Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bootprobleem Ubuntu 9.10  (gelezen 1178 keer)

Offline BosjeNL

  • Lid
Bootprobleem Ubuntu 9.10
« Gepost op: 2009/12/25, 16:32:29 »
Geachte forumleden,

Ik ben zojuist lid geworden van de club. Ik heb twee dagen geleden Ubuntu 9.10 geinstalleerd op mijn Dell desktop. Ik heb geen dual boot, ik heb Ubuntu gewoon over mijn Windows  heengeschreven, want mijn bestaande Windows OS draaide toch niet goed meer. En ik moet zeggen, ik vind Ubuntu vooralsnog een prachtig OS.

Echter, als ik mijn computer opstart, dan zie ik:
- Mijn Dell-opstart scherm, met de F2 en F12 optie om in mijn BIOS/setup te komen
- snel GRUB voorbijkomen
- vervolgens het Ubuntu logo
- en daarna wordt mijn scherm zwart, eerst met cursor, daarna zonder

En het rare is dat wanneer ik via het Dell-opstartscherm / F12,  handmatig kies voor booten via de C-schijf, dan start Ubuntu gewoon op.

Weet iemand wat hier aan de hand is?
Zo ja, dan hoor ik het graag, want om elke keer handmatig te gaan booten vind ik een beetje overdreven. Maar, het blijft een mooi OS.

Hopende dat iemand mij kan helpen,
alvast mijn dank,
René.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bootprobleem Ubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/25, 17:58:16 »
Ik heb een Dell Laptop, en Ubuntu doet het al enkele jaren goed, hier.

Jou probleem lijkt mij een 9.10 specifiek probleem rond de herkenning van het scherm. Sedert 9.10 duurt de opstart van mijn laptop lang als hij aan de desktop hangt. Sporadisch loopt het ook fout als ik mijn laptop aanzet: wat rommel op het scherm, dan alles zwart. Het lukt mij dan evenwel om gewoon de opgestarte Ubuntu te zien door eens op Shift+Alt+F1, dan Shift+Alt+F7 te drukken (op de zevede console loopt namelijk je grafische sessie). Probeer het ook eens met die toetsencombinatie? Het blijft wat behelpen, maar is beter dan via je startmenu te moeten gaan.

Re: Bootprobleem Ubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/25, 21:54:11 »
Wat je ook eens kan proberen is de opstart volgorde te wijzigen.

Offline BosjeNL

  • Lid
Re: Bootprobleem Ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/09, 18:32:36 »
Beste mensen,
Dank voor uw suggesties.

Het is gefixed! Ik heb verder gezocht op het internationale forum en vond iemand met exact hetzelfde probleem en exact dezelfde computer, een Dell Dimension 2400.

De oplossing:
Het terminalvenster openen onder toepassingen/hulpmiddelen en dan het volgende commando invoeren:
sudo gedit /etc/default/grub

“quiet splash” veranderen in “splash”

Opslaan en venster sluiten

Dan in de terminal het commando invoeren:
sudo update-grub

Vervolgens in de terminal het commando invoeren:
sudo reboot

Mijn computer start nu zonder problemen op!
Dank aan een ieder die mee heeft willen denken,
Rene.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bootprobleem Ubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/11, 18:02:48 »
Knap! Bedankt om dit ook hier te posten! Hier zullen vast anderen mee geholpen zijn.