Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PClinuxOs ervaringen  (gelezen 42346 keer)

Offline force317

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #50 Gepost op: 2010/07/30, 17:37:59 »
Ondanks de goede ervaringen met PCLinuxOS 2010.7 KDE heb ik gisteren op die laptop Linux Mint 9 KDE geinstalleerd en die zal er deze zomer blijven opstaan.

Waarom eerder deze dan PCLinuxOs ? Na 2 jaar ervaring met vnl. Ubuntu en Linux Mint Gnome is het gewoon een iets meer vertrouwde omgeving. Pas recentelijk ben ik méér richting KDE gaan kijken, en het is dan dat het verschil met Ubuntu opvalt.

Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu, dus véél van wat op Ubuntu draait, draait ook op Linux Mint. Zij kiezen niet voor Evolution en Empathy, maar voor Thunderbird en Pidgin, daar soort kleine dingetjes maken dan weer het verschil waarom je voor het ene of het andere kiest. Dat maakte PCLinuxOS 2010.7 KDE ook zo interessant, vermits zij een interessante mix van applikaties standaard installeerden, inclusief enkele Gnome en GTK applikaties, gewoon omdat zij deze beter vonden dan hun KDE tegenhangers. Een goede zet vind ik.

PCLinuxOS is dan weer gebaseerd op Mandriva, op zich geen probleem, maar waarom de ervaring die je al hebt overboord gooien om - gedeeltelijk - opnieuw te beginnen ?

Conclusie : het is goed voor Linux dat er een gezonde konkurrentie is, krijg je geen monopolietoestanden à la Microsoft, het zorgt ervoor dat de distro's hun best moeten blijven doen om de desktop gebruikers aan te trekken.

Ubuntu ( maar niet Kubuntu) blijft wat mij betreft de verdiende nummer 1,  met Linux Mint als een nummer 2 ( Ubuntu + ?), maar PCLinuxOS verdient een derde plaats, en mag je gerust als een gezonde desktopchallenger zien.

Wat Linux Mint en PcLinuxOS betreft : voor wanneer komt er een echte Netbook Remix ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Tom

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #51 Gepost op: 2010/07/30, 18:06:34 »
Installatie procedure:
Mint 10 op 10
Ubuntu 9.5 op 10.
PCLos 6.5 op 10.
Configuraties taal instellen ww etc:
Mint 10 op 10.
Ubuntu 9.5 op 10.
PCLos 5 op 10.
Dus gebruiks vriendelijkheid (o.a voor nieuwelingen) is Mint een topper op de tweede plaats Ubuntu en PCLos bungelt ergens onderaan.
Stabiliteit:
Mint 10 op 10.
Ubuntu 9 op 10.
PCLos moet ik nog verder uittesten.
Layout:
Mint 10 op 10
Ubuntu 7.5 op 10.
PCLos 8 op 10.
Moest Mint direct een afgeleide van Debian worden ,zie ik zwart voor Ubuntu.
Het grote voordeel van Ubuntu is Canonical = geld en dus ook meer Dev´s en meer middelen voor reclame.
Het grote voordeel van Mint is regressie bugs worden zo veel mogelijk gefilterd ,er word meer rekening met de Community gehouden.
Directer contact met de gebruikers dus , gaat ook waarschijnlijk om dat het aantal  gebruikers nog niet zo groot is als wie bij Ubuntu.
Wel is Mint in stijgende lijn en niet zo weinig. :)
Is alles mijn persoonlijke indruk ,dus kan totaal verkeerd zitten. :D :D :D
« Laatst bewerkt op: 2010/07/30, 18:16:40 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline force317

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #52 Gepost op: 2010/07/31, 13:17:08 »
Interessante analyse, Wanda.

Maar een Linux Mint Netbook Remix, die ontbreekt nog !

Trouwens ook bij PCLinuxOS.

Ze beginnen wel allemaal een beetje met TEVEEL verschillende desktops bezig te zijn.


Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #53 Gepost op: 2010/07/31, 13:31:56 »
In Mint kun je netbook launcher installeren via synaptic, in PCLOS kun je het in de KDE versie via instellingen activeren (Is dan dezelfde als de "gewone" KDE netbook versie) en in Gnome heb je in E17 ook zoiets. Maar het laatste vind ik geen succes.

Hoop echter dat de versie zoals je die in Mint kunt installeren ook in PCLOS Gnome komt, dan ben ik zeer tevreden. :D

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #54 Gepost op: 2010/08/20, 20:51:57 »
Op het USA forum de vraag gesteld voor de Netbook Launcher mogelijkheid in Gnome PCLOS. Ben benieuwd: http://www.pclinuxos.com/forum/index.php/topic,78150.0.html

Offline satshow

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #55 Gepost op: 2010/09/11, 11:33:33 »
Ik heb de KDE versie geinstalleerd op mijn laptop en die bevalt me wel moet ik zeggen.
Zit er aan te denken om hem op mijn desktop te gaan zetten en als werkssysteem te gaan gebruiken.
Is dit wel stabiel omdat het een rolling release is voor het dagelijks werk?

Heb op het moment hier vista, mint KDE en debian mint. Ik wil debian mint eraf kiepen en daar PClinuxOS opzetten.
Denk dat ik kan gaan knutselen aan de grub daarna, zover ik weet heeft PClOS grub1 en mint grub 2
Of ik kan natuurlijk de 2 linux partities verwijderen en daar 1 van maken en dan daar PCLOS op installeren.

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #56 Gepost op: 2010/09/11, 11:46:02 »
Ik ben er erg tevreden over, werkt goed en stabiel op mijn 1000H. Heb van "rolling release" problemen tot nu toe nog helemaal niets gemerkt. :D

Grub verhaal heb je goed gezien, kun je inderdaad eenvoudig oplossen door de 2 andere Linux partities te verwijderen. De dualboot zou voor jou dan geen probleem zijn, lijkt mij.

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #57 Gepost op: 2010/12/27, 12:36:40 »
Inmiddels is de .12 versie uitgekomen. Ik denk dat ik een fresh install (Dual boot met XP) ga doen. Alleen heb ik met het schijfindeling verhaal wat moeite. Je krijgt n.l. een keuze waarvan ik niet weet wat ik dan moet kiezen. Ik hoef geen aparte Home (ext2 ?). Het systeem komt, dacht ik, in ext4. En je hebt ook nog /. Weet niet waar dat voor is. ??? Dat is bij PCLOS helaas ingewikkelder dan bij een Ubuntu installatie.

Ik heb alle data inmiddels zeker gesteld in een map in XP en ik wou alle zaken in de Extended weggooien en dan opnieuw beginnen, maar dan moet ik nog steeds keuzes maken voor de schijfindeling. Wie heeft hier ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 12:38:17 door FrSu »

Offline heir4c

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #58 Gepost op: 2010/12/27, 13:06:51 »
/
Dit is je root partitie zoals bij Ubuntu. Daar zit je hele systeem onder.
In PCLOS word geloof ik standaard een aparte /home aangemaakt.
En ja in ext2 omdat de bestanden zelf niet in ext4 moet zijn. Het bestandsbeheer is ext4.
Een beetje zoals een inhoudstabel in een boek. Of zoals in een bibliotheek. De boeken staan nog altijd op dezelfde plaats en hetzelfde gerangschikt. Ze zijn ook nog altijd hetzelfde. Echter het opzoeken van zo'n boek kan je nu niet enkel op de titel maar ook op auteur, uitgever, ISBN nummer, enz... Zelfs het boek inkijken zou men kunnen als men dat in scant. Gewoon een uitbreiding van mogelijkheden.

ext4 is een uitbreiging van ext2 en ext3.
Zie hiervoor: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ext4  (Nederlands - korte info)
en: http://en.wikipedia.org/wiki/Ext4 (Engels - uitgebreidere info)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 13:15:42 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #59 Gepost op: 2010/12/27, 13:59:02 »
Ok, iets duidelijker nu. Ik hoop dat ik straks de juiste keuzes maak......

Offline heir4c

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #60 Gepost op: 2010/12/27, 14:41:31 »
Je kan dat normaal gezien wel handmatig instellen.
Weet niet uit het hoofd hoe dat zit bij PCLOS omdat ik het maar één keer geinstalleerd heb en had er een slechte ervaring mee, staat hier trouwens ergens in dit topic).
Kijk maar even rond tijdens de installatie, je zal wel iets zien staan om het handmatig aan te passen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #61 Gepost op: 2010/12/27, 15:21:10 »
Inmiddels gelukt. Via Live CD en ingelogd als Root de Extended leeg gehaald en de Extended zelf ook weggegooid, zodat er Unallocated overbleef.

De Install gaf mij de mogelijkheid te kiezen voor de vrije ruimte. En de rest ging vanzelf, super dus!

Nu de rest nog even instellen, ziet er allemaal zeer gelikt uit. Was voor mij ook de reden om bij PCLOS te blijven. :D

Ik wou er een afbeelding bij doen, maar die is te groot. Dan maar even zo: http://img143.imageshack.us/i/schermafdrukc.png/


« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 16:11:05 door FrSu »

Offline heir4c

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #62 Gepost op: 2010/12/27, 16:13:54 »
Ziet er inderdaad mooi uit.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #63 Gepost op: 2010/12/27, 16:27:08 »
Zeer compleet en werkt ook snel op mijn Asusje  :D.

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #64 Gepost op: 2010/12/29, 13:20:53 »
Met hulp op het US PCLOS forum Compiz ook aan de praat gekregen. Werkt ook goed.

DarkEra

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #65 Gepost op: 2010/12/29, 23:24:32 »
Dat was één van de redenen dat ik PcLos 2010.12 GNOME eraf gemierd heb, andere redenen waren dat bepaalde zaken totaal niet meer of helemaal niet willen functioneren, programma's willen niet afsluiten of sluiten na het starten ervan weer direct. De installer precies hetzelfde verhaal. Dan nog de steeds weer dubbelle of triple programma's in de menu lijsten, wat heb je er zo aan eigenlijk...?

De KDE editie Plasma/Kwin crasht om de zoveel tijd, geen effecten meer dus en daarbij vind ik de PCLOS KDE veel teveel Gnome spul erin hebben. Ze zouden er een geheel pure KDE van moeten maken imho.

Voor de rest, degene die er gelukkig mee is succes ermee natuurlijk. :)

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #66 Gepost op: 2010/12/29, 23:39:10 »
Gelukkig heb je bij Linux de mogelijkheid voor iets anders te kiezen wat bij jou wel werkt  :D

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #67 Gepost op: 2011/03/11, 20:04:52 »
Heb inmiddels alle "smaken" via synaptic geinstalleerd en kan via sessie kiezer bij de opstart kiezen met welke ik wil werken. Echt leuk om op die manier de verschillende mogelijkheden van Desktopversies te proberen.

Wil nu een tijdje de Netbookversie van KDE (nieuwste versie 4.6.1) proberen. Werkt verder goed en snel. Weet nog niet hoe ik mijn buraublad achtergrond kan wijzigen. Iemand tips?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/22, 22:13:09 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #68 Gepost op: 2011/03/12, 16:47:50 »
Ben erachter, via de rechtermuis knop: en dan de onderste optie kiezen: Zoeken en draaien configureren.

Werkt prima op mijn 1000H. ;)

DarkEra

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #69 Gepost op: 2011/03/22, 22:20:11 »
Heb je ervaring met PCLOS met KDE? Is het daar hetzelfde of is Mandriva wel "bij"?

Hoe bedoel je Mandriva?

PcLinuxOs is een onafhankelijke (independent) distributie en dus nergens meer op gebaseerd. In het verleden was het een Mandriva based distro maar tegenwoordig niet meer.

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #70 Gepost op: 2011/03/22, 22:25:23 »
Weer iets geleerd. :D

Maar ik moet zeggen dat het mij tot nu toe erg goed bevalt. Fraai, snel en stabiel.

DarkEra

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #71 Gepost op: 2011/06/21, 12:29:29 »
Momenteel draai ik hier de aankomende re-spin van PcLinuxOs 2011, het gaat dus om de test-2 cd. Wanneer de final release van deze up to date PcLos uit komt is niet bekend en gaat onder het principe: It's finished when it's finished. Of zoiets in die aard.  =D

Tot nu toe bevalt deze up to date re-spin met KDE 4.6.4 en de 2.36.8-8 kernel zeer, loopt soepel en zelfs FF4 gaat als een speer in vergelijking tot de andere huidige distro's met FF4 erin. In vergelijking tot PcLinuxOs 2010.X is deze versie een vooruitgang voor mij persoonlijk, in de vorige versie had ik wat last van hick ups en liep het geheel niet soepel.

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #72 Gepost op: 2011/06/26, 22:20:25 »
Ik ben benieuwd naar de Gnome 3 versie van PCLOS. Maar dat zal nog wel even duren. Heb de Fedora versie even met de Live USB bekeken, ziet er goed uit op mijn eee-tje. :D

DarkEra

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #73 Gepost op: 2011/07/01, 21:52:44 »
Of PcLos Gnome met Gnome 3 komt nu weet ik niet. Ik draai hier de KDE en dat gaat zeer soepel op de laptop.
Het is tevens ook één van de snelste installaties die ik persoonlijk heb meegemaakt op mijn lappie met benutten van de hele schijf: 3 minuten en 17 seconden.
Na het herstarten moest ik nog even de tijdzone enzovoort aanvinken en de paswoorden plus naam ingeven waar ik zo'n 1 minuut en 11 seconden voor kwijt was.

Dus een totale installatietijd was: 4 minuten en 28 seconden.

Leuk spul dat PcLos 2011.6. :)

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #74 Gepost op: 2011/07/02, 01:02:55 »
Was ik al van overtuigd....... :D