Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid meer  (gelezen 1174 keer)

Offline Soggy

• Lid
Geen geluid meer
« Gepost op: 2009/12/27, 21:49:07 »
Vanmiddag heb ik gemerkt dat ik geen geluid meer kreeg uit mijn laptop, een Dell Vostro A860.
De geluidskaart is een onboard Intel, volgens lspci:
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 02)

Ik wilde een geluidsbestandje in .flac formaat afspelen, maar merkte hierbij dat ik geen geluid kreeg. Omdat ik hier niet altijd op let, ook even mp3 getest, filmpjes op Youtube in Firefox en een dvd geprobeerd. Geen van allen resultaat.

Bij een reboot bleek ook het opstartgeluid van Ubuntu achterwege te blijven. Ook via de koptelefoonuitgang geen geluid. Om een hardwareprobleem uit te sluiten even opgestart met de installatie-cd van 9.10 (64-bit). Hierbij krijg ik wel geluid. Het is dus geen hardwareprobleem.

Nu mijn eigenlijke vraag:
Hoe ga ik nu stap voor stap te werk om te achterhalen wat nu mijn feitelijke probleem is? Ik zit al een hele avond te puzzelen, maar ondanks dat ik nu 3 jaar uitsluitend Ubuntu gebruik, voel ik me nog steeds een hulpeloze beginner.... Ik wil echter niet terug, maar het probleem oplossen.

Help?...

Re: Geen geluid meer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/28, 12:49:39 »
Welkom, Soggy!
Een update kan wellicht de boosdoener zijn. Heb je onlangs updates geïnstalleerd?

Offline Soggy

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/28, 13:10:17 »
Hallo Cumulus,

Ik heb gistermorgen geen updates geïnstalleerd. Ik weet zeker dat het geluid het 's ochtends nog deed. Ik ben daarna wel aan het experimenteren geweest met bluetooth in combinatie met mijn Nokia N95 om deze te kunnen synchroniseren met evolution. Ik heb toen een aanpassing gemaakt in mijn rfcomm.conf, maar die heb ik daarna weer teruggedraaid. Ik heb toen ook mijn Nokia geforceerd op kanaal 10 in mijn instellingen, maar ook dat zou ik niet verwachten dat het er iets mee te maken zou mogen hebben. In SPDtool:

Service Name: SyncMLClient
Service RecHandle: 0x1000b
Service Class ID List:
  UUID 128: 00000002-0000-1000-8000-0002ee000002
Protocol Descriptor List:
  "L2CAP" (0x0100)
  "RFCOMM" (0x0003)
    Channel: 10
  "OBEX" (0x0008)
Language Base Attr List:
  code_ISO639: 0x454e
  encoding:    0x6a
  base_offset: 0x100
Profile Descriptor List:
  "" (0x00000002-0000-1000-8000-0002ee000002)
    Version: 0x0100

Als ik een mp3 of flac bestand afspeel, zie ik de equalizer uitslaan, maar ik hoor niets. ook het startgeluid van Ubuntu hoor ik niet. Op e.o.a. manier wordt mijn geluidskaart niet goed geïnitialiseerd. 

Ik denk dat ik zometeen maar opnieuw ga installeren, maar eigenlijk wil ik dat niet; het is verreweg de snelste manier om weer up and running te zijn, maar van het oplossen leer ik veel meer. Hoe kan ik dit nu stapsgewijs uitpluizen?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/28, 13:23:47 »
Herinstalleren is een laatste redmiddel dat je moet vermijden. Het probleem kan misschien heel eenvoudig worden opgelost.

Rechtsklikken op geluidsicoon -> Geluidsvoorkeuren. Staat het volume open en is de juiste hardware geselecteerd?

Offline Soggy

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/28, 16:50:58 »
Ja, het geluid staat aan (niet gedempt). Het is een laptop, dus ik heb maar 1 geluidskaart. Deze is geselecteerd (Digital Stereo (IEC958) Output + Analog Stereo Input).

Ik heb Alsamixergui geïnstalleerd. Ook hier zie ik het geluid aan staan onder Card: PulseAudio.
Onder Chip: PulseAudio staan geen schuifregelaars. Ik heb dus alleen Master en Capture.

edit: typo
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 16:54:37 door Soggy »

« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/28, 17:25:57 »
Digitale output? Kun je hem ook instellen Analog Stereo Duplex?

Offline Soggy

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/28, 17:39:58 »
Huh? Nou breekt mijn klomp.....

Analog Stereo Duplex en het werkt wel??? flac, mp3, dvd... De hele riedel?

Wat ik niet begrijp is waarom mijn audio dan plots op digitaal stond?

Wat ik nog erger vind is dat ik dit niet zelf heb kunnen verzinnen.....  ???

Bedankt voor je hulp, Cumulus007!!!

« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/28, 17:42:38 »
Soms doen computer van die stomme dingen =D Meestal ga ik alle opties in een programma langs tot het werkt, ik heb dit probleem namelijk zelf ook eens gehad. Uitvoer stond op de digitale poort, maar die gebruik ik helemaal niet, na het installen op de analoge uitvoer werkte alles weer :)

Offline Soggy

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/28, 17:50:01 »
Nou, ik ook, maar omdat ik helemaal niet heb bedacht dat de digitale output fout zou staan, heb ik er geen seconde bij stilgestaan.
Ni moet ik zeggen dat ik ook absoluut niet benauwd ben om een herinstallatie uit te voeren, ook dat is een verademing ten opzichte van Windows, maar als het niet hoeft kan ik lekker verder werken. M'n laptopje werkt nu juist zo fijn!!

Nogmaals bedankt!