Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB Unknown device in VirtualBox  (gelezen 8122 keer)

USB Unknown device in VirtualBox
« Gepost op: 2009/12/29, 13:05:05 »

In VirtualBox kun je onder het menu Devices, USB Devices
een USB device selecteren die aan het guest OS wordt gehangen.

In mijn lijst zie je o.a.: Unknown device 04C5:1041 [0100]

Als je in een terminal 'lsusb' commando draait,
wordt een lijst met alle USB devices getoond.

Hierin staat o.a.: Bus 006 Device 004: ID 04c5:1041 Fujitsu, Ltd fi-4120c Scanner

Vreemd dat VirtualBox een Unknown Device laat zien, terwijl Ubuntu de correcte naam weergeeft.

Vraag 1:
Is er ergens eoa file waarin deze USB namen staan vermeld? En zo ja, welke file is dat dan?

Vraag2:
Als ik in VirtualBox het Unknown device selecteer, krijg ik onderstaande foutmelding. Heeft dit
te maken met het feit dat het een Unknown device is?
(Als ik mijn printer aansluit is deze ook unknown, maar ik kan deze selecteren in VirtualBox
zonder dat er een foutmelding gegeven wordt).

Failed to attach the USB device Unknown device 04C5:1041 [0100] to the virtual machine eContent.
Failed to create a proxy device for the USB device. (Error: VERR_READ_ERROR).

Details

Result Code:
NS_ERROR_FAILURE (0x80004005)
Component:
Console
Interface:
IConsole {6375231a-c17c-464b-92cb-ae9e128d71c3}

Heeft iemand een idee?

Eagleman
Ubuntu user # 30077

Re: USB Unknown device in VirtualBox
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/29, 14:47:26 »
Hallo, ik denk (maar weet dit niet zeker) dat je in je virtuele machine eerst de drivers voor je Fujitsu-scanner moet installeren. Had iets soortgelijks met het aanspreken van mijn usb-scanner in een XP VM. Die scanner is bekend onder Ubuntu, maar niet in die VM. Drivers installeren in de VM verhielp dat.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/29, 16:45:14 »
Hallo, ik denk (maar weet dit niet zeker) dat je in je virtuele machine eerst de drivers voor je Fujitsu-scanner moet installeren. Had iets soortgelijks met het aanspreken van mijn usb-scanner in een XP VM. Die scanner is bekend onder Ubuntu, maar niet in die VM. Drivers installeren in de VM verhielp dat.
En wat als er alleen XP drivers zijn?
Ik heb mij nog niet echt verdiept in het scanner gebeuren in Ubuntu. Dit schijnt geheel anders te gaan dan ik gewend ben onder Slackware.
Wanneer je usb gebruikt onder VB dien je rechten te hebben op de usbfs. Heb je dat niet dan kunnen deze ook niet gelezen worden.
Voorheen moest dat ook omschreven worden in de udev-regels omdat deze fsbat en mbat "overrulde". Later was fsbat voldoende.

groet,

Theo

« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/29, 16:49:05 »
Paul, Theo,

Ik heb de Fujitsu driver voor de scanner geinstalleerd.

Eagleman
Ubuntu user # 30077

« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/29, 22:44:00 »
Dan heb je een probleem onder Linux. Ik heb dit onlangs nog meegemaakt. Ik moest wat foto's en dia's scannen tbv. een kleine fotoexpo. Maar xsane ging met mijn Epson Photo-scanner qua kleuren ernstig de mist in. En geloof me, ik weet prima hoe ik een goede scan moet maken en ik ben ook bedreven in beeldverwerking, ik doe dat al sinds 1990 of zo. Oplossing: die scanner aanspreken in een VM met XP d'r in, wel 'even' de drivers installeren (heeft me een dag gekost voor ik die boel aan de gang had, en dat met de Epson installatie-cd bij de hand...). Op dit punt faalt Ubuntu, het is onbruikbaar. Let wel: op *dit specifieke punt*. Met 'dank' aan Epson, dat z'n drivers alleen voor Mac en Windows beschikbaar stelt.

Wanneer je usb gebruikt onder VB dien je rechten te hebben op de usbfs. Heb je dat niet dan kunnen deze ook niet gelezen worden. Voorheen moest dat ook omschreven worden in de udev-regels omdat deze fsbat en mbat "overrulde". Later was fsbat voldoende.
Theo, dit werkt wellicht zo in Slackware, maar niet in Ubuntu. In Ubuntu is VirtualBox gewoon vanuit de grafische schil te gebruken en te bedienen. USB activeren is een kwestie van een hokje in de VM aanvinken. Zie verder de bovenstaande post van eagleman: drivers in de nieuwe VM installeren volstaat!

Groet, Paul.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 22:49:54 door Paul Matthijsse »

Offline softbart

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/30, 11:23:45 »
Dan heb je een probleem onder Linux. Ik heb dit onlangs nog meegemaakt. Ik moest wat foto's en dia's scannen tbv. een kleine fotoexpo. Maar xsane ging met mijn Epson Photo-scanner qua kleuren ernstig de mist in. En geloof me, ik weet prima hoe ik een goede scan moet maken en ik ben ook bedreven in beeldverwerking, ik doe dat al sinds 1990 of zo. Oplossing: die scanner aanspreken in een VM met XP d'r in, wel 'even' de drivers installeren (heeft me een dag gekost voor ik die boel aan de gang had, en dat met de Epson installatie-cd bij de hand...). Op dit punt faalt Ubuntu, het is onbruikbaar. Let wel: op *dit specifieke punt*. Met 'dank' aan Epson, dat z'n drivers alleen voor Mac en Windows beschikbaar stelt.

Wanneer je usb gebruikt onder VB dien je rechten te hebben op de usbfs. Heb je dat niet dan kunnen deze ook niet gelezen worden. Voorheen moest dat ook omschreven worden in de udev-regels omdat deze fsbat en mbat "overrulde". Later was fsbat voldoende.
Theo, dit werkt wellicht zo in Slackware, maar niet in Ubuntu. In Ubuntu is VirtualBox gewoon vanuit de grafische schil te gebruken en te bedienen. USB activeren is een kwestie van een hokje in de VM aanvinken. Zie verder de bovenstaande post van eagleman: drivers in de nieuwe VM installeren volstaat!
Groet, Paul.
Betreffende de drivers was ik van mening dat je bedoelde dat de drivers in VB (=Ubuntu) geinstalleerd moesten  worden. Vandaar mijn opmerking.
Ik neem nu aan dat je bedoelde dat de drivers in XP geinstalleerd moesten  worden.

Betreffende VB onder Ubuntu. Ik heb nog wat ruimte op de laptop. Ga dit toch maar even uitproberen. Geeft dan wat meer inzichten.

groet,

Theo

« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/30, 11:55:23 »
Ik heb nog even wat getest en ben iets heel vreemds tegengekomen.

Ik ben met een schone XP in VirtualBox begonnen. Heb de scanner aangesloten en
deze aan XP gegeven (devices - usb devices en Unknown device geselecteerd).
XP zegt... nieuwe hardware gevonden en begint deze te installeren.
Heb daarna mijn scan programma kunnen testen met mijn Fujitsu 4120C. Alles
werkt zoals het hoort. Zelfs de interrupts die door de scanner worden gegenereerd
(bv als er een papier in de scanner wordt gedaan) worden direct door XP gezien.
Het werkt!

Maar.....(er is altijd een *** maar)..... nadat ik XP had afgesloten  en mijn laptop
en daarna XP in VirtualBox opnieuw had opgestart kreeg ik weer die rare fout
zoals ik in mijn eerste bericht heb beschreven.

Ik krijg het nu dus niet meer aan de praat.

Wie kan er nog chocolade van bakken?

Eagleman
Ubuntu user # 30077

« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/30, 13:17:25 »
Ik heb nog een aantal testjes gedaan en heb een work-around gevonden om de boel aan de praat te krijgen.

Overigens heb ik in 9.04 nooit dit probleem gehad.
Weet eigenlijk niet of het aan 9.04 zou kunnen liggen of aan de nieuwe versie van VirtualBox?

Laptop: HP Compaq 8710P (4GByte, Intel Core2Duo T8300 2.4 GHz)
Ubuntu 9.10 64bit
VirtualBox 3.1.2 r56127

Ik heb weer mijn laptop uitgezet en alles opnieuw opgestart. Toch even geprobeerd of ik mijn scanner aan XP kon koppelen. Helaas (te verwachten) dus niet.

Let op:

In XP gaan we de wizard "Hardware toevoegen" opstarten.
Klik op "volgende>". Nu gaat de wizzard zoeken naar hardware die is aangesloten. Na enige tijd wordt de vraag gesteld: Is de hardware aangesloten?  Klik nu op Ja (maar dat is dus niet zo) en Volgende.
Nu kun je uit een lijst eea selecteren. Klik op "Een nieuw apparaat toevoegen....." en dan op volgende.
Dan klik op: De hardware installeren die ik handmatig in een lijst selecteer en volgende.
Selecteer nu uit de lijst: Beeldapparaten (scanners en camera's)

Je krijgt nu een lijst van merken e.d. te zien, maar je klikt op annuleren, de wizard wordt nu afgesloten.

Als ik nu het Unknown Device aan XP geef werkt het!

RAAR maar WAAR

Ik heb bovenstaande ook getest met Windows 2003 server draaiend in VirtualBox en ook daar werkt bovenstaande procedure.

Heeft iemand enig idee?

Eagleman
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 13:19:34 door eagleman »
Ubuntu user # 30077

Offline softbart

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/30, 13:27:20 »
Vreemd geval.
Ik heb geen ervaring met 64bit.
Is VB en XP ook 64b?

groet,

Theo

« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/30, 14:11:54 »
Vreemd geval.
Ik heb geen ervaring met 64bit.
Is VB en XP ook 64b?

groet,

Theo

VirtualBox: 64bit
XP: 32bit

Volgens mij ligt daar het probleem niet.
Er moet iets gewijzigd zijn in VirtualBox dat dit probleem geeft.

Eagleman

Ubuntu user # 30077

« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/30, 14:48:54 »
Maar.....(er is altijd een *** maar)..... nadat ik XP had afgesloten  en mijn laptop en daarna XP in VirtualBox opnieuw had opgestart kreeg ik weer die rare fout zoals ik in mijn eerste bericht heb beschreven.
Vreemd, ik heb dit niet, mijn scanner is de volgende keer dat ik de XP VM start, gewoon weer aanspreek- en bruikbaar. Hier: 32-bit Ubuntu 9.10 en eerste versie van XP (dus zonder Service Packs/bugfixes), VirtualBox 3.0.12.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/30, 15:36:54 »
@eagleman,

Heb jij de Guest Additions al geinstalleerd?

groet,

Theo

« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/30, 15:42:32 »
Paul, wordt jouw scanner als Unknown device weergegeven?
Ik heb overigens een nieuwere versie VB dan jij.

Weet jij in welke file van ubuntu de vertaling staat van device nummer naar een naam?

Ik heb op internet een file usb.list gevonden waar veel vertalingen in staan;
in mijn geval:
usb_ids   04c5 1041   'fi-4120c Scanner'

Echter ik kan usb.list niet vinden in Ubuntu.

Wellicht dat, indien mijn scanner niet meer als Unknown device wordt weergegeven, het probleem
is verholpen.

Theo, ik heb de Guest additions geinstalleerd.

Eagleman
Ubuntu user # 30077

« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/30, 17:30:39 »
Paul, wordt jouw scanner als Unknown device weergegeven?
Nee, onder Ubuntu ziet xsane mijn scanner als Epson GT9800, in de virtuele XP kan ik als scanner de Epson Perfection 3200 selecteren (in Europa heet dat ding de 3200, in de VS de GT9800).

Maar wacht, ik schreef eerder dat ik ook problemen had om die scanner zichtbaar te maken in XP. Ik heb nog 's gezocht hoe ik dat had opgelost. De oplossing was om in VirtualBox zelf (van waaruit je de VM's start), XP te selecteren en vervolgens op de Settings-knop bovenaan te klikken. In het linkerrijtje kies je USB en dan moet je Enable USB 2.0 UITvinken, that's all (in mijn geval)!

Probeer dat eerst eens alvorens verder te zoeken.

(Dat bestandje usb.lst komt ook niet op mijn pc voor).

Groet, Paul.

« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/30, 18:34:37 »
Het UITvinken van USB 2.0 in VB werkt niet bij mij. Ik bedoel, ik kan het wel uitvinken, maar nog steeds ziet VB het USB device als Unknown.

F******s****g***v***d***

Als mijn foto kon bewegen zou ik er niet meer lachend op staan.

Eagleman
Ubuntu user # 30077

Offline softbart

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/30, 20:02:36 »
Ik heb inmiddels VB geïnstalleerd. 3.1.2-56127  geïnstalleerd.
XP-sp2 geïnstalleerd en de Epson 4180. Geen beren op de weg.
De Epson opgenomen in de settings.
De 4180 wordt niet herkent door (X)sane. M.b.v Avasys drivers kan deze via een omweg als Backend in xsane draaien.
Werkt echter als foto-scanner niet optimaal.
Vandaar dat de 4180 (6x6 negatieven) en de Minolta 5400 in een VB+XP draaien op mijn desktop. (Slackware 13.0)

In deze configuratie (ubuntu 9.10 en VB 3.1.2) is het aanmaken van den usb-groep en het koppelen van usbfs niet meer nodig.

groet,

Theo

« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/30, 22:18:06 »
Werkt echter als foto-scanner niet optimaal.
Wat bedoel je hiermee precies?

Offline softbart

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/30, 22:28:47 »
Paul,

Ik gebruik de 4180 voor middenformaat negatieven in te scannen.
Hierbij is de overdrachten van de grijswaarden (=toonaarden) erg belangrijk.
De Avasys driver gaat daar niet goed mee om.
Voorheen had ik een Epson 1200 Photo. Daar was een Sane driver voor.
Deze ging wel goed met de grijswaarden om.
De 4180 is optisch beter dan de 1200, helaas niet onder Linux. Vandaar VB+XP.
Dit gaat goed samen met de Gimp.

groet,

Theo

« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/31, 16:42:42 »
Ha Theo, ik heb die 1200 ook gehad, maar toen scande ik nog onder W98. Op de 3200 kan ik mijn zwartwitnegatieven (35mm, 645 en soms 4x5) via Ubuntu wel goed scannen. Ik zie althans geen duidelijk kwaliteitsverschil tussen een xsane-scan en eentje met de Epson-software in XP. Kleur is idd. jammer genoeg een ander verhaal... Anderzijds: ik scan zelden meer sinds ik een digitale reflex heb...

Offline softbart

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/31, 16:52:29 »
De 3200 is ook geen probleem. Deze werkt ook prima onder linux.
Ik heb wel 4x5 (9x12cm) camera. Maar dat is helaas een platen camera. Dit werkt mogelijk met museumglas <1mm om de negatieven in te sluiten.
Tevens geen matglas voor deze camera. Daarna op de achtergrond geraakt.
Ik een Rolleiflex liefhebber voor de 6x6 en Minolta MD voor kb.

Voorheen nat, maar steeds meer hybride.

groet,

Theo

« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/02, 14:44:05 »
Ik heb wel 4x5 (9x12cm) camera. Maar dat is helaas een platen camera. Dit werkt mogelijk met museumglas <1mm om de negatieven in te sluiten. Tevens geen matglas voor deze camera. Daarna op de achtergrond geraakt.
[Steeds verder offtopic...] Ik begrijp je hier niet. Met platencamera bedoel je een technische camera? En heb je museumglas nodig voor het scannen of voor de opname? Ik heb een Graflex Crown Graphic 4x5 (http://graflex.org/speed-graphic/pacemaker-crown-graphic.html) en de negatieven die ik daarmee maak(te) kan ik gewoon met de Epson-scanner digitaliseren, zonder glas. Zonder matglas wordt het fotograferen idd. wel erg Spartaans! Maar het kan wel, heb dat ook gedaan, zoeker gebruiken en scherptediepte berekenen!

Ik een Rolleiflex liefhebber voor de 6x6 en Minolta MD voor kb. Voorheen nat, maar steeds meer hybride.
Cool spul. Mijn enige twee-oog was een Lubitel, een plastic Russisch of Chinees ding waar je hele aardige plaatjes mee kon schieten!

Photographiquement,
Paul.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/02, 22:43:00 »
Nog heel even offtopic.
Ik bedoel een oude glas-platen camera. Een oude Duits camera uit de jaren 1920. Ik heb diverse dingen geprobeerd om de 4x5 film op zijn te plaats houden.
Normaal wordt dat direct door de glasplaten gedaan. Nu dient dit opgevangen worden door film met daarvoor dun optisch zuiver glas. Dus museum-glas.
Maar zoals ik al zei, dit is achteropgeraakt door door toen andere activiteiten.

Ontopic
Ik ben wel benieuwd hoe het is verder is gegaan met Eagleman.

groet,

Theo

« Reactie #22 Gepost op: 2010/01/04, 12:19:39 »
Ontopic
Ik ben wel benieuwd hoe het is verder is gegaan met Eagleman.

groet,

Theo

Het gaat dus helemaal niet goed met het USB geneuzel.

Nergens (ook niet op de VirtualBox, SUN site) kan ik maar iets zinnigs lezen over
het Unknown device 04C5:1041 [0100] probleem.

Ook over de foutmelding Failed to attach the USB device Unknown device 04C5:1041 [0100] to the virtual machine eContent.
Failed to create a proxy device for the USB device. (Error: VERR_READ_ERROR).
dat volgt op het selecteren van het USB device heb ik niets kunnen vinden.

Ik bedoel met bovenstaande dat ik niets heb kunnen vinden over wat de oorzaak zou kunnen zijn van mijn probleem.

Het is toch van den zotte dat ik het wel aan de praat kan krijgen (http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/usb-unknown-device-in-virtualbox/msg534047/#msg534047) maar dat dit elke keer na opstarten van XP opnieuw gedaan moet worden.

Wie heeft de oplossing?

Eagleman

Ubuntu user # 30077

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2010/01/04, 12:47:26 »
http://techtooltip.wordpress.com/2008/09/22/how-to-use-host-usb-device-from-guest-in-virtual-box

check in ieder geval wat onder dit kopje staat
Virtual Box provides its own USB drivers to provide this access so when you start the virtual machine using the USB devices on the host, windows might ask you to install these driver, Nothing to worry everything required is already installed with Virtual Box.

Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline softbart

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2010/01/04, 13:40:17 »
Zoals de link van @drummies het aangeeft zo zou het moeten werken.
Het probleem van Eagleman is echter dat VB zijn usb niet herkent.
Het lijkt wel of er ergens een bit is omgevallen.
@Eagleman heb je de MD5 gecontroleerd.
Een paardemiddel is nog een andere USB poort proberen.  :rolleyes: :rolleyes:

groet,

Theo