Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu distributies en version policy  (gelezen 865 keer)

Offline letstrynl

• Lid
Ubuntu distributies en version policy
« Gepost op: 2010/01/15, 00:23:33 »
Even een architectuur vraag.

Het is me opgevallen dat bij een nieuwere Ubuntu server distributie ook nieuwere versies van een service beschikbaar zijn.
Bijv. Dapper 6.06 LDAP (slapd 2.2.26-5ubuntu2.9) en Hardy 8.04 LDAP (slapd 2.4.9-0ubuntu0.8.04.1) .

Welk gedeelte van het versienummer van een service blijft altijd gelijk voor een bepaalde Ubuntu distributie?

Is er een version policy binnen Ubuntu en zo ja, waar kan ik die vinden?

Of ligt deze beslissing volledig bij de package maintainers?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu distributies en version policy
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/15, 00:28:47 »
Nieuwere Ubuntuversies hebben doorgaans ook nieuwere programmaversies in de pakketbronnen zitten (en in het iso).
http://sites.google.com/site/computertip/faq
(nummer 30)

Offline letstrynl

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/15, 00:31:59 »
Is duidelijk Pjotr, dat was me al opgevallen.

Maar is er ook een versie policy?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/15, 00:38:09 »
Is duidelijk Pjotr, dat was me al opgevallen.

Maar is er ook een versie policy?

Dat hangt ervan af, welke programmaversies stabiel zijn ten tijde van het samenstellen van een nieuwe Ubuntuversie. Die stabiele programma's plukken ze "bovenstrooms" weg, net zoals de andere Linuxdistributies dat doen....

Offline letstrynl

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/15, 00:47:38 »
OK, is duidelijk.

Maar in mijn voorbeeld: kan ik er bijvoorbeeld vanuit gaan dat in Ubuntu Server 8.04 het versiegedeelte 2.4 van slapd gelijkblijft ? Dus voor de levensduur van de Ubuntuversie (tot april 2011)?

Dat dus de nieuwere versies binnen Ubuntu 8.04 altijd met 2.4 beginnen?

Of ligt deze beslissing altijd bij de package maintainers (zij bepalen wat stabiel is) en kan binnen Ubuntu 8.04 ook zomaar een versie 2.5 van slapd opduiken?

Ik vraag dit omdat het me ook is opgevallen dat bij bijv. een versie verandering van 2.4 naar 2.5 de configuratie meestal ook nogal verandert.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 08:15:08 door letstrynl »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/15, 00:54:05 »
In beginsel blijven ze altijd bij een programmaversie. Dus bijvoorbeeld in 8.04 Firefox 3.0, en komen er alleen nieuwe "versies" achter de 0. Dus Firefox 3.0.16, 3.0.17 enzovoorts. Geen Firefox 3.5 voor Ubuntu 8.04, dus...

Ze maken weleens een uitzondering, als bijvoorbeeld een bepaalde programmaversie simpelweg niet meer te beveiligen valt en dus een veiligheidsrisico vormt. Maar dat is een hoge uitzondering.

Daar komt nog bij, dat 8.04 een LTS-versie is, en dus mede bestemd voor de zakelijke markt. Die jongens houden absoluut niet van tussentijdse veranderingen, en daar houdt Ubuntu rekening mee....

Lees ook dit eens:
https://wiki.ubuntu.com/LTS
« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 00:58:19 door Pjotr »

Offline letstrynl

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/15, 00:57:52 »
OK, alweer duidelijk.

Ik had deze vraag ook al bij Canonical gesteld, maar ze verwezen me o.a. naar deze forums door.

Enig idee of deze "zakelijke jongens" ook ergens iets hebben neergelegd, bijv. een version policy  document?

;)

PS ik werk alleen met LTS versies, enig idee wat de volgende wordt?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 00:59:23 door letstrynl »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/15, 00:58:57 »
Misschien heb je hier wat aan:
https://wiki.ubuntu.com/LTS

De volgende verschijnt eind april: 10.04 Lucid Lynx. Tip: stap pas over in juli, bij de eerste puntuitgave van 10.04, dus bij 10.04.1, dan zit "Service Pack 1" erin:
http://www.ubuntu.com/products/ubuntu/release-cycle
« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 01:00:54 door Pjotr »

Offline letstrynl

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/15, 00:59:43 »
thx !
« Laatst bewerkt op: 2010/01/15, 01:04:32 door letstrynl »