Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Smart waarschuwing bij PATA harde schijf?  (gelezen 1181 keer)

Offline Lutz

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Smart waarschuwing bij PATA harde schijf?
« Gepost op: 2009/12/06, 08:14:27 »
Ik heb nu geupgraded naar Ubuntu 09.10 en ik krijg ineens een waarschuwing over teveel aan bad blocks van het SMART systeem. Indien ik vervolgens de schijf test met een utility van de schijf fabricant is er niet aan de hand. Dit is mij overkomen met twee verschillende PATA schijven van Maxtor en van Hitachi. De tools rapporteren SMART als goed aan.

Ik heb al gegoogled, maar niets over foute waarschuwingen kunnen vinden. Is er meer erover bekend?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Smart waarschuwing bij PATA harde schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/06, 09:13:37 »
Wat is de exacte melding die je krijgt in Ubuntu?
En kan je ook de SMART waarden opvragen en op het forum plaatsen?
Hoe dat moet in dat nieuwe programma weet ik niet, maar daar zal vast wel een knopje of menu-item voor zijn.

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/06, 09:28:40 »
In palimpsest disk utility kun je ze toch ook zien?

Wel vreemd eigenlijk. Volgens mij is SMART een BIOS functie om de diskwaarden uit te lezen. Misschien heeft het wel met je BIOS te maken en zit daar een bugje in.

Offline Lutz

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/06, 10:11:49 »
Ik heb even nog met de live CD van 09.04 opgestart: da heb ik dat probleem niet.

Smart utility in 09.10 zegt: Palimpset Disk Utility: Smart Status: disk has many bad sectors.

Reallocated sector count: Warning:
Normalised: 229
Worst: 229
Threshold: 63
Value: 247 sectors

Ik denk niet dat het BIOS buggy is. Het betreft een oude P4 computer van hp.

Opnieuw googlen with palimpset toont dat er meer mensen het probleem hebben. Alleen kon ik niet zo maar uitzoeken of het echt een bug van palimpset is of van mijn harde schijven.

Maar wat kan ik nu het beste doen? Alles ignoreren en wachten, totdat een update komt?
Bedankt voor het meedenken!

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/06, 10:15:12 »
ik zou het negeren idd,,

ik krijg sinds de installatie op mijn EEE701 ook net na de boot telkens een melding over een slechte accu bv, dit is een bekende bug en ook jouw SMART melding ben ik wel eens vaker tegengekomen en is ook een valse melding voor zover ik het weet.