Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wordt een pc met crt-scherm nog ondersteund?  (gelezen 1878 keer)

wordt een pc met crt-scherm nog ondersteund?
« Gepost op: 2009/12/25, 17:13:43 »
Hallo,
Ik heb al 3,5 jaar ubuntu . Maar bij de laatste upgrade van 9.04 naar 9.10 was alles verdwenen. Toen heb ik 9.04 weer geinstalleerd, maar nu ben ik de multimedia-ondersteuning kwijt, die staat blijkbaar in de rootpartitie. Vervolgens heb ik een installatie- cd gemaakt van 9.10 en deze als live-cd geprobeerd. Deze werkt wel, maar geeft de foutmelding dat de harde schijf kapot zou zijn, terwijl die in orde is.

Bij de vorige upgrade had ik problemen met de nvidia-kaart. Die wordt niet herkend en dan moet ik bij de installatie-stappen telkens blind op <enter> klikken, omdat de rechthoekjes met `back` `cancel` en `forward` buiten beeld vallen. Na de installatie kan dan een driver worden geinstalleerd, terwijl dat vroeger geen enkel probleem gaf.

Ik krijg de indruk dat tegenwoordig er nauwelijks nog ondersteuning is voor een gewone pc; is het zo dat slechts een laptop nog een goede ondersteuning heeft?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: wordt een pc met crt-scherm nog ondersteund?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/25, 23:10:04 »
Mijn oude PC's, waaronder zelfs een 466MHZ systeem (10 jaar oud?) geven geen probleem.
Er wordt gewerkt met ati, nvidia en onherkenbare kaarten.
Het enige probleem is mijn printer, maar dat is de schuld van de fabrikant (Lexmark).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/26, 01:26:24 »
[offtopic]Ron, welk type Lexmark heb je dan ?  Er zijn hier en daar wel wat drivers te vinden. Heb laatst m'n Z640 nog terug aan de praat gekregen...[/offtopic]

Voor de schermen is er volgens mij geen enkel probleem.  Ik draaide tot voor enkele weken nog Karmic met een CRT-scherm op een Pentium III, nadien op een zelfbouw met CRT, nu wel LCD.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/26, 04:23:44 »
In de meeste gevallen zal het scherm automatisch goed werken.
Als het niet werkt, dan ligt het meestal aan het scherm zelf: sommige schermen geven geen goede waarden of helemaal niks door aan de computer. Die kan dan dus ook niet raden welke resoluties e.d. ondersteund worden.
Sommige videokaarten kunnen ook lastig zijn, als er geen goede drivers voor zijn. Maar dan maakt het vrij weinig uit of je een CRT of plat scherm hebt.

Het probleem wat jij ziet komt doordat Ubuntu voor veilige waarden gaat als er geen informatie over je scherm bekend is. Die resolutie is voor sommige vensters te klein waardoor de knoppen uit het beeld vallen.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/26, 08:20:57 »
Ik zou toch maar eens goed naar de HD kijken.
Het feit dat deze nog werkt wil niet zeggen dat deze ook goed werkt.

Ik heb vaker ervaren dat deze controle van Ubuntu op de HD een goede is.
Een onbetrouwbare HD geeft geregeld vage klachten.

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/26, 08:59:17 »
Ik zou toch maar eens goed naar de HD kijken.
Het feit dat deze nog werkt wil niet zeggen dat deze ook goed werkt.

Ik heb vaker ervaren dat deze controle van Ubuntu op de HD een goede is.
Een onbetrouwbare HD geeft geregeld vage klachten.

mee eens maar vergeet niet, een upgrade gaat vaker mis en geeft veel vage klachten.
een schone install is dan ook beter.
zelfs als je 9.10 als dual- of triple- boot installeert kan ie de andere installs om zeep helpen.
mijn anderhalve cent
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/26, 10:31:31 »
[offtopic]Ron, welk type Lexmark heb je dan ?  Er zijn hier en daar wel wat drivers te vinden. Heb laatst m'n Z640 nog terug aan de praat gekregen...[/offtopic]
Hier zijn geen drivers voor, dat ding ga ik een keer weggeven .....
Het is een X2330 all in one......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/26, 11:54:13 »
In de meeste gevallen zal het scherm automatisch goed werken.
Als het niet werkt, dan ligt het meestal aan het scherm zelf: sommige schermen geven geen goede waarden of helemaal niks door aan de computer. Die kan dan dus ook niet raden welke resoluties e.d. ondersteund worden.
Sommige videokaarten kunnen ook lastig zijn, als er geen goede drivers voor zijn. Maar dan maakt het vrij weinig uit of je een CRT of plat scherm hebt.

Het probleem wat jij ziet komt doordat Ubuntu voor veilige waarden gaat als er geen informatie over je scherm bekend is. Die resolutie is voor sommige vensters te klein waardoor de knoppen uit het beeld vallen.

De oudere versies konden dat heel goed raden, net zoals andere distro`s. Alleen Puppy niet, maar die vraagt er dan naar en geeft zelf een goed voorstel.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/26, 13:50:41 »
Zoals Prosper al zei, worden CRT monitoren nog steeds ondersteund door Linux. Het is inmiddels iets meer dan 4 jaar geleden, dat ik een 19 TFT monitor aanschafte. Ik heb mijn oude 17 inch CRT nog wel bewaard. Zo te zien werkt deze ook nog met Ubuntu 10.4 Alpha 1.

Als het beeld bij jouw echter op zwart gaat, zou dat aan de VESA video driver kunnen liggen. Bijvoorbeeld in één van mijn oude test PC's zit een AGP nvidia 7600GS videokaart. Verschillende Ubuntu versies detecteren die videokaart niet goed, en gebruiken de VESA drivers. Daardoor geeft alleen de DVI poort van die 7600GS grafisch beeld. Als ik daarvan de VGA poort aansluit op de CRT monitor, gaat het beeld op zwart. En op de TFT monitor "out of range". Op de DVI poort geven beide monitoren gewoon beeld. Deze zijn dan aangesloten via een VGA Adapter.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM