Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp nodig......voor installatie op een Medion E1315 met interene datamodem  (gelezen 4031 keer)

Summer

  • Gast
Hi,
Sind kort heb ik een medion netbook E1315 met 160 GB HD en een AMD sempron 210 processor. Er zit overigens een interne modem met een datasimcard die na installatie wel moet blijven werken.
Ik werd op Ubuntu en jullie site gewezen mbt een beter, sneller, stabieler OS. Ik heb diverse topics gelezen maar ik heb echt twee linker comp handen. In het verleden heb ik welleens iets proberen te veranderen in mijn laptops en dat ging altijd mis.

Dus...wie kan mij helpen om:
- of Ubuntu op een externe HD te zetten en die als opstartschijf te gebruiken. Ik wil het liefst Windows XP op de netbook in stand houden zodat als er iets fout gaat in Ubuntu ik gewoon de externe HD kan loskoppelen.
- of Ubuntu naast XP op de interne HD zetten zodat ik beide OS kan bereiken indien er iets fout gaat.

Graag hulp..... voor sommige zal dit simpel zijn maar ik ben nogal huiverig dat er iets fout gaat en dat het helemaal niet meer werkt.
Eventueel wil ik wel een kleine tegemoetkoming betalen.

Grt Jim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
- of Ubuntu naast XP op de interne HD zetten zodat ik beide OS kan bereiken indien er iets fout gaat.

Dat is de beste aanpak. Zie hier een handleiding:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Zo zeg,
Ik kon het niet laten, ik heb me dit weekend totaal vergrepen aan deze netbook. Toch maar besloten deze bij de Dynabyte te halen voor 300 euri's en niet via een webwinkel, in verband met garanties en service als dat nodig mocht blijken.
Conclusies:
XP moet je er af donderen. Ik heb nu dualboot Windows 7 (voor vrouwlief op bank) met 60 Gb en voor mij zelf (op die zelfde bank) 100 Gb met Karmic. Alles draait nu als een zonnetje, zelfs met die ene 1 Gb intern. Daar gaat later nog wel 2 in maar dat is stap 2
Problemen en oplossingen mbt Karmic:
1 Gebruik de native grafische driver uit Ubuntu voor deze ATI X1250 kaart; werkt goed.
2 Wifi: is een drama. Ik ben tot de conclusie gekomen dat er geen werkende driver is vanuit de community voor deze kaart, er zijn plenty problems. Ik heb het uiteindelijk opgelost middels ndiswrapper met de Win2k driver !! elke andere driver die ik heb geteste werkt NIET op deze Akoya. Deze Win2K-drover gaat prima, stabiel en goede ontvangst;
Nadeel; geen ondersteuning voor WEP, WPA etc. Dus thuis maar als compromis mijn huisnetwerk omgezet naar MAC-adress filtering, versleuteling dus uitgezet. Werkt net zo goed. Wel takke veel werk om elk device op de Mac-lijst van mijn router te zetten maar het gaat wel. Ik weet dat ook mac-spoofing mogelijk is maar WEP is ook te kraken. Dan komen ze maar die honderden miljoenen kudos die bij ons netwerk over de lijn gaat, jatten.  =D
3 Nog niet opgelost: er zit een gratis simcard van Vodafone ingebouwd, die werkt met Windows 7 prima onder Vodafone Mobile connect, deze versie heb ik onder ubuntu nog niet laten werken, maar dat gaat me uiteindelijk ook wel lukken, ergens nog met de instellingen klooien. Altijd handig als reserve mogelijkheid te hebben. Niet dat dat nodig is omdat ik via mijn Iphone toch kan tetheren (advies; neem daarvoor MyWi vanuit Rockapp, ideaal!! verandert je Iphone in een AP !!) Kinderen kunnen in de auto gewoon op mijn Iphone inloggen met de Ipod Touch en lekker Hyves'en .
Vragen??

What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Citaat
XP moet je er af donderen

Welkom op dit prachtige forum.

Summer, laat die XP er zeker opstaan,  je hebt er voor betaald en die kan voor sommige zaken nog van pas komen, (dualboot) en volg de handleiding van Pjotr, je moet het niet moeilijk gaan maken als het gemakkelijk ook kan, dus die "raad" van Goldfingers zéker niet opvolgen, dat is de moeilijke weg zoeken met alle problemen vandien.

Als je verder vragen moest hebben of ergens niet goed aan uit kunt, vraag dan gerust, je wordt hier zéker geholpen.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/25, 10:56:26 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

@Progger:
Eens, voor de hulpvraag van de starter is dat zeker veel te veel gevraagd dus moet je er zeker niet letterlijk naar kijken. Dus zeker als beginner lekker zo laten en niet teveel hooi op je vork nemen is altijd het beste advies. If it works dont fix it.
Je argument dat je er voor betaald hebt: spijtig genoeg wel in mijn geval, ik wil de deze netbook ook zonder XP zelfs, maar dat gaat zoals we weten bijna niet. Ik blijf het vreemd vinden dat je gedwonger wordt een pc te komen met OS alsof er geen keuze bestaat. Ik kon het dus niet zonder XP kopen, en moest het dus betalen!.

 Ik heb het hier ook neergezet om andere zoekenden te informeren over wat er met dit leuke ding kan of niet. Immers, kennis delen = kennis vermenigvuldigen.
Dus @Summer: ik ken het apparaat inmiddels goed, vraag hier en ik help!
« Laatst bewerkt op: 2010/01/25, 11:09:43 door Goldfingers »
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline daido

  • Lid
Ik heb pas ook zo´n netbookje gekocht voor 249 eur0 bij een webwinkel (je krijgt toch twee jaar medion garantie).
Ik heb ubuntu 9.10 op een usb-stick gezet met systeem, beheer en usb opstartschijf maken. De informatie kan je wel vinden op deze site met even googlen.
Vervolgens bij het opstarten F3 Of F4 voor opstarten boot, usbstick selecteren. Dan kan je kiezen hoeveel ruimt jewilt hebben voor windows xp en ubuntu (bijvoorbeeeld 80 80 ). Het installeren gaat verder automatisch.
Het enigste wat niet werkt is het draadloze gedeelte.

Daarvoor moet je onderstaande doen.

Ik heb verder weinig verstand verstand van linux, maar bij mij heb ik zo het werkend gekregen.
zie mijn link http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/hoe-de-driver-te-installeren-voor-medion-akoya-voor-draadloos/

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/401126 bij post nr 15 de tar.gz downloaden

In persoonlijke map (huisje)  zetten (dubbelklikken) en map uit tarbestand in de persoonlijke map slepen en dan in de terminal onderstaande comando´s intypen gevolgd door enter.

cd rtl8192se_linux_2.6.0010.1012.2009

make

sudo su

enter password

make

make install

exit

Niet vergeten het wlan activeren met FN F8.

Alles werkt dan, behalve misschien het HDMI niet. Heb ik nog niet uitgetest.
Het mobiel internet werkt ook, alleen moet je het even instellen.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/28, 22:24:13 door daido »

Die opzet voor de wifi-driver had ik bij mij ook geprobeerd, maar werkt op een of andere wijze niet. Alles geupdate, build-essentials maar het wilde niet werken, compileren ging fout. Bij deze methode vond ik wel dat bij elke keer als de kernel wordt geupdated, je ook weer elke keer deze oefening moet doen....Maar goed, voor wie het wel werkt is het natuurlijk beter !
Prima dat we de ervaringen hier neerzetten, dit apparaatje verdient de ondersteuning, nouja, onze gebruikers om preciezer te zijn..  O0
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline daido

  • Lid
Je moet het bestand van antwoord 15 downloaden (foutje van mij). Bestand in de persoonlijke map zetten (huisje).

moet gewoon werken. Achter sudo su moet je je wachtwoord zetten en dan enter.
Heb je FN F8 ingedrukt en brandt dan het eerste lampje links onder het toetsenboard?
Kopieer eens  elke stap van de bovenstaande methode wat er gebeurd.

« Laatst bewerkt op: 2010/01/28, 22:20:10 door daido »

been there, done that, ik heb die route inmiddels verlaten. De ndiswrapper werkt hier goed, en is niet afhankelijk van kernel-updates zodat ik niet telkens opnieuw hoef te compileren....
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb