Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe gebruiker  (gelezen 1334 keer)

Nieuwe gebruiker
« Gepost op: 2010/01/14, 19:06:27 »
2 vragen

• Ik wil een 2e gebruiker activeren maar de software van deze 2e gebruiker mag niet te zien zijn bij mijn hoofd gebruiker en andersom.
  • Als ik als 2e gebruiker ingelogd ben kan ik bv. synaptic niet opstarten omdat hij het UNIX root wachtwoord niet accepteert.

Re: Nieuwe gebruiker
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/14, 20:00:02 »
Software installeren kan alleen als root in het scherm van de eerste gebruiker(die over het algemeen Ubuntu heeft geïnstalleerd.) Alle persoonlijke instellingen van een programma kan de gebruiker zelf doen.
Je kan wel met rechten van gebruikers en groepen, mappen wel of niet toegankelijk maken net zoals voor het gebruik van apparatuur.
Bijv je installeert het programma Open Office, iedereen kan gebruik maken van Open Office en iedereen kan zijn eigen persoonlijke instellingen doen, die in de persoonlijke map komen te staan. Wel kan je iemand de rechten om te printen of te scannen ontzeggen of juist toestaan. Ik hoop je vraag hiermee een beetje te beantwoord hebben.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/14, 20:39:34 »
Dat betekent dat ik veel met rechten zal moeten werken en menu items moet gaan verbergen.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/14, 21:03:58 »
Heb je een voorbeeld van een programma?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ertai

• Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/14, 21:19:22 »
Ik heb zelf op het werk de menu-items incl. de menu-editor uit het menu gehaald. Hiermee haal je voor de meeste mensen de mogelijkheden al weg omdat je als je het terug wil halen je de command-line in moet. Het is niet helemaal veilig maar veel mensen willen niet verder zoeken.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/14, 22:09:51 »
Onze dochters zijn nog klein, wat ik wil voorkomen is dat zij dingen kunnen veranderen die ik niet verandert wil hebben.
Het menu systeem zal helemaal verdwijnen, maar ook het aantal locaties moeten vermindert worden.
Software toevoegen/verwijderen, E-mail, e.d.

Dat soort software.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/14, 22:13:04 »
Ga eens naar Systeem>Voorkeuren>Hoofdmenu. Daar kan je naar believen vinkjes weghalen.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/15, 15:02:26 »
Ja, dat weet ik, maar ik vroeg mij af of het ook mogenijk is om per gebruiker programmaś te installeren.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/15, 15:26:57 »
De architectuur van linux is zo dat je programma's in systeemdirectories installeert, en gebruikersinstellingen onder de home directory van de gebruiker.

Om te beletten dat iemand een programma gebruikt, moet je voor die gebruiker de toegang beletten.

« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/15, 22:27:59 »
Ik zat ook al te denken om iets met rechten te gaan doen, maar dan moet ik mij daar eerst in verdiepen.