Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: delay bij afsluiten weghalen  (gelezen 3106 keer)

Offline bootrob

• Lid
delay bij afsluiten weghalen
« Gepost op: 2009/12/17, 21:50:26 »
Hallo Pjotr, 12-12 vroeg ik hoe het afsluitdelay weg te halen was, jij antwoorde o.a. waarom zou je dat doen en het kon riskant zijn.  Maar hoe zit het dan met de zo geroemde veiligheid van Linux? Immers, als ik op de afsluitknop druk en ik draai meteen om bijv. naar toilet te gaan kan iedereen binnen die 59 sec. annuleren en vrijelijk op mijn laptop rondstruinen. Voorgaand gevaar is bij mij niet aan de orde maar ik kan mij zo voorstellen dat dat wel eens anders kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/21, 10:14:23 door Wanda »

Offline Thijsg

• Lid
Re: @ Pjotr, delay bij afsluiten weghalen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/17, 21:53:42 »
Immers, als ik op de afsluitknop druk en ik draai meteen om bijv. naar toilet te gaan kan iedereen binnen die 59 sec. annuleren en vrijelijk op mijn laptop rondstruinen.
Dan moet je wel heel nodig, bij mij komt er altijd een schermpje met de mededeling én een afsluitknop. Zou je die seconde om op de knop te drukken kunnen blijven zitten? ;)

« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/17, 21:54:41 »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/17, 22:31:25 »
Immers, als ik op de afsluitknop druk en ik draai meteen om bijv. naar toilet te gaan kan iedereen binnen die 59 sec. annuleren en vrijelijk op mijn laptop rondstruinen.
Dan moet je wel heel nodig, bij mij komt er altijd een schermpje met de mededeling én een afsluitknop. Zou je die seconde om op de knop te drukken kunnen blijven zitten? ;)
Duurt nog geen sec en als het zo dringend was (is) is het al te laat , toilet meen ik.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/18, 10:42:34 »
Maar een tijd van 10 seconden zou (voor mij) mooier zijn.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline track

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/19, 12:01:27 »
 =D
Dat kan.  Je hoeft alleen de "indicator session" aan te passen en opnieuw te compileren.
Want het is hardcoded.
(in regel 258 van het bestand "/indicator-session-0.1.7/src/gtk-dialog/logout-dialog.c"  in http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/i/indicator-session/indicator-session_0.1.7.orig.tar.gz )
Dan de uby-patch weer toepassen en compileren.  En meteen heb je het.
 =D

track
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 12:03:00 door track »

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/20, 13:11:54 »
Ron, je zocht een 10-sec-timer ?
 =D
Waarvoor hebben wij vroegâh in de DOS-tijden met de HEX-editor geprutst ?
Dat kan toch ook best bij Uby, want dat compileren zou ik hier ook niet aandurven...

Dus, nu hackersgewijs:
Wij weten vanuit het bronbestand dat er het getal "60" in moet zitten (= hexadecimaal 00 00 00 3C ,  het is immer 32 bit)
en dat wij in het bestand  /usr/lib/indicator-session/gtk-logout-helper  moeten zoeken.

Dus zullen wij:

- de hex-editor ghex  via  synaptic  binnenhalen

- aangezien wij systeembestanden moeten bewerken toch een keer  gksu nautilus  opstarten
  (maar heel voorzichtig, wij mogen nu alles .. ook in de soep sturen !)

- naar de map  /usr/lib/indicator-session/  navigeren en daar het bestand  gtk-logout-helper  backuppen
  (ja, ik ben er lafhartig  =D ) - bij mij heet het backup-bestand  gtk-logout-helper0 .

- met een rechtsklik het bestand gtk-logout-helper  "openen met" - ghex  en zoeken naar " 00 00 00 3C ".
  Je komt die term twee keer tegen, de tweede is het die wij moeten hebben:

Die hoef je nu alleen te veranderen naar  00 00 00 0A (=hexadecimaal voor "10").
Opslaan en klaar. 
Nog even testen dat er verder geen verandering is:
trackd@ubuntu:~$ cmp -l /usr/lib/indicator-session/gtk-logout-helper0 /usr/lib/indicator-session/gtk-logout-helper
11603  74  12
Je ziet dat er op dit adres voordien "74 octaal" (=60) stond en nu "12 octaal" (=10), en dat was de bedoeling.

Ik hoef bij deze nu ook alleen 10 sec te wachten.  Mits er iets mis was gegaan heb ik nog steeds het backup.
En desnoods kun je ook het pakket  "indicator-session"  herinstalleren ...  ;)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/12/20, 13:31:58 door track »

« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/20, 22:59:27 »
Waarom moet je het enkel de tweede keer aanpassen en niet de eerste ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/21, 00:08:46 »
Heb die wachtfunktie nu uitgeschakeld en dat gaat prima.....
Als er geen aktieve processen zijn zie ik daar geen probleem.
Je bepaalt tenslotte zelf wanneer je wil stoppen...
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline track

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/21, 01:05:50 »
Waarom moet je het enkel de tweede keer aanpassen en niet de eerste ?
Omdat alleen de tweede "00 00 00 3C" de teller verandert en dus de eerste een andere functie heeft ?

Ik heb beiden geprobeert, de eerste was het dus niet, en als je in een binaire iets verandert
waar je niet weet wat het doet kan er van alles gebeuren ...
Dat doe je dus liever niet. =D

track
« Laatst bewerkt op: 2009/12/21, 01:07:50 door track »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/21, 06:58:31 »
Ik druk altijd gewoon op control-alt-L om het scherm te vergrendelen.
Geen wachttijd en je kan direct weer verder gaan waar je gebleven was na het invoeren van je wachtwoord.

Offline Thijsg

• Lid
Re: delay bij afsluiten weghalen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/21, 10:41:45 »
Ik druk altijd gewoon op control-alt-L om het scherm te vergrendelen.
Geen wachttijd en je kan direct weer verder gaan waar je gebleven was na het invoeren van je wachtwoord.
Ik vouw altijd mijn laptop op.

Nu zit ik achter Windows, de toets om daar het bureaublad weer te geven is Super+D, in Ubuntu is het Ctrl+Alt+D. Om de boel te vergrendelen gebruik je Super+L, in Ubuntu Ctrl+Alt+L, dat lijkt wel op elkaar.

Re: delay bij afsluiten weghalen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/22, 13:01:12 »
Volledigheidshalve meld ik dat ik toch een bug-je meen te hebben ontdekt met het weghalen van dat afsluitkader (met wachttijd 59sec).
Zoals gemeld heb ik dat afsluitkader verwijderd op de beschreven methode. Tot heden geen probleem gezien......totdat ik op een probeerPC op Ubuntu9.10 de testversie van Eset NOD32 voor Linux draaide. Die moet je dus wel afsluiten voordat je Ubuntu 9.10 afsluit zonder verdere wachttijden, anders loopt het hele spul echt totaal moervast en moet je zelfs ongeveer de stekker uit de PC halen om te resetten.
De gemaande voorzichtigheid van Pjotr berust dus wel degelijk op feiten: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/hoe-krijg-ik-60-sec-delay-weg-bij-uitschakelen/msg525662/#msg525662
Al moet gezegd dat het hier met NOD32 gaat om  een eerste publieke beta versie is. Ik zal het euvel ook aan Eset melden.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/22, 13:03:16 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood