Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) NumLock op laptop zonder numeriek blok  (gelezen 14035 keer)

(opgelost) NumLock op laptop zonder numeriek blok
« Gepost op: 2010/01/12, 14:51:12 »
Ik heb sedert twee jaar een Dell Precision M6300 laptop zonder numeriek blok. Mijn klavier is een azerty, waarbij de bovenste rij toetsen worden gebruikt voor de cijfers; maar ik moet dan wel steeds de Shift-toets ingedrukt houden.
Toevallig zag ik gisteren een IBM laptop, eveneens zonder numeriek blok, waar toch de mogelijkheid bestond (weliswaar in Windows) om de bovenste rij toetsen te gebruiken voor de cijfers, zonder dat je Shift hoeft te gebruiken. Dit gaat eenvoudig door de NumLk-toets in te drukken !
Thuis gekomen merkte ik dat ook op mijn klavier deze toets staat !
Hoera, dacht ik, ik hoef voortaan die vervelende Shift-toets niet meer te gebruiken om cijfers in te tikken !
Maar het probleem is dat ik die NumLk toets op m'n Dell Precision niet aan de praat krijg. De verklikker-LED bij het cijfer (9) licht wel op, maar m'n toetsen blijven gewoon werken (dus &é"'(§è!çà - in plaats van 1234567890).
Ook in combinatie met de Shift-toets + NumLk-toets of via Ctrl + NumLk of Fn + NumLk krijg ik de de zaak niet geactiveerd.
Wie kan mij een tip geven ?
Via Systeem - Voorkeuren - Toetsenbord - Indelingen heb ik het Toetsenbordmodel reeds aangepast van Standaard naar Dell Laptop/Precision M series. Maar ook dat lost de zaak niet op.
Alle andere toetsen lijken correct hun werk te doen ...
Bedankt voor je reactie.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/12, 16:15:46 door shadoogie2960 »

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
Re: NumLock op laptop zonder numeriek blok
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/12, 15:21:16 »
Welke keymap heeft u in gebruik? Dus bijv. standaard Belgisch, Alternative US International...

« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/12, 15:25:59 »
Bedankt voor je reactie, Peter.
De keymap staat op België (standaard).
Ik heb al wel eens naar de andere keymaps van België gekeken, maar die lijken me te veel af te wijken van wat er op m'n toetsen staat.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/12, 15:28:57 »
Zet je numlk toets eens aan en druk eens op de k krijg je dan een k of een 2?

Met azerty kan dit misschien ook een andere toets zijn maar meestal staat er dan naast de letter ook een cijfer iets kleiner op de toets.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/12, 15:31:16 door welrob »
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/12, 15:38:54 »
open es 'xev' in uw terminal, duw es op 'num lock' en geef es de output?

« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/12, 15:40:35 »
Als ik op de k-toets druk, nadat ik de NumLk heb aangezet, zie ik een k op het scherm ...
Idem voor j u i o è ! en ç
Met nadere woorden ik krijg enkel een 2 als ik de k-toets indruk in combinatie met de Fn-toets.
Bij de IBM-portable die ik gisteren zag werkte de NumLk-toets niet op de toetsen jkl enz. maar op de bovenste rij (&é"' enz.)

Bedankt voor je reactie, welrob.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/12, 15:51:11 »
Beste kenvanroose,
Ik ben nog niet zo erg bedreven met de terminal en de commando's in Linux.
Als ik xev in de terminal ingeef, opent er een venstertje. Wanneer ik dan de NumLk-toets indruk, krijg ik een heleboel tekst in de terminal.
Ik weet niet hoe ik die tekst kan kopiëren - en overtypen lijkt me nogal een serieuze karwei ...
???

« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/12, 15:56:43 »
Hey, normaal gewoon selecteren (enkel wat na de 'k' komt) en hier plakken, maar zal niet nodig zijn. Standaard is je computer ingesteld dat je Num Lock Werkt als je Num Lock aanzet en Fn indrukt. de rechterkant van je toetsenbord is ingedeeld als cijferblok (staan die nummertjes geprint op je toetsen, in blauw ofzo?)

Mijne is ook een Dell, toetsenblok is op deze manier ingedeeld: ?=0; J=1; k=2; L=3, U=4, I= 5, O=6, 7=7, 8=8, 9=9..

Snap niet goed waarom je gewoon niet je Caps Lock / Shift Lock aanzet als je dan per sé de bovenste rij wil gebruiken, da's toch net't zelfde?

« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/12, 16:10:09 »
Ik heb geprobeerd vanuit de terminal te kopiëren en te plakken in kladblok, maar dit lukte niet ...?
Dan heb ik 'n screendump gemaakt en wou die naar Gimp plakken, maar ook die vond geen inhoud in het klembord ...?

Inderdaad, de NumLk-toets werkt blijkbaar niet op de bovenste rij, maar op de toetsen , j k l enz. in combinatie met de Fn-toets.

De ShiftLock-toets werkt niet voor de cijfers bovenaan bij mij.
Met ShiftLock krijg ik &É"'(§È!ÇÀ) ...

Maar ik zal nu moeten leren werken met de Fn-toets, wat eigenlijk al even omslachtig is als met de Shift-toets ... :'(

Bedankt voor de verheldering kenvanroose !

« Laatst bewerkt op: 2010/01/12, 16:12:48 door shadoogie2960 »

Re: (opgelost) NumLock op laptop zonder numeriek blok
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/12, 16:17:59 »
Shadoogle, Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om op één of andere manier de Num Lock Te koppelen aan die bovenste rij, ik zal er eens naar zoeken (maar nu niet). Beste oplossing is gewoon je shift lock aan te zetten, of heb je dat niet?

« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/12, 16:18:54 »
Oei, ik lees net nog eens je antwoord... ik denk dat je een verkeerde toetsenbord indeling hebt gekozen, ik zou mocht ik van jou zijn daar nog even in zoeken...

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/12, 17:38:41 »
Hang eens een los toetsenbord eraan om te kijken wat er dan gebeurt.

« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/12, 17:41:47 »
Peter,

Ik werk met een los toetsenbord met apart nummerblok, num lock heeft dan als invloed dat het nummerblokje aangaat op los toetsenbord en dat het nummerblokje op de laptop aangaat, maar niet op het lettergedeelte van het los toetsenbord. gelukkig maar.

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/12, 18:05:00 »
Als daar rariteiten optraden, hadden we het een richting kunnen geven. Maar alles is dan normaal blijkbaar. Maar als het op die ene manier werkte, raad ik i.g.v. het geïntegreerde klavier aan, om het op die manier te doen. Numlock is immers om een numeriek veld aan en uit zetten, dus ik denk niet dat je het "goed" krijgt. Maar in ieder geval zijn de toetsenbordinstellingen goed, dat wilde ik met dat losse bord kunnen vaststellen.

« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/12, 18:36:31 »
Shadoogie, met een beetje inventiviteit en met behulp van een los toetsenbord kan je een scriptje schrijven om een sneltoets te maken die die er voor zorgt dat je toetsen bovenaan als cijfer gebruikt wordt. ik ben wat aan't pielen, lukt wel, maar zal pas morgen of overmorgen op punt zijn want niet genoeg tijd om te prutsen.

Re: (opgelost) NumLock op laptop zonder numeriek blok => handig script!
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/13, 17:28:12 »
Die NumLock toets die verbonden zou zijn aan de nummertoetsen bovenaan leek me inderdaad wel handig. Op mijn vostro 1000 heb ik ook een NumLock, maar die is verbonden met een 'fictief' nummerblokje aan de rechterhand. dat is helemaal niet handig. door wat te prutsen met xev en xmodmap heb ik een klein scriptje geschreven die de nummertoetsen bovenaan (dus tussen de lettertoetsen en de f-toetsen) inschakelt als numerieke toetsen (je moet dus de shift niet gebruiken). script gewoon plakken in terminal en dan zie je wel of het werkt; ik ben niet zeker of . als het niet werkt, geen nood: bij herstarten van de computer is alles weer als voorheen.

ik weet niet helemaal zeker of dit ook werkt op Nederlandse indeling (ik zit op Belgische indeling, Azerty), maar ik denk van wel.

Om de toetsen aan te zetten gebruik je dit script:

xmodmap -e 'keycode 10=KP_1'
xmodmap -e 'keycode 11=KP_2'
xmodmap -e 'keycode 12=KP_3'
xmodmap -e 'keycode 13=KP_4'
xmodmap -e 'keycode 14=KP_5'
xmodmap -e 'keycode 15=KP_6'
xmodmap -e 'keycode 16=KP_7'
xmodmap -e 'keycode 17=KP_8'
xmodmap -e 'keycode 18=KP_9'
xmodmap -e 'keycode 19=KP_0'

Om ze terug uit te zetten dit:

xmodmap -e 'keycode 10=ampersand'
xmodmap -e 'keycode 11=eacute'
xmodmap -e 'keycode 12=quotedbl'
xmodmap -e 'keycode 13=apostrophe'
xmodmap -e 'keycode 14=parenleft'
xmodmap -e 'keycode 15=section'
xmodmap -e 'keycode 16=egrave'
xmodmap -e 'keycode 17=exclam'
xmodmap -e 'keycode 18=ccedilla'
xmodmap -e 'keycode 19=agrave'

Als je deze scripts permanent wil gebruiken, schrijf je ze in een bestandje dat je vb 'numlock' noemt en 'numlockoff'. die opdrachtjes kan je dan toevoegen aan een sneltoets (als opdracht verwijs je naar het bestand, vb /home/(naam)/bureaublad/numlock.

Bij mij zijn f11 en f12 nu toegewezen aan numlock en numlockoff. Vooral handig dus als je met zo'n onhandig toetsklavier zit als bij sommige Dells...