Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( opgelost )Grub Probleem?  (gelezen 3219 keer)

Offline mhweb

• Lid
( opgelost )Grub Probleem?
« Gepost op: 2009/12/23, 07:36:51 »
Na een paar dagen weggeweest wou ik mijn pc opnieuw opstarten
Ik heb een MSI neton, waarop oorspronkelijke alleen windows xp maar intussen ook Ubuntu op is geinstalleerd ( 9.10 netbookremix )
Ik krijg het beginscherm van MSI te zien, waamee ik kan kiezen om in de bios te gaan of gewoon verder gaan.  Daarna... zwart scherm... grub loading... gevolgd door een plat knipperend streepje eronder.  Geen keuzes meer wel systeem ik wil opstarten.

Na effe googelen, geprobeerd om de cd waarmee ik installeerde er in te steken... ik hoor die beginnen draaien... maar er gebeurt niks. ik zie een zwart scherm, met daarop alleen een plat zwart knipperend streepje. Daarna nog even geprobeerd een ubuntu cd ( oudere versie in te steken, maar dit gaf hetzelfde resultaat.
Echt sneu, ik zou toch minstens een van de twee systemen aan de praat moeten kunnen krijgen.
Bij voorkeur die ubuntu,of eentueel opnieuw instellen of installeren.

Wie kan me hierbij helpen?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 21:30:39 door mhweb »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub Probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/23, 08:24:18 »
Mogelijk is je accu/batterij leeg van je BIOS, of is je BIOS gecrashed.
Even de BIOS ingaan en alles op default zetten zou het moeten oplossen......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline PeterF

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/23, 08:26:08 »
Is de DVD/CD speler in de bios geconfigureerd als eerste opstart apparaat?
Hoe heb je Ubuntu geïnstalleerd, als de CD speler niet het eerste opstart apparaat aangemerkt is kan dat volgens mij alleen met de WUBI installer zijn.

Offline mhweb

• Lid
Re: Grub Probleem? geen enkele cd of usb lijkt te willen opstarten.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/23, 08:44:27 »
Ik was al eens in mijn bios...  de cd staat als eerste, de hd als tweede en de usb als derde opstart device.
In de bios ben ik gaan kijken of mijn schijf wel te vinden is , dit is oke.
Heb intussen ook al eens geprobeerd om Gparted in te steken, ook dit brengt niks op.
Nog steeds dus, optarten zonder cd, geeft grub loading en verder niks... opstarten met cd geeft alleen een plat streepje.

Kan dus nergens in behalve bios. ( heb al eens alle waarden naar standaard hersteld daar ook ).  NIet normaal, niet met cd en intussen heb ik een opstart usb stick gemaakt met ubuntu en als ik die erin doe ( nadat ik in bios eerste divice usb het ingesteld) krijg ik geen grub loading.. zelfs geen plat streepje na het msi neton scherm, maar blijft dat scherm steken met press <TAB> to switch to post or <DEL> to run bios setup. Bij het intikken van geen van beide gebeurt er iets.
Had nog ergens een oudere windows xp cd liggen  maar ook met deze erin niks...

Nof effe dit..   in mijn bios, waar je kan instellen welke device in welke volgorde gebruikt wordt om te starten, staat ergens het volgende..
a device enclosed in paranthesis has been disabled in the corresponding menu, en ik zag dat bij zowel 1STE 2DE als 3DE de devices tussen vierkante haken staan. Dit wil dan toch niet zeggen dat die alle drie uitgeschakeld zouden zijn? ( zou dan eerder disabled moeten staan niet?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 10:06:47 door mhweb »

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/23, 11:54:20 »
INtussen ben ik al iets verder gekomen.

In mijn bios ben ik nog wat gaan snuffelen, en kwam bij iets als "Safe Failior Boot" en heb dat even aangezet, en opnieuw gestart.
Grub werd geladen. Koos ik mijn normale Ubuntu, eerste mogelijkheid, was alles weer zwart met enkel een plat streepje. Bij recovery mode, werd vanalles geladen tot bij.. " starto,g  AppArmor profiles" Daar stond hij een hele tijd stil. Leek niks meer te doen. ( of ik had niet lang genoeg gewacht, ca 2 min.
Daarna geprobeerd de laatste optie, mijn windows op te starten en dat leek probleemloos te starten.. kreeg het windows laden scherm, maar na een tijdje bleef ook dit hangen.

Ga nu de andere recovery modussen eens proberen.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 12:00:35 door mhweb »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/23, 12:04:45 »
tot bij.. " starto,g  AppArmor profiles" Daar stond hij een hele tijd stil. Leek niks meer te doen. ( of ik had niet lang genoeg gewacht, ca 2 min.
Daarna KAN er een automatische schijfcontrole worden uitgevoerd. Dit kan, afhankelijk van je computerconfiguratie, langer dan 2 minuten duren!
Klik links bovenin op Documentatie

Offline mhweb

• Lid
Opgelost Re: Grub Probleem?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/23, 18:24:38 »
Opstarten vanuit windows blijft na een tijdje dat het balkje over en weer liep vast zitten.
Nog eens ubuntu recovery geprobeerd. Daar waar hij voordien vastliep, gaat hij nu voorbij.
Dan komt er iets nieuw bij;
....skipping profile in /etc/apparamor.d/disable: usr.bin.firefox-3.5....operation profile load
....skipping profile in /etc/apparamor.d/disable: ... operation profile load
Done.
Done.
Daarna weer niks meer

Is die dan weer schijven aan het testen?    
Memory test laten lopen , geen problemen..
Bios nu ingesteld om alleen vanop de cd te starten.
Proberen starten met Ubuntu cd , taalkeuze verscheen, daarna gekozen voor werken vanop de cd,  daarna zwart scherm... weer plat wit knipperend streepje.
Daarna de recoverycd van windows erin..  opstarten vanop de cd en recovery starten..
Starting recovery function... pleas wait..
en na een tijd krijg ik:
file toside.sys caused an enexpected error  (4096)at line 6514 in d:/srurtm/base/boot/setup/setup.c
Als ik dan een toets indruk, komt er een melding dat wat ik wil doen niet gaat, of ik opnieuw wil starten.

Heel raar dus,  geen enkel OS, niet van op cd, niet van op de schijf lijkt toegang te hebben... ik zou dus zelfs geen schone installatie kunnen doen zoals het er nu uit ziet. Dit onderwerp maar afsluiten,  grub schijnt in orde nu..  moet een ander probleem zijn en start hiervoor maar beter een nieuw topic
« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 21:30:14 door mhweb »

Re: ( opgelost )Grub Probleem?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/23, 22:52:05 »
De beschrjving van de topicstarter lijkt sterk op wat beschreven wordt in het topic over de knipperende cursor.
Edit:
Ik was er ook door overvallen (zie topic over: PC start niet meer op, knipperende cursor).
Heb zojuist ontdekt dat de swab partitie beschadigd was; deze werd door Gparted niet herkend.
In mijn situatie is dit mogelijk ontstaan tijdens een Virtualbox sessie met Windows7, maar dat is slechts een vermoeden.
Zeker is dat ik Ubuntu niet meer opgestart kreeg maar gelukkig nog wel WinXP. Herstel van Grub2 levert geen resultaat op.
Via Gparted de swabpartitie weer in ere hersteld; na opnieuw opstarten nog geen Ubuntu.
Opnieuw LiveCD erin en Grub2 hersteld op voorgeschreven wijze. Toen was het euvel opgelost.

Waarom staat er voor dit topic: (opgelost)...?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/24, 00:27:42 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood