Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Firefox niet opnieuw te openen: "is nog actief"???  (gelezen 4867 keer)

Soms lukt het mij niet om FF opnieuw op te starten. Ik krijg dan de mededeling dat FF nog actief is en ik het eerst af moet sluiten etc.
Sluit ik geforceerd af, krijg ik te zien dat FF-bin? nog loopt.
Wat te doen?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 13:58:34 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline Lexaldo

• Lid
Re: Firefox niet opnieuw te openen: "is nog actief"???
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/12, 13:48:46 »
Dat gebeurt volgens mij alleen als je hem vrij snel herstart. Zeg maar binnen 3 seconden.
Dus gewoon een paar seconden wachten.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/12, 15:05:04 »
of na een crash. ga naar Beheer, Systeemmonitor, tabje Processen, op Firefox klikken en dan rechtsonder op Proces beéindigen klikken. Overkomt me een paar keer per jaar...

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/12, 15:07:54 »
En even kijken of bijv. het venstertje met het downloadoverzicht misschien nog (al dan niet geminimaliseerd) nog open staat.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/12, 15:19:13 »
En even kijken of bijv. het venstertje met het downloadoverzicht misschien nog (al dan niet geminimaliseerd) nog open staat.
Als alleen dat venstertje nog actief is, kun je gewoon FF starten. Je kunt zelfs een paar FF's tegelijk hebben draaien.

« Laatst bewerkt op: 2010/01/12, 15:25:44 door Lexaldo »

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/12, 15:22:14 »
Als alleen dat venstertje nog actief is, kun je gewoon FF starten. Je kunt zelfs een paar FF's tegelijk hebben draaien.
Klopt, stond ik niet bij stil.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/12, 16:08:28 »
'Als' dit mij overkomt, dan kan ik met geen mogelijkheid FF opnieuw openen. Dat gaat pas weer bij het opnieuw opstarten van de pc.
Het gebeurt ook soms met FF in Windows, maar dan laat ik de CCleaner even draaien en het kan daarna wel weer gewoon opstarten.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/12, 16:10:02 »
Bekend probleempje. Niks aan de hand; gewoon een paar seconden wachten en dan opnieuw Firefox starten.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/12, 16:11:52 »
Bekend probleempje. Niks aan de hand; gewoon een paar seconden wachten en dan opnieuw Firefox starten.

Okay, zal ik eens proberen als het weer gebeurt. Thanks all.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/12, 16:27:21 »
Voor de zekerheid alle FF processen stoppen door
sudo killall firefox in een terminal te doen.

En als dit nog niet voldoende is, staat er misschien nog een "lock" bestand in je home dir. Ik weet niet zo uit mn hoofd waar die staat. Maar ergens in ~/.mozilla
Probeer maar eens:
find ~/.mozilla -name "*lock*" of find ~/.mozilla -name "*lck*"Als je dit bestandje weggooit kun je FF weer opstarten. (zelfde geldt voor Windows)

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/12, 16:29:08 »
Voor de zekerheid alle FF processen stoppen door
sudo killall firefox in een terminal te doen.

En als dit nog niet voldoende is, staat er misschien nog een "lock" bestand in je home dir. Ik weet niet zo uit mn hoofd waar die staat. Maar ergens in ~/.mozilla
Probeer maar eens:
find ~/.mozilla -name "*lock*" of find ~/.mozilla -name "*lck*"Als je dit bestandje weggooit kun je FF weer opstarten. (zelfde geldt voor Windows)

Veel te zwaar geschut....  :)

Gewoon een paar tellen wachten en dan Firefox opnieuw starten.....

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/12, 17:39:03 »
Dat werkt niet altijd, Pjotr.
Ik heb hier de laatste tijd ook wel eens last van, FF wil dan niet eens stoppen als ik hem probeer af te sluiten in TOP.

De cpu blijft dan op 100% werken.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/12, 17:41:10 »
Noodoplossing: installeer Opera, en gebruik FF alleen als een site met Opera dienst weigert.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/12, 17:47:58 »
Dat werkt niet altijd, Pjotr.
Ik heb hier de laatste tijd ook wel eens last van, FF wil dan niet eens stoppen als ik hem probeer af te sluiten in TOP.

De cpu blijft dan op 100% werken.

Hmmm.... Doe dan in de terminal:
killall firefox

Zwaar geschut, maar werkt probaat.  :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/12, 23:58:33 »
@Ploffie:
In een ander draadje bleek, dat je Ubuntuzilla gebruikt om steeds de nieuwste Firefox te hebben. Het lijkt me zeer waarschijnlijk, dat je Firefoxproblemen daarop zijn terug te voeren.

Afblijven van die meuk, is dus verreweg het beste. Zoals ik al vermoedde...

Als je Ubuntuzilla toch blijft gebruiken, vermeld dan voortaan a.u.b. wel ff bij probleemmeldingen, dat je die verdachte zooi gebruikt... Anders creëer je verwarring.  :)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/13, 00:31:20 »
Dat laatste ben ik geheel mee eens.
Zie het vaker passeren en weet je uit andere draadjes dat er zelf gesleuteld is.
Niks mis mee maar mag best duidelijk(er) zijn, al was het maar voor de nieuwe gebruiker die vreemde ideeën over betrouwbaarheid mee zou krijgen zo.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/13, 17:27:03 »
@Ploffie:
In een ander draadje bleek, dat je Ubuntuzilla gebruikt om steeds de nieuwste Firefox te hebben. Het lijkt me zeer waarschijnlijk, dat je Firefoxproblemen daarop zijn terug te voeren.

Afblijven van die meuk, is dus verreweg het beste. Zoals ik al vermoedde...

Als je Ubuntuzilla toch blijft gebruiken, vermeld dan voortaan a.u.b. wel ff bij probleemmeldingen, dat je die verdachte zooi gebruikt... Anders creëer je verwarring.  :)

Beetje gissen natuurlijk dat daardoor Firefox niet goed afsluit, dit probleem had ik al en ik niet alleen toen ik Windows gebruikte icm Firefox.
Voor de rest werkt hij prima, zowel op 8.04 als op 9.10.

Heb je ubuntuzilla onderzocht zodat je onderbouwd kunt zeggen dat dat verdachte zooi is?

Het lijkt de tendens te zijn dat alles wat niet uit de repos komt verdacht is.

« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/13, 18:34:30 »

Beetje gissen natuurlijk dat daardoor Firefox niet goed afsluit, dit probleem had ik al en ik niet alleen toen ik Windows gebruikte icm Firefox.
Voor de rest werkt hij prima, zowel op 8.04 als op 9.10.

Heb je ubuntuzilla onderzocht zodat je onderbouwd kunt zeggen dat dat verdachte zooi is?

Het lijkt de tendens te zijn dat alles wat niet uit de repos komt verdacht is.

Mee eens.

De term 'verdachte zooi' is volkomen misplaatst en behoorlijk beledigend naar de ontwikkelaar van dat script. Je kunt van mening zijn dat het beter is je tot de repo's te beperken, maar als je iets verdacht noemt, moet je wel met meer komen dan een mening.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/13, 18:41:48 »
Toch moet je dit vermelden. Als je installatie afwijkt van een standaard Ubuntu systeem, dan is het nogal wiedes dat een probleem mogelijk daarmee te maken heeft.

« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/13, 18:59:07 »
Dat is het punt niet. De term 'verdachte zooi' gaat me te ver.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/13, 19:03:45 »
Dat is het punt niet. De term 'verdachte zooi' gaat me te ver.

Mwaah... Het is de hoofdverdachte voor Ploffies probleem, denk ik. Dus: "verdacht".

En het hele concept van het script druist in tegen de opzet en structuur van Ubuntu, omdat Ubuntu nu eenmaal geen "rolling release" is. Bovendien omzeilt het de normale kwaliteitscontroles. Dus:  "zooi".  :)

« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/13, 19:08:25 »
Ja ja, klets je er maar lekker uit...  :evil:

Het opvallende is dat ik zelf dat probleem onder Jaunty ook regelmatig had (Karmic tot nu toe nog maar één keer). Het verdween nadat ik de repository-versie had verwijderd en de Firefox van Mozilla's site in gebruik had genomen...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #22 Gepost op: 2010/01/13, 19:13:20 »
Ja ja, klets je er maar lekker uit...  :evil:

Pardon?

Citaat
Het opvallende is dat ik zelf dat probleem onder Jaunty ook regelmatig had (Karmic tot nu toe nog maar één keer). Het verdween nadat ik de repository-versie had verwijderd en de Firefox van Mozilla's site in gebruik had genomen...

Praat je dan over exact hetzelfde probleem als Ploffie? Dat het dus:
 1. niet helpt, om een paar seconden te wachten en daarna opnieuw Firefox te starten; en
2. dat de CPU permanent naar 100 % wordt gejaagd?

« Reactie #23 Gepost op: 2010/01/13, 19:28:40 »
Praat je dan over exact hetzelfde probleem als Ploffie? Dat het dus:
 1. niet helpt, om een paar seconden te wachten en daarna opnieuw Firefox te starten; en
2. dat de CPU permanent naar 100 % wordt gejaagd?
Wachten hielp in ieder geval niet. Geen 100% denk ik, maar wel er dicht tegenaan, rond de 80, 90. Ik loste dat meestal op met behulp van de Systeemmonitor en ik weet eigenlijk niet of je die nog wel in beeld kunt krijgen als een ander proces 100% pakt. Het ging nu soms ook wel moeizaam.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/01/13, 19:39:17 »
Even ter aanvulling nog.
Dit probleem manifesteerde zich toen ik een ander thema probeerde en FF opnieuw op moest laten starten, hetgeen hij dus naliet.

Daarna kon ik hem niet afsluiten, ook niet in HTOP.

Normaliter kan ik hem wel gewoon dichtgooien en inderdaad, als ik FF te snel weer opstart lukt dit niet, maar na even wachten wel.

Misschien ligt de oorzaak bij een brak thema, dat ligt dan meer voor de hand.

Verder geen problemen met FF 3.5 en tot nu toe ook niet met Thunderbird 3, die ik eveneens via ubuntuzilla hebt binnengesluisd.