Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Root zijn in gui vraagje  (gelezen 865 keer)

Offline Support4u

• Lid
Root zijn in gui vraagje
« Gepost op: 2010/01/07, 12:52:06 »
Hey, hey hey gasten.

Okeey, ik weet dat als je root dingen wilt uitvoeren de terminal erbij moet pakken. maar is dit de enigste manier om jezelf tijdelijk root te maken?

Ik bedoel als je gewoon iets wilt installeren buiten de terminal, dan heb je geen rechten voor bepaalde bestanden. ( te openen/bekijken )
kan ik dus niet even rooten tijdelijk in de gui? zonder die terminal..! sorry sorry.. das het enigste waar ik moe van word in linux. en das elke keer die terminal! ik een linux newbie. dus weg met die terminal  :P

hoop dat ik hier nu niet op pikken loopt te trappen heheheh  :P

hehe jullie zijn pro! en linux ook!

Thanks!

Moderator edit: Vloeken hoeft niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/07, 13:11:09 door Nunslaughter »

Re: Root zijn in gui vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/07, 13:05:07 »
"rooten"? Een nieuw werkwoord?

Je moet leren omgaan met de commandline Als je eenmaal weet hoe het werkt, kun je niet meer zonder.

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/07, 13:21:04 »
maar ik ben eigenwijs. en ik wil het niet  XD dus?
geen keuze?

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/07, 13:38:29 »
Je kunt een keer de terminal in duiken en dan gksudo nautilus intypen. Dan krijg je een verkenner met rootrechten, open je daarin een bestand dan opent dit bestand zicht ook met rootrechten in een grafische schil.

Je kunt ook een snelkoppeling maken van gksudo nautilus, en hoef je alleen maar je wachtwoord in te vullen.

Een 2e mogelijkheid is om binnen Ubuntu de rootgebruiker (met de naam "root") actief te maken, dan kun je inloggen als "root" gebruiker, zoals je met elke andere account zou doen. Hierover zijn genoeg handleidingen op internet te vinden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/07, 13:46:18 »
haha jah netjes, dat wou ik horen bedankt.
heb beide opties die je me gaf gefixt.

thanks! opgelost!