Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: f-spot  (gelezen 1480 keer)

Offline sudenna

• Lid
f-spot
« Gepost op: 2010/01/06, 17:36:21 »
hey

kga binnenkort 9.10 installeren
maar in f-spot heb ik foto's geimporteerd
en bij wel wa foto's de datum veranderd, omdat die ni juist was
en volgens mij bewaart f-spot die verandering in het programma

nu is men vraag hoe kan ik ervoor zorgen da ik dit kan importeren
dus da ik 9.10 installeer, en alle foto's in f-spot importeer
en da ik ervoor kan zorgen da al mijn datums worden onthouden

Offline vanadium

• Lid
Re: f-spot
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/06, 17:50:33 »
Dat is het spijtige van die programma's die alles "behind the scenes" doen. Een gewone mens kan zijn gegevens niet zomaar backuppen.

* Kopieer ~/.config/f-spot van je huidige installatie: dit neemt de database mee waar f-spot de informatie over de foto's bewaart.
* Kopieer de directory terug naar je nieuwe installatie. Zorg ervoor dat je je fotodirectory terugplaatst op dezelfde locatie als in je oude installatie.

Zelf nooit getest, dus ik kan niet garanderen dat dit lukt/volstaat.

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/06, 18:03:06 »
Het kan ook zijn dat F-spot de datum opslaat in de foto zelf

Klik maar eens met de rechtermuisknop op een foto (in de bestandsbladeraar) en klik op eigenschappen en dan het tabblad afbeelding. Daar staat netjes datum wanneer de foto gemaakt is.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Dave

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/06, 18:22:18 »
Blijft toch allemaal bewaard in je home map?
upload gegevens in F-spot in ieder geval wel.

Offline sudenna

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/06, 19:19:44 »
Dat is het spijtige van die programma's die alles "behind the scenes" doen. Een gewone mens kan zijn gegevens niet zomaar backuppen.

* Kopieer ~/.config/f-spot van je huidige installatie: dit neemt de database mee waar f-spot de informatie over de foto's bewaart.
* Kopieer de directory terug naar je nieuwe installatie. Zorg ervoor dat je je fotodirectory terugplaatst op dezelfde locatie als in je oude installatie.

Zelf nooit getest, dus ik kan niet garanderen dat dit lukt/volstaat.

waar vind ik ~/.config/f-spot/photos.db
kvind het bestandje niet daarvan

Offline softbart

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/06, 19:44:37 »
Foto-verwerking programmatuur kent uiteraard 2 data. 1 de aanmaak-datum van de digitale foto. 2 de verwerkingsdatum.
Zover bekend blijft de aanmaak datum altijd intact. De verwerkingsdatum is afhankelijk van de programmatuur.
F-spot ken ik verder niet.
De werkwijze zoals @vanadium omschrijft lijkt de beste oplossing.

Met de opdracht 'locate f-spot vindt je file' s/dir's met f-spot in de benaming.
Vaak in /usr/share(/doc)/-f-spot veel info terug te vinden.

groet,

Theo

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/07, 13:05:12 »
~is een afkorting van je home directory. Je vindt de confidirectory dus in je home dierectory, onder .config/f-spot/photos.db de naam begint met een punt, en dergelijk bestand/directory wordt in linux als een verborgen bestand behandeld. Gebruik "Toon verborgen bestanden" in nautilus om het te zien.

In foto's worden allerlei meta-data opgeslaan door je camera. Dit zijn de "exif" data, en die worden uiteraard gebruikt door g-spot. Er zijn echter ook de tags die je geeft, de ratings, de locatie van het bestand op schijf, enz. Dat is dan bewaard in photos.db.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/07, 13:30:13 »

[offtopic]
gThumb doet dit veel handiger: de metadata wordt opgeslagen in dezelfde map als waar de foto zelf staat. Als je dus een backup maakt van die map, komt automatisch de metadata mee, mits je verborgen bestanden ook meeneemt, want daarin wordt de data door gThumb in opgeslagen.

Ook handig van deze methodiek is dat de metadata gecentraliseerd kan zijn, bv op een server-share. Bij de locale opslag die F-Spot hanteert kan dat niet, daar zul je voor iedere PC die die metadata wil bekijken, deze locaal beschikbaar moeten maken en, belangrijker, synchroon houden; dat laatste is zo goed als onmogelijk, dus daarmee vervalt de gecentraliseerde (gedeelde) foto's met hun metadata. Dit is voor *de* reden om geen gebruik van F-Spot te maken en bv ook niet van Picasa, die ongeveer hetzelfde doet.

[ontopic]
De methode van vanadium zou in theorie moeten werken, mits F-Spot op nog een andere plaats iets wegschrijft (en dus nodig heeft). En idd, de plaats waar de foto's teruggezet worden, moet *exact* gelijk zijn aan de oorspronkelijke locatie.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/07, 13:32:01 door markba »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/07, 17:14:46 »
Van gthumb weet ik dat het een vlugge viewer is, maar ik zie dat de management capaciteiten, hoewel niet zo krachtig en intuitief als f-spot of picassa, toch ook niet te onderschatten zijn.
Commentaren worden inderdad bewaard in de folder van de foto's, wat inderdaad uitstekend is. Catalogi worden verzameld onder .gnome2/gthumb.

Ik zal gthumb toch eens nader moeten bekijken ...

Offline sudenna

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/07, 17:38:24 »
~is een afkorting van je home directory. Je vindt de confidirectory dus in je home dierectory, onder .config/f-spot/photos.db de naam begint met een punt, en dergelijk bestand/directory wordt in linux als een verborgen bestand behandeld. Gebruik "Toon verborgen bestanden" in nautilus om het te zien.

In foto's worden allerlei meta-data opgeslaan door je camera. Dit zijn de "exif" data, en die worden uiteraard gebruikt door g-spot. Er zijn echter ook de tags die je geeft, de ratings, de locatie van het bestand op schijf, enz. Dat is dan bewaard in photos.db.
kheb een probleem
kzet de verborgen mappen op
dan zit ik in de .config map
en daar sta f-spot helemaal ni tussen

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/07, 20:03:27 »
Dan is de locatie misschien gewijzigd sedert jou versie. In 9.10 is het wel degelijk onder .config. Zoek eens of en waar je een "photos.db" hebt. Als het opslagsysteem gewijzigd is, zou het wel eens kunnen zijn dat het overnemen niet werkt.