Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba en character encoding  (gelezen 621 keer)

Samba en character encoding
« Gepost op: 2010/01/01, 14:18:56 »
Al enige tijd bezig om met Linux en Ubuntu (9.10) te spelen. Na jaren lange windows achtergrond is het erg wennen. Gelukkig is er op internet veel te lezen en te vinden om de probleempjes op te lossen.
Het volgende probleem krijg ik echter neit helemaal opgelost. Ik heb met behulp van Samba share's opgezet, die ik in Windows kan benaderen. Dit werk allemaal prima. Op die share's plaats ik muziek* zodat ik met Ampache aan de slag kan. Hier viel mij een eigenaardigheid op, bijvoorbeeld Michael Bublé wordt weergeven als Michael Bublé. Nu heb ik Ampache, SQL allemaal in UTF8.
Als ik echter de muziek directory ls dan zie ik hier Michael Bublé. Ik heb dus het sterke vermoeden dat Samba er ergens een potje van maakt.

Hoe kan ik Samba correct instellen? Ik ga er vanuit dat als ik met mijn ls commando in Putty een normaal teken krijg het probleem al grotendeels opgelost is.

*Geript van legale CD's

Offline track

• Lid
Re: Samba en character encoding
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/03, 20:52:01 »
Hoi significant,

wat jij ziet is de weergave van de originele (utf-8) bestandsnaam vanuit Uby
in de tekenset van Win.. (oke, dat wist je al ..).

Normaal wordt die naam door de samba-client omgezet, althans bij Uby.
(je kunt dat b.v. in de fstab instellen)
Dus zou ik verwachten dat je dat ook ergens in Win.. zou moeten kunnen instellen,
de tekencodering voor die share.
Of niet ?   Dan wordt het zoeken naar een passende instelling binnen de smb.conf .

track

« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/04, 10:22:42 »
Uby == ubuntu neem ik aan.

Ik kan nergens vinden waar ik die charset aanpassing kan maken. Hier wordt wel gezegd dat het met display charset = UTF8  kan, maar als ik dit in mijn global toevoeg maakt dat geen verschil.

Kun je iets specifieker uitleggen wat ik moet doen?

Offline track

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/04, 12:36:40 »
Ik kan je alleen verklappen warr ik de "character encoding" onder mijn Uby instel.

Ik heb een smb-share op een Win..- bak staan en die wordt op mijn werkbak statisch gemount.
(dus via een regel in de /etc/fstab)  En daar is er gewoon een optie om het "characterset" aan te passen.

Maar jij zit nu met het tegenovergestelde probleem, je moet Win.. overtuigen om een andere codering te gebruiken.
En hoe dat gaat, dat weet ik niet, daar moet je toch de Win..- handleiding raadplegen.
Er moet iets zijn waar je dat kunt instellen, je zoekt het best met het trefwoord "charset" (denk ik).
(sorry, maar ik werk nauwelijks met Win..)

track