Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?  (gelezen 8484 keer)

Offline fred101

• Lid
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #25 Gepost op: 2006/11/08, 00:31:22 »
het voelt geweldig. Ik heb net nog wat software geinstalleerd maar mijn camera doet niks en mijn muis ook niet. Die nvidia driver deed niets met het sudo nvidia-glx-config enable commando.

Ga morgen wel verder zoeken.

fred

« Reactie #26 Gepost op: 2006/11/08, 08:22:10 »
Citaat van: pjotr123
Ik ben eigenlijk een beetje jaloers. Bij mij draait alles nou rotsvast stabiel, volledig afgestemd en aangevuld. Maar nou heb ik die kick niet meer, van het vinden van de oplossing voor een probleem....Groet, Pjotr.
Oh ik wil best wel even langskomen en je pc "tweaken" samen met midnight commander. Trust me: daarna heb je er weer weken werk aan :D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #27 Gepost op: 2006/11/08, 10:08:06 »
Citaat van: fred101
het voelt geweldig. Ik heb net nog wat software geinstalleerd maar mijn camera doet niks en mijn muis ook niet. Die nvidia driver deed niets met het sudo nvidia-glx-config enable commando.

Ga morgen wel verder zoeken.

fred
Voor de muis: dat ligt aan de instellingen in xorg.conf. Sluit de USB-muis aan. Open daarna eens een terminalschermpje en tik daar de volgende toverspreuk in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Zeg op ALLES ja (OK) en maak dus GEEN ENKELE eigen keuze. Daarmee haal je het beste resultaat. Vooral op het einde, als je kunt kiezen tussen Simple, Medium en Advanced, maak geen eigen keuzes, maar ga mee met de voorgestelde Advanced en accepteer alles.

Daarna computer herstarten (of X herstarten).

Groet, Pjotr.

cvcaelen

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2006/11/08, 10:35:59 »
Citaat
Open daarna eens een terminalschermpje en tik daar de volgende toverspreuk in:
inderdaad, soms voel ik me ook net Ti-Ta-Tovenaar :)
best indrukwekkend voor een buitenstaander (lees: niet-linux-gebruiker) hoe je met een "simpel" commando
GROOTSE dingen kunt doen

'k ben off-topic zeker? ;)

Christiaan

Offline Sander50

• Lid
    • http://www.somp.nl
« Reactie #29 Gepost op: 2006/11/08, 14:30:22 »
De meeste USB-muizen zouden moeten werken, enkele draadloze-lasermuizen uitgezonderd (hoewel die van mij meteen out-of-the-box werkte ;))

Citaat van: pjotr123
Ik ben eigenlijk een beetje jaloers. Bij mij draait alles nou rotsvast stabiel, volledig afgestemd en aangevuld. Maar nou heb ik die kick niet meer, van het vinden van de oplossing voor een probleem....
Dan is Edgy Eft net wat voor jou! (Sorry Pjotr, dat moest er even uit! :D)

michiel

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2006/11/08, 14:44:33 »
Citaat van: senco
Mijn kritiek is in eerste instantie gericht op de linux distibuteurs/ontwikkelaars  die, b.v via tijdschriften, beweren dat iedereen zomaar even LINUX kan instaleren- dat is na mijn nu drie jaar ervaring met verschillende distro's uit te proberen wel duidelijk geworden dat is niet eenvoudig.
ik ben ervan overtuigd dat iedereen die een windows kan installeren, zeker een ubuntu kan installeren.
beweren dat iedereen een linux kan installeren, weet iedereen hier dat je dat met een korreltje zout moet nemen.
Je leert ook niet lopen op 1 dag

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #31 Gepost op: 2006/11/08, 15:00:07 »
Over die moeilijkheden m.b.t. installatie van een moderne linuxdistributie:

veel eenvoudiger dan windows xp ;) je gaat alleen maar nadelen ondervinden als je exotische hardware hebt... de meeste hardwarefabrikanten geven alleen maar om windows xp, en hun hardware wordt gemaakt voor windows xp. Linux-ontwikkelaars moeten vaak hun EIGEN drivers schrijven om de betreffende hardware te laten werken onder linux. Vaak zelfs zonder fatsoenlijke documentatie! Ik vind het al heel erg sterk dat de hardware ondersteuning reeds zo goed is out-of-the-box. En NIET dankzij de hardwarefabrikanten hoor.

Mijn punt: als je op de hardware let die je koopt, dan draait linux als een zonnetje, waar vrijwel geen configuratie aan te pas komt :)

Ik bedoel maar... Stel je voor dat een stel linux gebruikers hardware gaan ontwikkelen voor linux. Wedden dat die hardware nooit zal werken op windows? Tenzij enkele windowsfreaks dan ook de moeite gaan doen om er zelf hardware drivers ervoor te schrijven :) Natuurlijk hoeven zij zoiets niet te doen, want er is hardware genoeg die wel op Windows werkt (hardware wordt gewoon ontwikkeld met het oog op windows) maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline jocheem67

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2006/11/08, 18:08:42 »
Sterk punt Provox, het is maar net waarvoor je ontwikkelt. Dat bepaalt wat lekker werkt en wat niet. Zo bezien is het nog heel knap dat zoveel randapparatuur werkt met ubuntu out of the box.
Dit is alleen geen goed argument voor evt. overstappers, die zien natuurlijk eerder de nadelen van ubuntu..jammer...maar toch knap.

Offline fred101

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2006/11/08, 19:35:41 »
dat is niet zo mooi dus, ik twijfel aan mijn  usb poorten, ze zijn heel want onder XP werken ze. Ook mijn memoriestick, modemstick en ipod worden herkent. Draadloos internet, na veel verkeerd geploeter, bleek het eigenlijk dus zo te doen.

Ik begrijp dus dat ik een probleempje heb als het niet herkent wordt. Ik kan dus niet printen en zit vast aan een interne muis die iets uitvoert als ik hem even stil hou.  Die toverspruik heeft wel mijn beeldscherm veranderd. De letters zijn iets wolliger en het beeld lijkt breder (uitgerekt) maar bij opstarten geeft hij nu een Nvidia plaatje even groot in beeld. De driver zit er in iedergeval in.

Fred
Ik voel de source al rond mij heen

Offline Sander50

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2006/11/08, 19:40:59 »
Zo te horen werkt je USB wel.

Wat voor soort muis heb je? Soms kun je dit soort dingen verhelpen met wat gepruts in Xorg's configuratiebestanden. Heb je een erg exotisch model?

Wat voor merk+type printer heb je?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #35 Gepost op: 2006/11/08, 19:56:01 »
Citaat van: Sander50
Dan is Edgy Eft net wat voor jou! (Sorry Pjotr, dat moest er even uit! :D)
Lol. Daar heb je me beet!

Tja, Edgy.... Het vervelende aan de Edgy-problemen is, dat ze niet gebeuren omdat ik iets fout doe, maar omdat er fouten in Edgy zelf zitten.

Als ik al een manier zou kunnen vinden om zo'n fout te omzeilen, dan leer ik daarmee niks over Linux als zodanig. En dat is voor mij eigenlijk het verschil tussen een leuke uitdaging en een ergerlijk probleem.

Groet, Pjotr.

Offline Sander50

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2006/11/08, 20:39:12 »
Het voordeel is dan wel weer dat je, als je een oplossing vindt, deze bekend kunt maken en de ubuntu-ontwikkelaars deze mee kunnen nemen in een update. Zo wordt Edgy (of Feisty, of Feisty+1 ;)) langzaam weer wat stabieler/beter! :D

Offline fred101

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2006/11/08, 21:30:35 »
Citaat van: Sander50
Zo te horen werkt je USB wel.

Wat voor soort muis heb je? Soms kun je dit soort dingen verhelpen met wat gepruts in Xorg's configuratiebestanden. Heb je een erg exotisch model?

Wat voor merk+type printer heb je?
De printer is een HP deskjet 950C via USB
De muis is er een van kensington en een van pcgear. De eerste is draadloos de tweede met draadje. Beide USB
Als ik inplug komt er ook geen icoontje en ik kan bij printer geen usb poort kiezen. Hij detecteerd niets.

Wel goed: mijn  Ipod werkt. Ik heb de muziek op windows staan en dat leest xmms daarvan af via gtkpod. Ipod werd wel herkend door edgy maar ik heb niet genoeg HD ruimte voor alle muziek.

fred

Offline eendje

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2006/11/08, 23:28:46 »
Wat betreft de printer die zou perfect moeten werken. Verwijder de printer is uit het lijstje bij Systeem > Beheer > Printers. Daarna printer aansluiten en aan zetten en opnieuw printer installeren. Als het goed is moet de printer automatisch gevonden worden (zou in het lijstje gevonde printersmoeten staan).
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Offline fred101

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2006/11/10, 22:35:05 »
Geen succes, heb al over usb zitten zoeken maar alle poorten werken met de usb wlan stick dus de poorten zijn goed. De ipod werkt maar de printer en camera worden niet herkent. De WLAN wordt ook niet plug en play herkent ik moet dat bij beheer/netwerk aanzetten. Ik vermoed een driver probleem.
Het systeem geeft een nvidia kaart aan en heeft die driver ervoor. Het is een compaq pressario, zou dit een verkeerde driver zijn.

Fred

Offline Sander50

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2006/11/10, 23:25:53 »
Heb je de driver voor je videokaart al geinstalleerd of niet (heb je het pakket nvidia-glx geinstalleerd)?
Geef eens de uitvoer van het volgende commando:
glxinfo | grep directBedoel je dat de WLAN bij elke reboot weer uitgeschakeld staat? Heb je de driver geinstalleerd met ndiswrapper, of werkte hij out-of-the-box?

Offline fred101

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2006/11/10, 23:47:23 »
uitkomst: direct rendering yes. Maar ik heb beter nieuws, ik heb de toverformule nogmaals gedraaid en mijn beeld is nu stukken beter. Het is weer scherper en niet zo uitgerekt. Maar ik heb ook een manier gevonden om de printer en camera te laten werken. Ik heb een heel simpel HUBje van typhoon op de tweede usb poort gezet. Plug mijn printer en camera daarin in. Direct werken. Duw ik ze direct in de poort van de computer dan doen ze helemaal niks.
Ook mijn glijpad muis lijkt het nu normaal te doen..
Nu nog een manier vinden om die 45 Gig van XP er af te gooien en die partitie bij ubuntu te voegen want dat heb ik nu niet meer nodig :-)

Yes eindelijk fully operational,

Fred nu ook yedi ridder
may the source be with you too

Ik heb geen ndiswrapper gebruikt, werkt net als de Nikon DS70S nu straight out of the box. Heeft bill gates aandelen in ubuntu, neeeee, dat kan niet want Ubuntu is nog steeds niet gecrashed

Offline Sander50

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2006/11/11, 00:13:21 »
Mooi zo! :D

Partitie's samenvoegen kun je doen met de GPArted Live CD, even googlen.
Het is toch niet aangeraden om dit te doen: het is niet zonder risico. Bij mij is het al verschillende keren misgegaan.

Misschien kun je er gewoon een losse partitie van maken voor je /home map?
Dit heeft ook het voordeel dat je al je gegevens behoudt als je je / partitie verprutst.
Al je instellingen worden namelijk opgeslagen in de /home/gebruiker map.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #43 Gepost op: 2006/11/11, 04:17:16 »
fred101: doorbijten he :)

en euh... het lijkt wel alsof 1 van de USB poorten niet wil werken, dit kan duiden op ACPI routing problemen... komt wel eens vaker voor met laptops. Wat is het precieze model van je laptop? Dan zoek ik even uit of er al iets over bekend is.

Offline fred101

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2006/11/11, 08:52:04 »
Het is een compaq presario R3000 met AMD processor en NVIDEA besturing Nforce 3.

Ik heb Gparted al omdat ik daar de eerste ker de partities mee heb gemaakt. Ik wil de XP partitie verkleinen en die ruimte gebruiken voor een extra ubuntu partitie.  Die partitie wilde ik gebruiken voor mijn home directorie zodat foto's,schema's enz daar staan.  Alleen heb ik nu al een home. Dan heb ik er dadelijk dus 2 ?

Tweede stap wordt uitzoeken hoe ik een netwerk kan maken met de XP PC in mijn shack, deze zit op de zelfde netgear router, Daar wil ik een tweede schijf bij met ubuntu, dan kan ik files backuppen en sharen. Ik zit bv vaak beneden een printplaat te ontwerpen maar boven bouw ik de boel in elkaar dus wil daar de layout op het scherm kunnen zien.

Fred

Offline Sander50

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2006/11/11, 10:42:56 »
Voor die home partitie: je opent een nautilus-scherm met root (administrator rechten): gksudo nautilus. Je zorgt natuurlijk dat je je nieuwe partitie waar je home bestanden op moeten komen al gemount hebt, maar zorg dat je hem niet mount in je /home map!

Dan ga je naar de /home directory, en kopieer je de map met je gebruikersnaam naar je nieuwe partitie. Laat het nautilusscherm nog even open.

Nu moet je nog je /etc/fstab aanpassen, zodat straks je nieuwe partitie in de /home map gemount wordt. sudo nano /etc/fstab
Dan voeg je een regel toe die lijkt op de volgende:
/dev/hda1       /home    ext3    defaults        0       2
Natuurlijk moet je het /dev/hda1 nog veranderen naar de partitie die jij gebruikt. (Als je dit niet weet kun je van tevoren even kijken in gparted) Laat de terminal hierna nog open.

Nu kun je de map met je gebruikersnaam uit je oude /home map weggooien: gewoon rechtermuisknop => verwijderen.
Nu kun je herstarten, en kijken of het werkt. In de terminal invoeren: sudo reboot now.

Ik heb het al meerdere keren op deze manier gedaan, elke keer met succes. Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is ;)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #46 Gepost op: 2006/11/11, 15:22:07 »
fred101: zou moeten werken volgens mij, deze gast kreeg alles werkende: http://starbase-12.blogspot.com/2006/09/compaq-presario-v3000-with-ubuntu-606.html

Offline fred101

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2006/11/12, 08:57:06 »
gelukt, was wel even bang dat ik alles kwijt was, ik had een schrijffout gemaakt waardoor hij niet meer wilde opstarten omdat de map home de map fred niet meer bevat. Maar vanuit de recovery mode is dat toch gelukt te veranderen en nu heb ik 25 GB extra.

Hartstikke bedankt voor de hulp

Als ik nu nog een fix voor die idiote interne glijmuis vind ben ik helemaal blij. In veel gevallen is het ding op zijn plaats houden (zonder aanraken) gelijk aan dubbel klikken. Het rare is dat dit niet in elk programma is. In firefox bv niet

Fred