Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scollen met middelste muisknop  (gelezen 1409 keer)

scollen met middelste muisknop
« Gepost op: 2009/12/07, 14:23:48 »
Is het mogelijk om de middelste muisknop in Ubuntu zo in te stellen dat hiermee te scrollen is?

Ik gebruik op het moment een wacom tablet. Dat gaat best aardig, alleen het scrollen is een crime.. Je moet dan in de zijbalk het handvat pakken en naar boven of onder bewegen. Erg lastig. Nu zit er op de pen van het tablet een tweetal knoppen, de rechter, en de middelste muisknop. De middelste wordt standaard gebruikt in Ubuntu om te plakken geloof ik. Dat gebruik ik nooit. Dus als ik de middelste knop functie zou kunnen wijzigen zodat bij indrukken van deze door muisbewegingen omhoog of omlaag gescrolled kan worden zou dat mooi zijn.

In firefox is dit eenvoudig in te stellen: in de adresbalk about:config en dan general.autoscroll op true zetten.

Maar ik zou deze functionaliteit graag systeembreed zien. Kan dat?

Mijn systeem is Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: scollen met middelste muisknop
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/07, 14:28:11 »
Thnx voor de firefox tip :P
Volgens mij moet je iets met xorg doen om het system wide te krijgen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/07, 14:34:57 »
Helaas is het in Intrepid volgens mij niet meer mogelijk dit soort zaken via xorg.conf te regelen.. Corrigeer  me maar als ik dat verkeerd zie. :)

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/07, 14:47:39 »
Nou, dat idee had ik zelf eerst ook. Maar ik heb onlangs nog wel dingen gefixt in xorg.conf (in kamric). Dus het kan nog wel. Misschien dat het tegenwoordig niet meer hoeft...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/07, 16:20:38 »
Ok, dan ga ik dat eens proberen. :)

Ik zal binnenkort eens het volgende aan xorg.conf toevoegen:

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "true"
EndSection

Ik laat weten of het werkt.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/07, 16:22:55 »
je zou het eens kunnen proberen met btnx gewoon te vinden in synaptic.

Hier mee het ik mn muis geheel naar mijn hand gezet. Hij doet alles zelf dus alles blijft std tot je een knop indrukt die geef je dan een andere functie opslaan en btnx herstarten.
Voor de herstart zit er een knop maar die doet het al een poosje niet meer.
maar sudo /etc/init.d/btnx restart doet wonderen
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/07, 18:42:45 »
@ Femke, het gaat om de middelste muisknop als knop, niet als scrollwieletje. 
@ welrob, btnx kan ik niet vinden in synaptic in 8.10? wel vond ik een gebruiksaanwijzing hoe deze te installeren.
Eens kijken of ik me er binnenkort aan ga wagen.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=455656

« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/07, 19:01:08 »
Bewerken -> Voorkeuren -> Geavanceerd, vink aan "Automatisch scrollen". Ik snap niet waarom het scrollwieltje zo'n belachelijke functie heeft, wie gebruikt dat nu om tekst te plakken? Sommige browsers gebruiken het zelfs om een pagina terug te gaan ???

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/07, 19:04:50 »
Ik heb een deb voor je gevonden Thomas dat maakt het wat makkelijker voor je.

I've set up a PPA for btnx and btnx-config:

deb http://ppa.launchpad.net/daou/ubuntu distro main
deb-src http://ppa.launchpad.net/daou/ubuntu distro main

Replace distro with either feisty, gutsy, or hardy and place it in /etc/apt/sources.list. I've tested the Feisty packages.

Building the debs needed some tricks here and there, but for future reference for any possible Ubuntu maintainers, here are the diffs (diffs for distros differ only for the changelog):
http://ollisalonen.com/btnx/btnx_0.4.10-hardy1~ppa2.diff.gz
http://ollisalonen.com/btnx/btnx-config_0.4.9-hardy1~ppa2.diff.gz

Toch vind ik het wel raar want ik gebruikte het in de LTS ook al en daar stond het volgens mij ook al in synaptic (maar dit weet ik niet meer helemaal zeker) grrrrrr nope is er bij gekomen met versie 9.04 volgens mij (sorry)

« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/07, 21:27:58 »
Hallo welrob, ik vraag me af of deze voor intrepid geschikt is: Replace distro with either feisty, gutsy, or hardy and place it in /etc/apt/sources.list. I've tested the Feisty packages.
@cumulus, dat werkt alleen in firefox, ik zou graag ook willen scrollen op die manier in nautilus, open-office e.d. Dus systeembreed.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/07, 21:59:01 »
Sorry kerel je hebt helemaal gelijk ik ben even gaan zoeken voor je en kwam nog wat tegen:

As Christopher pointed out, Btnx is useless in Intrepid. Olli, the author of btnx, remarks that the way btnx interacted
with the kernel is no longer available, so all development on btnx has ceased. However, he says, evdev is able to recognize
all of the buttons on the Logitech MX Revolution. Folks who might be willing to decode the cryptic xevents system and
figure out how to assign mouse events to other keypresses and such should contact him.

Maar de volgende link geeft je dan toch een oplossing voor in Intrepid ^-^

http://ubuntuforums.org/showthread.php?s=a9b73dd8812d62deeaac9e708a52a3e6&t=968530