Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluids problemen met meerdere profielen  (gelezen 1176 keer)

Offline obiku

  • Lid
Geluids problemen met meerdere profielen
« Gepost op: 2010/01/09, 09:12:40 »
Aller eerst wens ik iedereen hier het beste voor 2010....

Al een tijdje worstel ik een beetje met het geluid binnen Ubuntu 9.10. Vaak loopt alles zoals het hoort, maar af en toe lijkt het hele geluid weg te zijn.
Normaal starte ik mijn systeem opnieuw op, en dan leek alles weer als van ouds te werken. Totdat ik vandaag weer geen geluid had zodra ik of Totem opstarte of naar youtube surfde. Nu had ik al gezien dat mijn vrouw op haar eigen profiel ook al was ingelogd. Ik heb haar gevraagd om opnieuw in te loggen en nu bleek dat ze via een website een serie aan het kijken was. Ik heb haar gevraagd om even als test deze website af te sluiten.
Hierna ben ik op mijn profiel gaan inloggen, en wat blijkt mijn geluid bij Totem en YouTube is weer terug.....

Zij vertelde mij ook dat het haar gebeurd is, dat ik via spele.nl een game aan het spelen was waarbij geluid te horen was, dat wanneer zij van gebruiker wisselde het geluid van mijn game op haar profiel nog steeds te horen was.
En dat hierdoor zij geen geluid voor haar serie had.

Het lijkt op een bug, maar wie kan me helpen om dit of op te lossen of te rapporteren.

Mike

Offline wvtienen

  • Lid
Re: Geluids problemen met meerdere profielen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/10, 11:32:29 »
Dag Mike,

ik heb ook met dit probleem gevochten in 9.10; het probleem zit in pulseaudio.  PulseAudio, 'verplicht' al het geluid om via pulseAudio te gaan wat je in principe een heel aantal voordelen oplevert (oa dat je het geluidsniveau per toepassing kan instellen).

Ik heb uiteindelijk pulseaudio verwijderd uit Ubuntu.  Ik vond immers geen afdoende oplossing om met meerdere gebruikers dit probleem te voorkomen.  

Merk wel op ik het probleem kon oplossen door 'Alsa' te herstarten.  Maar dit uitleggen aan mijn medebewoners is onbegonnen werk.

Omdat je het probleem kan reproduceren is het de moeite een bug report aan te maken.  Mij is reproductie niet gelukt.

En als iemand een betere oplossing weet hoor ik die natuurlijk ook graag (pulseaudio verwijderen is ook niet echt een goede oplossing).

Walter
« Laatst bewerkt op: 2010/01/10, 11:41:33 door wvtienen »

Offline obiku

  • Lid
Re: Geluids problemen met meerdere profielen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/11, 07:25:45 »
Dus als ik het goed begrijp, ik heb en Alsa en Pulseaudio op mijn systeem gïnstalleerd, kan ik zonder problemen Pulseaudio verwijderen. En dat heeft voor de rest geen gevolgen voor mijn systeem, uitgezonderd dat ik in alle profielen gewoon geluid kan horen..

Offline wvtienen

  • Lid
Re: Geluids problemen met meerdere profielen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/11, 12:06:11 »
Dus als ik het goed begrijp, ik heb en Alsa en Pulseaudio op mijn systeem gïnstalleerd, kan ik zonder problemen Pulseaudio verwijderen. En dat heeft voor de rest geen gevolgen voor mijn systeem, uitgezonderd dat ik in alle profielen gewoon geluid kan horen..

=> pulse audio verwijderen lost idd het probleem op als je met meerdere users samen aangemeld bent en je wisselt tss de gebruikers, dat er'plots' geen geluid meer is
Maar: PulseAudio is de ubuntu standaard; door pulse Audio te verwijderen volg je niet meer de Ubuntu standaard.  Gelijktijdig, op een standaard installatie pulse audio verwijderen geeft je geen mogelijkheid meer om de geluidsinstellingen aan te passen.  Je moet daarvoor terug een toepassing installeren die de Alsa geluidsinstellingen kan aanpassen.

Hier thuis lost verwijderen van pulse audio problemen op met meerdere gebruikers en problemen met bepaalde spelletjes onder Wine.
Maar je moet goed afwegen of het de moeite is. 
Langs de andere kant, pulse audio kan je relatief eenvoudig terug installeren. 

Walter

Offline wvtienen

  • Lid
Re: Geluids problemen met meerdere profielen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/19, 21:25:53 »
ondertussen heb ik terug pulse audio actief gedurende twee dagen en het draait voorlopig stabiel met meerdere gebruikers.
Misschien eens nakijken of de recente upgrades in 9.10 jouw probleem ook niet opgelost hebben.

Walter