Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstartvolgorde grub boot menu  (gelezen 12492 keer)

Offline Rolfz

• Lid
opstartvolgorde grub boot menu
« Gepost op: 2009/12/22, 20:05:03 »
Bij mijn dual boot staat ubuntu boven aan en windows onderaan. Dit wil ik omdraaien. Nu vind ik diverse ifo over hoe je de /boot/grub/menu.lst aanpast maar ik kan dit bestand niet vinden of berijken. Vanuit ubuntu in bestandssysteem gezocht maar dat bestand is leeg. Ook via het terminalvenster met sudo en gedit tekst editor een leeg bestand.
Kan het zijn dat in de laatste versies van ubuntu of grub iets is gewijzigd waardoor het niet meer werkt?
winXP - ubuntu 9.10 - grub 1.97 beta4.
M.u.v. de volgorde die mij niet bevalt werk het systeem uitstekend.

Offline Ploffie

• Lid
Re: opstartvolgorde grub boot menu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/22, 20:08:17 »
Vind je de volgorde niet mooi staan of gaat het je er om welke als eerste opstart?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/22, 20:08:28 »
in inderdaad anders nu GRUB 1.97 is de beta versie van GRUB2.
je kan beter configuration-editor gebruiken, want die scripts van GRUB2 bewerken is niet bepaalt makkelijk (of, bepaalt niet zelf)

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Miki

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/22, 22:33:09 »

Offline Jitse

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/23, 16:42:06 »
In GRUB 2 is '/boot/grub/menu.lst' vervangen door '/boot/grub/grub.cfg'
Het bestand /boot/grub/grub.cfg is echter niet bedoeld om zelf te bewerken, zelfs niet door 'root' of met 'sudo'.

Jitse
« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 16:43:54 door Jitse »

Offline Jitse

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/23, 16:46:28 »
In GRUB 2 is '/boot/grub/menu.lst' vervangen door '/boot/grub/grub.cfg'
Het bestand /boot/grub/grub.cfg is echter niet bedoeld om zelf te bewerken, zelfs niet door 'root' of met 'sudo'.

Citaat
De gebruiker kan gebruik maken van een eigen bestand /etc/grub.d/40_custom. Hierin kan de gebruiker zijn eigen menukeuzes plaatsen. Dit bestand wordt niet overschreven.

Het configuratie bestand voor het wijzigen van menu-display-instellingen is /etc/default/grub.

Er zijn meerdere bestanden voor het configureren van het menu: /etc/default/grub en alle bestanden in de map /etc/grub.d/.

Kijk voor een uitgebreid artikel op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Jitse
« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 16:58:50 door Jitse »

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/03, 14:41:56 »
Hoi Rolfz,

welkom nog op hier op het forum !

Om iets van de "nieuwe"  grub2 te begrijpen moet je inderdaad de wiki hebben die Jitse je net gaf.

Je kunt er zien dat het startmenu grub.cfg  door een hele reeks scriptjes gebouwd wordt die allemaal
in de map  /etc/grub.d  zitten en volgens hun numerieke volgorde afgewerkt worden.

Kijk er zelf even wat in die map zit:  vooral  10_linux  die de reeks Uby-kernels schrijft
en  30_os-prober  die de reeks van de "vreemde" menupunten (dus ook Win..) schrijft.

Om nu Win.. naar boven in die reeks te krijgen hoef je alleen de volgorde van de scripten te wijzigen:
- start een keer nautilus met "root"-rechten, door in de terminal een  gksu nautilus  op te starten.
- navigeer naar de map  /etc/grub.d
- hernoem het bestand  30_os-prober  naar  09_os-prober

- misschien moet je nu nog in  /etc/default/grub  instellen met welke menu-regel hij standaard opstart.
  (met een (dubbele) klik vanuit die "root"-nautilus, en daarna  opslaan  uiteraard)
- om het startmenu zelf te bouwen moet je in ieder geval nog in de terminal het commando  sudo update-grub uitvoeren.

Werkt het zoals je wil ?

track
« Laatst bewerkt op: 2010/01/03, 14:48:03 door track »

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/03, 15:23:40 »
Met de nieuwste opstartmanager, kun je die volgorde ook voor grub2 aanpassen.
Je kunt die hier downloaden: http://packages.ubuntu.com/nl/lucid/startupmanager

1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/03, 15:35:15 »
Je kunt die hier downloaden: http://packages.ubuntu.com/nl/lucid/startupmanager

Niet nodig om de versie van Lucid te pakken. Ook niet nodig om handmatig te installeren; opstartmanager zit gewoon in de pakketbronnen van 9.10 en werkt prima, als je de opstartvolgorde wil wijzigen. Installeren via Ubuntu softwarecentrum dus, makkelijker kan het niet. Zoekterm: startupmanager.

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/03, 15:40:16 »
Niet nodig om de versie van Lucid te pakken. Ook niet nodig om handmatig te installeren; opstartmanager zit gewoon in de pakketbronnen van 9.10 en werkt prima, als je de opstartvolgorde wil wijzigen. Installeren via Ubuntu softwarecentrum dus, makkelijker kan het niet. Zoekterm: startupmanager.
Je hebt gelijk, sorry. Ik had de nieuwste geinstalleerd om het uiterlijk te kunnen veranderen. Voor de volgorde is die in Synaptic zit prima. :)
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/03, 15:45:11 »
Ik had de nieuwste geinstalleerd om het uiterlijk te kunnen veranderen.

Leuk nieuws! Dat mis ik namelijk wel in de Opstartmanager van 9.10. Het Grubmenu ziet er nog steeds beroerd uit.... Geen gezicht. En je kunt het alleen maar mooier maken via een hoop ingewikkeld gedoe. In 10.04 wordt dat dus makkelijk te verfraaien via de nieuwste versie van Opstartmanager?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/03, 15:55:09 »
Je kunt die hier downloaden:
Klik hier. :)

In 10.04 wordt dat dus makkelijk te verfraaien via de nieuwste versie van Opstartmanager?
Dat hoop ik ook maar voorlopig zie ik nog geen verschil (1.9.12 v.s. 1.9.13 nu in 10.04) op dat punt. :|
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Willy4

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/03, 15:59:04 »
Leuk nieuws! Dat mis ik namelijk wel in de Opstartmanager van 9.10. Het Grubmenu ziet er nog steeds beroerd uit.... Geen gezicht. En je kunt het alleen maar mooier maken via een hoop ingewikkeld gedoe. In 10.04 wordt dat dus makkelijk te verfraaien via de nieuwste versie van Opstartmanager?
Zoals het er nu naar uitziet, ja: Er zitten weer wat meer mogelijkheden in de nieuwste Opstartmanager, zoals het aankiezen van een spashthema en zo. De grub zelf laat zich nog niet echt wijzigen. d.w.z. Grub versie 1.97. Inmiddels heb ik die Grub geupdate naar 1.98 en ik weet niet wat ik gedaan heb, maar nu heb ik wel een blauwe achtergrond met gele letters. (Het kan ook zijn dat dat de standaarduiterlijk van Grub 1.98 is)
Dus ik heb goede hoop dat tegen de tijd dat Lucid verschijnt, je als vanouds het uiterlijk weer via de Opstartmanager zult kunnen aanpassen :)

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/03, 19:03:38 »
Onlangs heb ik Mint Helena naast Karmic gezet en mijn grubmenu ziet er ineens veel vrolijker uit.  
Niet dat dat veel uitmaakt; je zit toch maar een paar seconden in dat menu.