Ik vraag me serieus af of men wel op de hoogte is van wat er in zo'n dossier komt te staan? Het dossier bevat niets anders dan de data waarop een forumlid forumregels heeft overtreden gekoppeld aan een forumnaam. Welke forumregel overtreden is wordt niet bijgehouden. In het dossier worden dus géén ipadressen opgenomen. Een forumnaam is gewoon geen persoonsgegeven, en zonder andere niet openbare gegevens die wel persoonsgegevens bevatten is deze ook niet te herleiden tot persoonsgegevens als een forumlid dit niet wil.
Wat is nu het probleem? Stel dat zo'n dossier openbaar wordt, en iedereen kan zien dat bepaalde leden forumregels hebben overtreden. Is dat zo'n ramp? Het enige dat men te weten komt is dat bepaalde leden een aantal keer de forumregels overtreden hebben. Voor de oplettende forumbezoeker is dit niets nieuws, die regels worden namelijk in een openbaar forum wat één groot dossier is overtreden.
Er worden inderdaad ipadressen gelogd, gekoppeld aan forumnamen. Een ipadres is denk ik eerder dan een forumnaam een persoonsgegeven. Als er dus al iets niet zou mogen is het denk ik eerder het loggen van ipadressen. Als de WBP dus ergens op van toepassing zou zijn is het daarop, en niet het voorgestelde dossier. Nu, ik kan je vertellen, ip adressen loggen, dat doet waarschijnlijk ieder forum... Dat is ook nodig om misbruik van het forum te voorkomen.
Wel schrikken, die discussie en vele meningen over een dossier.
Natuurlijk mag/kan dat niet, een aantal redenen:
-Dit forum is een organisatie die helemaal geen echte organisatie is, niet als zodanig aanspreekbaar, geen officiële status etcetera, wat de leiding (of wat dan ook) met dossiers doet is oncontroleerbaar en onvoorspelbaar. Daar is die WBP voor bedoeld, niet doen dus, mag niet.
Zoals Cees heeft aangegeven is dat geen probleem, want de toepassing zoals in het voorstel valt onder een uitzondering van die wet. Daar is de wet dus niet op van toepassing.
-Het dossier zal naar mijn bescheiden mening niets bijdragen aan verbetering als de personen die het gebruiken niet de juiste zijn om welke reden dan ook, ofwel zich niet aan de gestelde regels houden. Iedereen kan erg eenvoudig moderator worden, dus ook misbruik maken van die dossiers.
Daar hebben veel mensen een andere mening over denk ik. Natuurlijk is het mogelijk dat mensen die het dossier en de voorgestelde regels gebruiken (moderators) hier niet zorgvuldig mee omgaan. Maar met een dossier en regels is er in ieder geval een basis om gelijke behandeling te controleren. We gaan toch ook niet de Nederlandse wet afschaffen omdat het mogelijk is dat politieagenten deze niet correct toepassen?
-Een IP-adres is net zoiets als een postcode/huisnummer, eenvoudig te herleiden en dus is het simpel de gegevens aan een persoon te koppelen.
Er komt in het dossier geen ip-adres. Als er een probleem is met het loggen van ip-adressen gekoppeld aan forumnamen op het forum, dan is dat een andere discussie. Zo'n log bestand zou misschien wel onder de WBP kunnen vallen, maar volgens mij is ook in dat geval de door Cees genoemde uitzondering in deze wet van toepassing.
-We hebben de "code of Conduct" toch nog....
Zeker, en het voorstel is een hulpmiddel om de code of conduct te handhaven.
Ik vind het erg eng en wil absoluut niet dat mijn gegevens onderdeel van wat voor dossier dan ook zijn.
Dus vraag ik me af of het aan mij gevraagd gaat worden als dit doorgang vindt of reeds bestaat en graag antwoord ik dan ontkennend.
Groet en veel goeds voor wat aanstaande is.
Wie er werkelijk problemen mee heeft dat in het geval een forumregel overtreden de datum waarop een forumregel is overtreden wordt bijgehouden gekoppelt aan de forumnaam, die kan drie maanden na de laatste overtreding verzoeken om uit het dossier verwijderd te worden. Dit zullen de moderators dan doen.
Tot slot zijn er natuulijk altijd mensen die 100% privacy willen, en ongeremd willen kunnen doen op een forum wat ze willen zonder dat dit consequenties heeft. Als het voorstel wordt aangenomen, dan zal duidelijk in de richtlijnen van het forum vermeld zijn dat er bij een overtreding van de forumregels een dossier wordt aangemaakt. Zint iemand dit niet, dan kan die natuurlijk altijd nog het forum links laten liggen.