Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 9.10 blijft bij opstarten hangen in terminalscherm  (gelezen 1084 keer)

Offline annemia

• Lid
9.10 blijft bij opstarten hangen in terminalscherm
« Gepost op: 2009/12/23, 15:19:25 »
In een poging Evolution opnieuw te installeren heb ik kennelijk te veel eraf gehaald. Bij het opnieuw opstarten gaat het eerst op het oog normaal, het logo, dan het bruine scherm met de letters ubuntu, maar dan krijg ik niet het normale bureaublad, maar dan volgt een donker scherm met daarin een klein wit scherm links boven en daarin: "naam@naam-computernaam:" Ik kan daar de normale terminalopdrachten geven.
Wat kan ik doen om weer de oude situatie te herstellen zodat Ubuntu weer doorloopt naar het bureaublad?

Re: 9.10 blijft bij opstarten hangen in terminalscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/23, 15:52:24 »
Je moet nooit, maar dan ook NOOIT evolution verwijderen. Lees dit maar eens:

III. Verwijder nooit enig programma dat deel uitmaakt van de standaardinstallatie van Ubuntu.

Zelfs al gebruikt u een bepaald programma nooit. Reden: de standaardinstallatie is een onderling samenhangend geheel, met gedeelde ondersteunende bestanden, dat het besturingssysteem doet draaien. Als u een programma van het standaardpakket verwijdert, dan loopt u groot risico om uw systeem onherstelbaar te beschadigen.

Verwijder een ongebruikt programma desnoods uit het menu (rechtsklik muis op Toepassingen in de bovenste werkbalk - Menu's bewerken), maar verwijder het niet uit uw systeem.

Deze beperking geldt alleen voor die programma's, die in de standaardinstallatie van Ubuntu zitten. Programma's die u zelf erbij hebt geïnstalleerd, kunt u probleemloos later weer verwijderen.

Dit had je natuurlijk niet kunnen weten, maar nu zit je dus wel met een niet-werkende Ubuntu. Gelukkig is dit erg eenvoudig op te lossen door met een bedrade internetverbinding op de computer het volgende uit te voeren en de computer te herstarten met ctrl+alt+delete:

sudo apt-get install ubuntu-desktop

« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/23, 15:52:36 »
Eerst dat van Cumulus007 natuurlijk, hij was me voor.

Misschien eens proberen volgende commando's achter elkaar uit te voeren dan:

sudo dpkg --reconfigure -a
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Laat dan eens weten of het heeft geholpen.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline annemia

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/23, 16:47:14 »
Cumulus en Progger, bedankt voor de snelle reactie. Ik ben begonnen met het advies van Cumulus en dat had het gewenste resultaat. Ik vraag me nu af of het verstandig is om ook het advies van Progger nog op te volgen. Graag nog even een reactie daarop.
Ik was de hele actie begonnen omdat ik mijn Palm 680 wil synchroniseren met Evolution. De contacten worden wel gesynchroniseerd, maar de agenda in Evolution blijft schoon. Op het forum had ik gevonden dat het ook met J-pilot kon. Dat heb ik geprobeerd en daar werkte het allemaal uit de kunst.
Ook, na het opnieuw installeren van Evolution, wordt nog steeds de agenda niet gesynchroniseerd terwijl als ik op de Palm een nieuw contact aanmaak, dit keurig in Evolution verschijnt? Mochten jullie daar een oplossing voor weten dan houd ik me aanbevolen.

« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/23, 23:03:02 »
annemia

Als het commando van Cumulus geholpen heeft moet je mijn commando's dus niet meer uitvoeren, ben blij dat je geholpen bent. Betreffende die syncronisatie zal je even moeten afwachten op de response van iemand anders, daar heb ik geen ervaring mee.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)