando sudo chmod -x /etc/grub.d/20_memtest86+
Om het later weer toe te voegen wijzig je in het commando de - door een +.
Na het commando sudo update-grub was mijn opstartmenu correct aangepast. Met de recovery mogelijkheden doe ik waarschijnlijk ook niets. Dus ook die heb ik onzichtbaar gemaaakt met het commando sudo sed s/'#GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY="true"'/'GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY="true"'/g -i /etc/default/grub
Dit kan ook handmatig in het bestand bestandssysteem/etc/default/grub waar je het teken # weghaalt in de regel voor GRUB. Er staat geschreven:
# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entrys
#GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY="true"
Na het commando sudo update-grubwas mijn opstartmenu correct aangepast.

NB
- SUDO: SUperuserDO
- CHMOD: CHange MODe, verander rechten