Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PClinuxOs ervaringen  (gelezen 42345 keer)

Offline heir4c

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #25 Gepost op: 2010/04/25, 14:43:13 »
Ik heb hier iets 'leuks' ( >:() meegemaakt met PClinux.
Start de liveCD en alles gaat goed. Bekijk het even vind het ontzettend mooi. (De Gnome versie)
Dus laat ik hem maar eens installeren.
Ik had op mijn sda2 lucid rc even vers geïnstalleerd om te testen maar wilde die er toch weer af. Er stond al lucid op sda3 dus geen probleem.
Ik start dus de installatie procedure. Wanneer ik aan de schijfindeling kwam, ging ik op handmatig over omdat hij sda2 en sda3 selecteerde om de / en /home op te zetten.
Dus ik zag mijn partities en selecteerde sda2 en na wat aanpassingen kreeg ik het bericht dat ik moest rebooten.

Ik vond dat wel raar maar kom, met mijn kennis, 'zij' zullen het wel weten zeker.
OK gedrukt en een reboot gedaan.
Na weer de liveCD en install procedure opgestart te hebben was alles plots veranderd en was niets meer herkenbaar. Dus ik gParted geopend in het menu maar die herkende dus mijn partities niet meer. Erj stond unallocated.

Eerst dacht ik: Shit, alles kwijt. (Later ontdekte ik dat enkel de partitietabel verdwenen was.)

Het rare was dat ik via Locaties wel die partities kon zien en ook de bestanden zag ik staan. Joepie, ik ben niets kwijt.
Maar nu. Hoe die partitie tabel weer krijgen.

Gewoon opgestart. Eindigde met een grub rescue...
Via andere comp internet afgezocht en het één en ander geprobeerd. Niets werkte. Zelfs met parted raakte ik er niet uit. (Heb ik dus nu pas ontdekt dat dat bestaat)

Wat nu?
Op het forum ook al niets.
Grub herstellen/herinstalleren daar is genoeg over, maar dat werkte niet.
Ook via Pjotr's site gekeken om de MBR te herstellen maar moest dan het ww van de Administrator invullen en ik wist totaal niet wat daar in te vullen omdat ik geen ww daarvoor heb ingesteld. (Is dat default: admin of... ???)


'Gelukkig' stond er windows op, jaja gelukkig.
Wat heb ik gedaan.
Windows CD er in.
Windows erin en proberen herstellen maar zoals hierboven omschreven lukte dit niet.
Dan maar drastische maatregelen. Windows herinstalleren.
Bij de keuze voor de partitie herkende hij wel de partities. Joepie.
Dan heb ik de windows partitie verwijderd en weer geformateerd (snel) naar NTFS.
Dan ben ik windows weer gaan installeren.
Toen ik juist bezig was twijfelde ik wel of dat goed zou gaan. Dus harde shutdown gedaan.
Opgestart met de LiveCD van 9.04 en daar was alles ok. gParted herkende terug alle partities. Gebruik van gemaakt om de sda2 leeg te maken. En dan opnieuw opgestart met de 8.04 cd erin. (Ik wilde wel eens zien hoe deze op mijn laptop werkt en tegelijk een xorg.conf aanmaken voor eventuele problemen in latere versies die zonder xorg.conf werken.)

En nu nog opnieuw een usb opstartschijf maken van Lucid en Grub2 herinstalleren, want 8.04 herkend die niet (Grub menu). Hopelijk loopt dit goed af.

Al bij al een leerrijk parcours. Maar voor mij even geen andere Distro's.

Leve Ubuntu en leve windows.  =D
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #26 Gepost op: 2010/04/25, 15:13:59 »
Ik heb min of meer dezelfde ervaring met de Live CD installatie op mijn Media PC. Probeerde met Gparted van de Live CD de oude Linux zaken te deleten om "unallocated space" te krijgen. Zo werk ik altijd voor een nieuwe installatie. Dit werkte niet, allemaal foutmeldingen vanuit Gparted. Bij het opnieuw opstarten zag de schijfindeling er niet uit met allemaal uitroeptekens. Het uiteindelijk maar met de Live CD van Mint 8 gedaan. Dat werkte wel.

Daarna de installatie van Gnome 2010 kunnen doen. Staat er nu op.
Mijn belevenissen bij de installatie zijn ook op het PCLinuxOS forum te vinden.

Het draait nu, nu verder met de ontdekkingsreis. ;)

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #27 Gepost op: 2010/05/05, 21:25:16 »
Kwam er toch niet echt verder mee. Vertaling in NL kon ik maar niet voor elkaar krijgen. Wou op mijn Media PC verder met Mint i.v.m. ontwikkelingen rondom 9. . Bij het opnieuw installeren van Mint 8 G-parted opgestart, wat ik altijd doe om de Linux swap, ext, etc weg te gooien. Bleek dat ik 2 ext4 partities had!! ??? ???

Offline Tom

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #28 Gepost op: 2010/05/05, 21:40:59 »
En zo heb je altijd lol. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #29 Gepost op: 2010/05/05, 22:17:10 »
In elk geval met Linux!! XD

DarkEra

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #30 Gepost op: 2010/05/19, 18:56:52 »
PcLinuxOs maakt inderdaad 2 ext4 partities aan. Als ik het goed heb een aparte home en een root partitie. Er zijn meerdere Linux distro's die dit standaard doen, niet iets echt nieuws eigenlijk.

Verder draaid hier PcLinuxOs 2010.1 KDE editie, na de ontevredenheid over en in vergelijking tot Ubuntu 10.04, als een zonnetje op m'n Acer Aspire One 150 ZG5 netbook. Zoals het er nu naar uit ziet is het een blijvertje.

DarkEra

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #31 Gepost op: 2010/05/25, 11:11:24 »
Zo.... heb 'm nu ook op de grote laptop gezet en ook daarop gaat ie als een trein. Deze distro de voor mij tot nu toe dé beste KDE distro to date, zeker als ik zie wat ze ermee gedaan hebben. Wat Mint is ivg Ubuntu is PcLinuxOs voor Mandriva.... een verbeterde en meer afgewerkte versie.  :)

In principe is het ook een rolling release dus normaal gesproken 1 keer installeren en gewoon blijven updaten. Multimedia codecs included. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/05/25, 11:15:24 door DarkEra »

Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #32 Gepost op: 2010/05/25, 12:19:04 »
@Darkera:ik heb vorig jaar meegemaakt dat je zonder dat je root was,systeemmappen kon verwijderen onder pclinuxos.Is dat nog zo?Vond dat toen erg raar.Ik heb dat nl. toen uitgetest,en mijn systeem was gelijk naar de haaien. XD
Kubuntu 20.04

DarkEra

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #33 Gepost op: 2010/05/25, 12:29:52 »
Geen idee of dit nog zo is daar ik nooit zover kijk of ga. Ik gebruik m'n systeem alleen voor het internet gebeuren, muziekje luisteren of filmpie kijken en af en toe wat foto bewerking. :)

Offline Tom

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #34 Gepost op: 2010/05/25, 12:41:13 »
Zo.... heb 'm nu ook op de grote laptop gezet en ook daarop gaat ie als een trein. Deze distro de voor mij tot nu toe dé beste KDE distro to date, zeker als ik zie wat ze ermee gedaan hebben. Wat Mint is ivg Ubuntu is PcLinuxOs voor Mandriva.... een verbeterde en meer afgewerkte versie.  :)

In principe is het ook een rolling release dus normaal gesproken 1 keer installeren en gewoon blijven updaten. Multimedia codecs included. ;)
Had ik al gelezen en vind dat wel ideaal zo iets ,ben je voor jaren gerust.
We leven en welzijn ga ik proberen mijn Lucid ook te update qua security na het einde van de ondersteuning.
Maar ja das nog zeer lang  :D
Misschien als Mint ook op Fedora overgaat krijgen we ook een soort Rollende relaise ,en dan twijfel ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/25, 12:43:06 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #35 Gepost op: 2010/05/25, 16:21:24 »
LOL!!!! Mint heeft het hier toch goed getroffen op het Ubuntu forum, er wordt bijna dagelijks over gepraat.  :D XD XD XD

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #36 Gepost op: 2010/05/25, 17:54:41 »
ik heb vorig jaar meegemaakt dat je zonder dat je root was,systeemmappen kon verwijderen onder pclinuxos.Is dat nog zo?Vond dat toen erg raar.Ik heb dat nl. toen uitgetest,en mijn systeem was gelijk naar de haaien. XD

Dat soort fundamentele ontwerpfouten zul je in één van de "grote vijf" (Debian, Fedora, openSUSE, Ubuntu, Mandriva) niet gauw tegenkomen.... Rafels aan de oppervlakte wel, zeker vlak na eerste uitgifte. Maar niet dit soort veiligheidsblunders.

Al die kleine distro's, met slechts enkele ontwikkelaars, hebben hetzelfde nadeel: ze hebben te weinig mankracht beschikbaar om alle pakketten veilig te houden....

DarkEra

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #37 Gepost op: 2010/05/25, 19:45:02 »
Ik zat net te denken... dellkubuntu, weet je het echt zeker dat je niet per ongeluk als root hebt ingelogged en welke versie was dat dan?

Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #38 Gepost op: 2010/05/25, 23:02:24 »
Heb bewust gekeken of ik root was,in en uitgelogd om zeker van mijn zaak te zijn.Heb zelfs een melding op hun forum gedaan.Vond het heel jammer want zag er best leuk uit en werkte verder ook wel,maar ik vond het wel linke soep.
@Pjotr:idd,dat is het nadeel van die kleine distro's vaak,zijn erg leuk maar het is maar afwachten hoe het bijgehouden wordt.
Kubuntu 20.04

Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #39 Gepost op: 2010/05/26, 20:47:43 »
@Darkera:ik heb vorig jaar meegemaakt dat je zonder dat je root was,systeemmappen kon verwijderen onder pclinuxos.Is dat nog zo?Vond dat toen erg raar.Ik heb dat nl. toen uitgetest,en mijn systeem was gelijk naar de haaien. XD
Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt.
Over welke systeem mappen heb je het precies?
Heb je het probleem na een reinstall kunnen reproduceren?

Anders is het gewoon veel bla-bla.
Toshiba Tecra A11 : Ubuntu 14.04
Netbook Samsung N210 : Linux Mint 13 XFCE
Desktop: Linux Mint 16
Ubuntu Steunpunt Brugge (Be)

Offline Tom

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #40 Gepost op: 2010/05/26, 22:11:35 »
Neen geen bla bla ik had het zelfde voor zat toen ook op dat forum.
Heb ook de vraag gesteld en geen verklaring bekomen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #41 Gepost op: 2010/07/11, 17:38:48 »
De Juli versie is uitgekomen, en hiermee werkt mijn wireless op de Asus Eee 1000H als een zonnetje. Dat wordt waarschijnlijk een overstap. ;)

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #42 Gepost op: 2010/07/18, 00:09:08 »
Done. :D Ziet er prima uit en erg snel op mijn eee 1000h! :o

Offline force317

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #43 Gepost op: 2010/07/27, 17:26:25 »
Ik heb verleden week PCLinuxOS 2010.7 KDE op één van mijn 2 laptops gezet, en ik moet toegeven dat ik aangenaam verrast ben ! Het is wat méér sleutelen om hem netjes in het Nederlands te krijgen tegenover Ubuntu/Kubuntu/Mint, maar voor de rest vind ik het een prima distro.

Best eens interessant om te kijken wat er allemaal standaard geinstalleerd staat op hun website, ze geven zelfs een interessant maandblad uit.

Deze PCLinuxOS ga ik zeker opvolgen naast Ubuntu/Kubuntu en Linux Mint/Linux Mint KDE. Vooral omdat ik de Gnome desktop wat voorbijgestreefd vindt, en PCLinuxOS KDE zeker tegenover Kubuntu een betere kompletere distro lijkt. Afwachten wat Linux Mint KDE in de toekomst wordt. Want Cannonical concentreerd zich duidelijk vnl. op Ubuntu/Gnome en minder op Kubuntu/KDE.

Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #44 Gepost op: 2010/07/27, 19:23:42 »
+1. ;)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #45 Gepost op: 2010/07/27, 19:49:04 »
helemaal mee eens, k speel er nu twee dagen me en het meeste is me al goed vertrouwd en naar mijn hand gezet.

op de oude laptop is dit een blijvertje voorlopig, draait vlotter dan een Ubuntu of aanverwante ;)

FrSu

  • Gast
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #46 Gepost op: 2010/07/28, 07:00:08 »
Ik ben nog wel even bezig met mijn ontdekkingsreis. ;)

Het is hier en daar wat wennen maar tegelijk ook weer heel vertrouwd.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #47 Gepost op: 2010/07/29, 15:06:53 »
weet je wat mij verbaasde.

open nautilus, ga naar je home map bv en klik met rechts op een willekeurige map,
kies voor openen als beheerder/root en voila je hele uiterlijk, inclusief wallpaper is weer als net na de installatie. :rolleyes:

ik kreeg dit niet direct weer goed na het verlaten van de map die ik opende als beheerder maar een keer uit en weer inloggen deed de truck ook.
maar je kijkt wel ff raar XD

Offline heir4c

  • Lid
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #48 Gepost op: 2010/07/29, 21:40:09 »
Dat is het pakket nautilus-gksu dat je vind in de repo's. Dat kan je ook in Ubuntu installeren en dan kan je dus elke map/bestand apart openen als root.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: PClinuxOs ervaringen
« Reactie #49 Gepost op: 2010/07/29, 21:56:55 »
heel handig imo maar als je het niet gewoon bent kijk je wel even op,,
ik draai gelukkig al langer mee dus in de stress schieten nee,, maar even verbaasd ja :D