Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fstab of waarom de ene machine wel automatisch koppelt en de andere niet?  (gelezen 1634 keer)

Offline ejfrolich

• Lid
Ik heb 4 computers draaien op verschillende versies van Ubuntu.
Bij alle machines heb ik regels toegevoegd aan de fstab.
2 van deze regels zijn in alle machines het zelfde.
De mappen die ik heb gemaakt staan op de zelfde plaats.
Bij 2 machines wordt de fstab bij opstarten keuring uitgevoerd en worden de koppelingen uitgevoerd.
Bij de 2 andere machines gebeurd dit niet en moet ik dat achteraf met sudo mount -a doen.

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn?? Het gaat om de laatste 6 regels.

Mijn fstab:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=bdffa370-b1c3-456b-9d0d-30d62c2bef8b /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /home was on /dev/sda6 during installation
UUID=fc62e5a3-fd1d-48de-bd1a-7c2443f5b647 /home           ext3    relatime        0       2
# swap was on /dev/sda1 during installation
UUID=b0dda20d-1222-43c6-bb09-f1f8707548a7 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
# /volume1/music
192.168.178.27:/volume1/music /home/ernst/music nfs rw,hard,intr 0 0
# /volume1/photo
192.168.178.27:/volume1/photo /home/ernst/photo nfs rw,hard,intr 0 0
# /volume1/home/ernst
192.168.178.27:/volume1/homes/ernst /home/ernst/home nfs rw,hard,intr 0 0
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline vanadium

• Lid
Welke versies doen het wel? Welke niet? Is dit systematisch?

Voor die waar het niet gaat, kan je een "noauto" toevoegen in /etc/fstab en dan vooralsnog de mount uitvoeren laatst in het opstartproces, t.t.z. in /etc/rc.local

Offline Thijsg

• Lid
192.168.178.27:/volume1/music              /home/ernst/music     nfs       rw,hard,intr     0    0
192.168.178.27:/volume1/photo              /home/ernst/photo      nfs       rw,hard,intr     0    0
192.168.178.27:/volume1/homes/ernst     /home/ernst/home     nfs        rw,hard,intr     0   0
Is het wel mogelijk om mappen in /etc/fstab te zetten? Ik dacht dat dat alleen kan met schijven.

Mappen in de fstab gaat prima. Ik doe hetzelfde. Ik heb met automount geen probleem in 9.04, maar de computers met 9.10 gaat het soms mis.

Ik gebruik daarom een scriptje waar ik iets van een delay in zet voordat er gemount wordt. Dan gaat het prima.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Thijsg

• Lid
Mappen in de fstab gaat prima. Ik doe hetzelfde. Ik heb met automount geen probleem in 9.04, maar de computers met 9.10 gaat het soms mis.

Ik gebruik daarom een scriptje waar ik iets van een delay in zet voordat er gemount wordt. Dan gaat het prima.
Zo'n scriptje zou er zo uitzien.
sleep 15 && mount 192.168.178.27:/volume1/music /home/ernst/music && mount 192.168.178.27:/volume1/photo /home/ernst/photo && mount 192.168.178.27:/volume1/homes/ernst /home/ernst/home
Dit moet uitvoerbaar gemaakt worden en in de opstarttoepassingen gezet worden.

Vraag aan de deskundigen: Moet er nog sudo voor in het script?

Offline ejfrolich

• Lid
Een antwoord.

8.04 HP NC6000 (centrino 1.6) laptop, werkt niet, Nieuwe installatie 9.04, werkt
9.04 Lifebook E4010 (centrino 1.4) , werkt niet / nieuwe installatie 9.10, werkt
8.04 AMD ? ,werkt niet
9.04 HP NC6000 (centrino 1.6) laptop, werkt
9.04 Lenovo T500 laptop, werkt / nieuwe installatie 9.10, werkt

Bij alle machines dus de zelfde regels toegevoegd. Bij allen NFS Common geïnstalleerd.
Ook op de server waar deze mappen staan draaid uiteraard NFS.
Ik zal de AMD Macine ook eens naar 9.10 brengen en kijken wat er dan gebeurt.

Bij de machines waar bij opstarten de mappen niet werden gekoppeld gebeurde dat wel na een comando 'sudo mount -a'.

Offline vanadium

• Lid
Blijkt dus niet erg consistent, en hangt af van versie en hardware. Verder testen zou ik niet doen. Je hebt nu twee mogelijkheden hierboven om het te (proberen) remediëren. Hierbij vind ik mijn eigen oplossing de meest elegante, natuurlijk. Probeer eens één van de oplossingen en vertel of het werkt.

Offline ejfrolich

• Lid
Nou bedankt, ik ga er eens mee spelen en kijken wat het opleverd.

Mijn Lifebook heeft na de herinstallatie geen bedraadnetwerkmogelijkheden meer. Iemand daar nog een leuke sugestie voor... Gelukkig werkt draadloos meteen!

Heb je ook overal autofs geïnstalleerd?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline ejfrolich

• Lid
nee geen autofs. Waar is dat voor dan?
Sorry, kijken helpt. Maar roept wel weer een vraag op. Moet ik dan iets veranderen in fstab?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/04, 22:51:28 door ejfrolich »