Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] By het afsluiten van UBuntu 9.10 Karmic moet ik me legitimeren?  (gelezen 4353 keer)

Offline Support4u

• Lid
Hey nog een leuke,

Als ik Ubuntu wil afsluiten vraagt hij om een wachtwoord. dat wil ik helemaal niet die onzin! vooral niet als het een media systeem is. die vlot moet reageren, en je alleen een muis naast je heb liggen op de bank.

Zit dit hem in de rechten van de gebruiker? volgens mij ben ik al admin namelijk. maargoed.

iemand die me kan helpen? thanks! bij voorbaad!

latex
UBuntu 9.10 Karmic
« Laatst bewerkt op: 2009/12/08, 12:51:57 door Support4u »

Re: By het afsluiten van UBuntu 9.10 Karmic moet ik me legitimeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/07, 09:49:50 »
Heb je meerdere gebruikers? Ik moet ook mijn wachtwoord intypen als bijv . de account van mijn vrouw openstaat. Of is dit niet het geval bij jou?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/07, 10:07:03 »
Neej ik heb een gebruikersaccount genaamd MediaPC ( daarmee ben ik de enigste user ) op root na dan. die heb ik van een gui ( grafische interface ) voorzien door sudo passwd root te doen. ( maar hier doe ik verder niks mee )

Maargoed. als ik met root niet inlogd, ben ik ( mediapc ) de enigste gebruiker? correct? dus hoef ik ook geen toestemming te geven om af te sluiten?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/07, 12:13:11 »
Dan zou dat inderdaad niet hoeven, nu opzoek naar de oplossing.

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/07, 12:15:51 »
tja ik weet ut niet, daarom vraag ik het hehehe  :P
snap best dat lunx lekker beveilgd doet enzo. maar het kan overdreven worden. :o

« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/07, 13:07:17 »
De laatste opmerking was voor mijzelf bedoelt. :)
Wordt er bij het opstarten van de computer soms nog wat Service's, Servers o.i.d. opgestart met root rechten?

Edit.
Afsluiten, rebooten zonder paswoord, wel met behulp van de terminal veranderen. http://linux.byexamples.com/archives/315/how-to-shutdown-and-reboot-without-sudo-password/
Ik denk dat het via Systeem>Beheer>Authorizations grafisch kan, maar ik ben zelf niet zo bekend hiermee, iemand anders van de forum leden wel?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/07, 13:33:35 door Gijsbert »

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/07, 13:32:00 »
Zo das een goeie vraag. ik heb hem zowieso gisture omzeep geholpen :D

maare ervan uit gaand dat het een schone ubuntu 9.10 installatie is. en alleen standaard services opstarten?
kan me wel herinneren dat er een authentication service is. maar als je die uitzet ben je de sjaak :D namelijk geprobeerd .

Dus,,,.. niemand anders hier last van?

een user die aangemaakt word is toch standaard admin? maar waarom moet je je overal voor legitimeren, bijv bij de packet synap packet, software center als je iets wilt installeren of verwijderen., afsluiten. kort om alles wat te maken heeft met het aanpassen van het systeem loopt mr ubuntu te jammeren. beetje irritant. daarom stappen we juist af van windows toch. om dat gejammer van wilt u dit, weet u het zeker? weet u het heel zeker? te verkomen  :o ( keihard gezegd )

toch bedankt dat je probeerd mee te denken :D ik vind linux wel grapig. namelijk... zit verdorie uren erdoorheen te draaien, tijd vliegt. en nog bereik ik niks hehehe! of het ligt gewoon aan mij  :'(

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/07, 13:40:46 »
Hah kijk hier is effu aan dan, zit hier dan wel met vmware. maargoed.
Net een verse installatie van mythbuntu gedaan ( mediacenter gedoe ) ik wil afsluiten, vraagt die gek om een wachtwoord! waarom!!? was dit voor onzin. zelfde dus met ubuntu.

Kan iemand me vertellen hoe je dit gezeur kan omzijlen..

waarom? stel je zit op de bank met je muisje ( voor wat simpel snel klik werk ) naast je. mot je helemaal opstaan en het toetsenbord erbij pakken. ik weet het het klinkt lui, maar het gaat om het principe, een media systeem moet gewoon zonder teveel poespas werken. hup opstarten hup filmpie draaien. hup afsluiten :D

Sorry dit alles met respect voor linux bedoeld uiteraard!

« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/07, 13:40:53 »
Ik had nog een edit toegevoegd aan mijn vorige post, wellicht kan je er wat mee? Inderdaad in het begin gaat er zeker veel tijd inzitten, ik denk dat dit voor elk OS wel geldt. Installeren, configureren, dat alles mag alleen de root doen. Het is niet verstandig om als gebruiker met het root account te werken, dit is een van de redenen dat Linux zo veilig is, tenzij je zegt het maakt niet uit, iedereen doet maar wat hij/zij wilt met mijn computer. Dan zou ik zonder wachtwoorden werken. :rolleyes: Als je Mhytbuntu hebt geïnstalleerd en werkende, wat ik een knappe prestatie zou vinden, en deze is niet verbonden met internet, zou je het wachtwoord kunnen uitschakelen of op de manier zoals eerder genoemd als je toch een beetje veilig wilt werken.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/07, 13:45:34 door Gijsbert »

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/07, 13:45:34 »
yes inderdaad helemaal mee eens. maar configureren doe je dat nou met het root account, of zoals ik het nu doet gewoon met een useraccount. en telkens wachtwoorden invoeren om mij eigen te legitimeren?

en thanks voor je antwoord ik ga dat zeker proberen zodra ik tijd heb!

« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/07, 13:51:48 »
Degene die de installatie doet en het eerste account aanmaakt is normaal  user of user+ww= superuser, als bij bijv Synaptic om een wachtwoord wordt gevraag, door dit wachtwoord in te geven wordt je superuser of root. Vandaar dat in de terminal vaak sudo voor een commando staat.
superuser do In het begin wel wennen, maar na een tijdje wen je er vanzelf aan.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/07, 13:54:23 door Gijsbert »

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/07, 13:58:04 »
okeey dan. weet jij toevallig dan ook hoe je je eigen standaard superuser/admin kan maken?

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/07, 14:55:51 »
Ubuntu werkt met sudo. Je kunt jezelf tijdelijk superuser maken met sudo -i, maar standaard wordt er dus geen apart root account aangemaakt bij een Ubuntu installatie.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/07, 15:15:10 »
Hah kijk hier is effu aan dan, zit hier dan wel met vmware. maargoed.
Net een verse installatie van mythbuntu gedaan ( mediacenter gedoe ) ik wil afsluiten, vraagt die gek om een wachtwoord! waarom!!? was dit voor onzin. zelfde dus met ubuntu.
Dit heb ik ook een keer gehad. Bij mij was het zo omdat er een process draaide, waar blijkbaaar nog extra autorisatie voor nodig was om af te sluiten. In mij geval was het, "monopd". Toen ik dat programma had uninstalled was het probleem verholpen.

Wat jij nu moet doen: checken welke processen er draaien wanneer je wilt afsluiten.
Waarschijnlijk een process dat niet onder jouw username of root draait. Dit kan bijvoorbeeld middels
"ps -ef" in een terminal.
In Gijsberts voorbeeld draait er nog een process onder de gebruiker van zn vrouw ;). Dikke kans dat er bij jou nog een process draait van 1 of ander programma...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/07, 15:42:18 »
Je moet nooit, maar dan ook nooit gaan werken als root of überhaupt inloggen als root. 90% van de Linux-beveiliging verdwijnt dan. Windows-gebruikers zijn gewend om alsmaar als root/admin te werken, hetgeen een enorm beveiliginsrisico met zich meebrengt. Gebruik gewoon sudo als je iets als root wilt uitvoeren.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/07, 16:08:38 »
Enigste keer dat er een wachtwoord gevraagd werd bij afsluiten, is omdat er een netwerk verbinding was met een andere pc.
Dus een andere pc zit in je mappen/of heeft verbinding met je pc.

Sudo is juist waarom ik naar linux ben gegaan.
Dit is de reden dat je geen rotzooi in je pc hebt, wat bij win wel gebeurd.
Dus veel sudo is juist goed.

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/07, 16:10:15 »
heheh relax ik ga ook niet als root inloggen :o dat was de eerste basis kennis die ik opdeed door te lezen over linux :D
maargoed erg bedankt allemaal! ik ga alle oplossingen nachecken zodra ik tijd heb! thanks again!

Offline ivo

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/07, 21:25:45 »
Hey nog een leuke,

Als ik Ubuntu wil afsluiten vraagt hij om een wachtwoord. dat wil ik helemaal niet die onzin! vooral niet als het een media systeem is. die vlot moet reageren, en je alleen een muis naast je heb liggen op de bank.

Zit dit hem in de rechten van de gebruiker? volgens mij ben ik al admin namelijk. maargoed.

latex
UBuntu 9.10 Karmic

Als hij dat wachtwoord vraagt, doet ie dat dan nog in de grafische omgeving, of doet ie dat met witte letters op een zwart scherm?

In het eerste geval zou ik het nit weten.
In het tweede geval is het de login die bij het opstarten van Ubuntu wordt overgenomen door gdm, de graphick desktop manager.
Ik zie dat bij mij ook wel eens. Als je even wacht gaat ie vanzelf weg.

Zie het als een schoonheidsfoutje. Ik meen er in een ander topic ook iets over gezien te hebben.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/08, 08:09:01 »
Neh ivo, this allemaal in de gui, ik ben nog te noob om terminal te gebruiken  :rolleyes:

« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/08, 12:23:09 »
Hey nog een leuke,

latex
UBuntu 9.10 Karmic

Als hij dat wachtwoord vraagt, doet ie dat dan nog in de grafische omgeving, of doet ie dat met witte letters op een zwart scherm?

In het eerste geval zou ik het nit weten.
In het tweede geval is het de login die bij het opstarten van Ubuntu wordt overgenomen door gdm, de graphick desktop manager.
Ik zie dat bij mij ook wel eens. Als je even wacht gaat ie vanzelf weg.

Zie het als een schoonheidsfoutje. Ik meen er in een ander topic ook iets over gezien te hebben.

Inderdaad dat was hier http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/karmic-en-uitloggen/msg501526/#msg501526

Maar nog niet opgelost.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/08, 12:29:29 »
Neh ivo, this allemaal in de gui, ik ben nog te noob om terminal te gebruiken  :rolleyes:
Heb je al gedaan wat ik zei? Dikke kans dat het zoiets is namelijk...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Support4u

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/08, 12:51:19 »
yeah ik heb er naar gekeken, zo te zien draaid er verder niks bijzonders. maar je kan wel dik gelijk hebben over een process dat draaid en dat politie agentje probeert te spelen.

dus ik houd het in de gaten! thanks allemaal voor het meedenken naar de oplossing.

[Opgelost]

Re: [Opgelost] By het afsluiten van UBuntu 9.10 Karmic moet ik me legitimeren?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/11, 10:54:17 »
Ik heb het ook dat je eerst je wachtwoord moet geven voordat je af kan melden. Best wel irritant hoor. Is er dan helemaal niet bekend wat het dan is ?

Gr Karel,

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com