Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: filesystem root warning  (gelezen 935 keer)

Offline Canrith

• Lid
filesystem root warning
« Gepost op: 2009/12/10, 06:52:54 »
Ik krijg na het binnenhalen van (security en aanbevolen) updates (vrij veel de afgelopen dagen):
"the volume 'filesystem root' has only 151.5 Mb disk space remaining, free disk space by removing unused programs or files or moving them to another disk or partition"
dan de optie 'examine or ignore"
bij examine start disk usage analyzer, en dat maakt mij niet wijzer.
Heb Asus eee900 (4/16Gb) en als volgt gepartitioneerd: 4 als / 16 als /home, geen swap aangemaakt en clean instal gedaan.
iemand een idee, want ik begreep van computertip/Pjotr dat 'Computer Janitor' niet is aan te bevelen.

Offline Lexaldo

• Lid
Re: filesystem root warning
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/10, 07:10:41 »
4 GB voor root is wat aan de krappe kant volgens mij. Het zou misschien beter zijn om geen aparte / en /home er op na te houden, maar alles op een; dan heb je dit soort probs niet meer.

Computer janitor presenteert zich als een gewone cleaner en vele ex-Windowsgebruikers denken dan dat het zoiets is als CCleaner; niet dus.
Het geeft allerlei suggesties om bestanden te verwijderen, maar je systeem kan er behoorlijk door beschadigd raken als je al die suggesties opvolgt.
Het is voor gevorderden die precies weten wat ze doen.

Offline Canrith

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/10, 07:17:36 »
Oke thnks, dan ga ik de zaak maar verplaatsen denk ik

Offline Canrith

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/11, 10:35:39 »
Na nog meer zoeken kwam ik op: http://strabes.wordpress.com/2006/10/16/clean-up-unnecessary-packages-on-ubuntu-dapper/

1. Inmiddels 200 Mb vrijgemaakt, maar ik loop vast als ik 'dpkg-reconfigure localepurge' doe en /etc/locale.nopurge moet editten. Kom er via terminal wel in met gedit, maar weet niet wat ik waar moet veranderen. Weet iemand hoe? En:
2. als ik 'find /var/cache/apt/ -name \*.deb' doe krijg ik een hele lijst packages voorafgegaan door /var/cache/apt/archives (250Mb), kan ik die veilig verwijderen?

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/11, 12:19:18 »
Ik hoop dat iemand meer kan vertellen over het risico van het verwijderen van die bestanden.

Mijn eigen schoonmaak beperkt zich slechts tot zo nu en dan:sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremoveOok kijk in soms in Synaptic->Status of daar resterende configuratie wordt vermeld. Zo ja, dan kunnen die paketten probleemloos worden verwijderd. Meer dan dat doe ik nooit.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/11, 12:59:53 door Lexaldo »