Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Bij Start Virtual Machine krijg ik direct het venster Afsluiten  (gelezen 925 keer)

Offline Parbo

• Vertaalteam
Ik draai Kubuntu Karmic (9.10) in Virtual Box.
Eerst ging dat prima, maar nu krijg ik direct na Start het Afsluitvenster. Als ik op Cancel of OK druk wordt Kubuntu afgesloten. Ik vermoed dat dit probleem in Grub zit en dat het is ontstaan na een update. Grub laat nu meerdere regels zien, kernel 2.6.31-16 en 2.6.31-14. Helaas is het bestand menu.lst dat eerst in Grub zat niet meer aanwezig in Karmic. Ook met de opdrachten grub-install en grub-update heb ik nog niets kunnen bereiken.
Ik krijg Kubuntu nog wel gestart in Recovery mode, maar dan kan ik alleen werken met de prompt. Ik weet niet hoe ik vanaf de commandoregel naar de grafische omgeving kan gaan, als dat al mogelijk is in deze situatie.
Ik heb al geprobeerd in VB te kiezen voor Reset Virtual Machine. Dat ging 1x goed en daarna toch weer fout.
Verder gebeurt het een enkele keer dat ik bij het drukken op Start in VB wel de grafische omgeving krijg, maar dat is dan een toevalstreffer.
 Ook herinstalleren van Kubuntu helpt niet, mogelijk omdat ik daarna toch weer de updates heb geïnstalleerd.
Heeft iemand dit ook bij de hand gehad? En is er een oplossing voor?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/14, 16:39:58 door Parbo »
Ubuntu Dutch Translators

Re: Bij Start krijg ik direct het venster Afsluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/13, 17:16:38 »
Dus direct na het laden van het Kubuntu-bureaublad krijg je een venster te zien waarin wordt gevraagd of je de computer wilt uitzetten?

Kun je er ook een screenshot van maken? Dat is wat duidelijker :)

Offline Parbo

• Vertaalteam
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/14, 10:01:45 »
Dus direct na het laden van het Kubuntu-bureaublad krijg je een venster te zien waarin wordt gevraagd of je de computer wilt uitzetten?

Kun je er ook een screenshot van maken? Dat is wat duidelijker :)
Hoi Cumulus007,
Gisteren heb ik Kubu-Karmic opnieuw geïnstalleerd en daarna NIET de updates. Nu kom ik wel weer gewoon in de grafische omgeving, dus kan ik geen screendump maken van het afsluitvenster (close Virtual Machine). Ik geef dus een kleine omschrijving: 3 knoppen (Cancel, Help en OK), 3 keuzes (Save the machine state, Send the shutdown signal, Power off the machine). Wat ik ook kies, Kubuntu wordt afgesloten of "aborted".
Als het weer voorkomt kan ik nog het volgende proberen: sudo/etc/init.d/kdm restart.
Ik zou graag willen weten wat de oorzaak is van dit probleem omdat het weer voor kan komen als ik updates installeer.
Behalve door een fout in Grub kan het probleem ook zitten in de kernel module vboxdrv. Is die op een of andere manier te verversen?
En is er in Grub2 een vervanging voor menu.lst?
Groet,
Parbo
« Laatst bewerkt op: 2009/12/14, 13:29:57 door Parbo »
Ubuntu Dutch Translators

Offline Parbo

• Vertaalteam
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/14, 16:37:35 »
Behalve door een fout in Grub kan het probleem ook zitten in de kernel module vboxdrv.

Mogelijk heb ik een soort van oplossing gevonden: Dynamic Kernel Module Support installeren via sudo apt-get install dkms.
Ik heb nu toch de updates geïnstalleerd en kan doorgaans weer gewoon starten in Kubuntu's grafische omgeving. Eén keer kreeg ik een critical error, maar die was gelukkig niet zo critical dat ik niet meer kon herstarten. En één keer kreeg ik een zwart scherm waarin ik wel kon typen, maar daar gebeurde verder niets mee (geen Terminal dus).
Ik hoop dat dit anderen kan helpen die met hetzelfde probleem geconfronteerd worden.

Ubuntu Dutch Translators