Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu gebruikt 99% van ram? --> blijkt normaal :)  (gelezen 1215 keer)

Offline yokke

• Lid
Hej allemaal

Ik heb sinds vandaag mijn windows server 2008 omgezet naar een ubuntu, aangezien de server als hoofdtaak bestand server is + het onderhouden van externe connecties door ssh en misschien in de toekomst terug vpn.

Nu ik heb mijn ssh al kunnen instellen en ben mijn server nu al even van op afstand aan het volgen. De server voorziet ongeveer data voor 4 pc's.

Nu ze vertelde mij dat de server precies trager was als vroeger in het leveren van die data. Als ik dan ging kijken naar de lijst met processen ( top ) bleek alles in orde te zijn met de CPU, wat me wel direct opviel is het grote verbruik aan ram geheugen. Mijn server heeft 1,5 gig ram ter beschikking. Dit zou volgens mij meer als voldoende zijn.

Toen ik aan het google was, las ik over een tool saidar ik heb deze dan ook even geinstalleerd.

Hier blijkt dat er tot 80% en na een half uur ongeveer 99% van mijn ram geheugen in gebruik is.

Ik vroeg me af of dit normaal was dat ubuntu zoveel verbruikt? En of het hieraan kan liggen dat de levering van data trager is, of komt dit doordat ik een 4tal EXTERNE schijven heb die hij moet aansturen.

en natuurlijk de vraag hoe krijg ik het vebruik naar beneden?

Alvast bedankt voor het lezen en het antwoord.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/07, 13:47:56 door yokke »
www.linux-answered.com
Remember, when using Linux, you're the one in control

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu gebruikt 99% van ram?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/06, 20:28:35 »
Dat is normaal. Linux probeert al het beschikbare geheugen zo nuttig mogelijk te gebruiken. Geheugen wat niet nodig is voor het uitvoeren van programma's zal gebruikt worden als cache (tijdelijke bufferopslag) voor het (tragere) schijfgeheugen.

Mogelijk is er een andere oorzaak/oplossing voor de traagheid.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline yokke

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/06, 20:33:30 »
Maar mijn laptop die ik sinds een week terug ook naar ubuntu heb omgezet (ja ja ik ben alles naar ubuntu aan het omzetten nu nog mijn ouders overtuigt krijgen en daar gaat MS ) Gebruikt maar 50 % van het geheugen (wat ik opzich ook al veel vond)

Dus ik hoef me geen zorgen te maken over het feit dat er zoveel ram gebruikt word? Zou het ermee te maken kunnen hebben dat de 4 schijven nog ntfs zijn?

www.linux-answered.com

« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/06, 22:11:27 »
Ik weet niet hoe het met de server editie zit, maar de normale versie zou niet zoveel ram moeten gebruiken...
Ik heb hier 1gb aan Ram op mijn computer, en gewoonlijk gebruikt hij zo'n 20%.. (als er niks is opgestart)

Citaat
Zou het ermee te maken kunnen hebben dat de 4 schijven nog ntfs zijn?
Dit zou overigens inderdaad best een oorzaak kunnen zijn, ben niet helemaal zeker.
Wel weet ik dat ntfs (veel) minder goed werkt dan ext4 (of ext3)..

Hoeveel RAM heb jij in de computer?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/06, 22:13:12 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/06, 23:55:22 »
als er niks is opgestart
Hier ook. Maar na een paar uurtjes lekker surfen, downloaden, bestandjes kopiƫren enz? Gebruikt je dan niet meer van je (duur aangeschafte) geheugen?
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/07, 00:49:26 »
als er niks is opgestart
Hier ook. Maar na een paar uurtjes lekker surfen, downloaden, bestandjes kopiƫren enz? Gebruikt je dan niet meer van je (duur aangeschafte) geheugen?

Momenteel, 30,7%
Een actieve download, een youtube filmpje dat (draaiend) openstaat en 7 tabs..
Verder staan er een aantal mappen open, systeemmonitor en het uiterlijk-voorkeuren venstertje.
Open ik een HD Youtube filmpje, dan gaat hij richting de 33%..

Ik heb vaak 20 tabs openstaan, maar de 90% ram haal ik eigenlijk vrijwel nooit.. (Er zijn wel uitzonderingen, bijvoorbeeld als VirtualBox openstaat)

Vrij goedkoop aangeschaft geheugen, kwam bij de computer.. Totaalpakket van 160 euro (tweedehands, ex-lease pc).. (Zie onderstaande beschrijving, min hardeschijf (er zat 40gb in) en monitor)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline yokke

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/07, 08:31:37 »
Ikzelf beschik over 1,5 gig voor de server. Als ik hem pas laat opstarten gebruikt hij maar 30% na een uur zit hij aan 70% en vanaf dan blijft het maar stijgen.

Misschien dat de SSH connectie veel vraagt?
www.linux-answered.com

Offline yokke

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/07, 10:23:45 »
Ik heb  intussen nog een halve gig ram erbij gestoken en deze is ook meteen mee op :)  :o

Maar het probleem van de te trage data is wel van de baan. Ik heb alles naar ext omgezet
www.linux-answered.com