Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Clonezilla output ook op Windows disk ?  (gelezen 1470 keer)

Offline wolfke

• Lid
Clonezilla output ook op Windows disk ?
« Gepost op: 2009/12/05, 21:42:42 »
Ik heb er al veel over gelezen maar vind mijn antwoord toch niet terug:
kan/mag ik het output-bestand van een clonezilla-image op een windows-disk plaatsen?
Gaat die clonezilla geen windows-files overschrijven?

wel belangrijk om weten voordat ik begin :)

Offline koos4401

• Lid
Re: Clonezilla output ook op Windows disk ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/06, 10:14:56 »
Wolfke, "Windows"disks bestaan niet. Er bestaan wel disks die door het OS Windows worden aangestuurd. Als je een computer hebt die dual-boot is, dus én met het OS Windows én met het OS UBUNTU (een Linuxvariant) op kan starten, zie je meteen dat zo'n disk ook door andere OSsen kan worden gestuurd, beschreven en gelezen.

Clonezilla is in wezen een Linux-systeem en kan dus goed uit de voeten met wat jij een Windowsdisk noemt, zonder de daarop staande data te overschrijven. Het enige wat gebeurt als je met Clonezilla werkt om naar een disk te schrijven met NTFS-indeling (een vaak gebruikte Windows indeling van een harde schijf) is dat Clonezilla zegt dat dat experimenteel is en het zal proberen. Dat gaat gewoon goed, dus niet van schrikken en je er niets van aantrekken.

Succes met je verder expirimenten.

PS: Wat ik altijd zeg: Let wel opdat je de goede kant op schrijft, dus van de te bewaren data naar de backupschijf; Clonezilla biedt die keus pas relatief laat, maar welgoed herkenbaar, aan.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline wolfke

• Lid
Re: Clonezilla output ook op Windows disk ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/06, 14:05:29 »
bedankt, dat is wat ik wou weten.
dan zullen we straks eens een image van mijn ubuntu maken.
Dan kan ik daarna met clonezilla ook een image nemen van mijn windows-bootdisk.
(ik heb nog een oude Norton-Ghost maar die kan niet overweg met externe disks, op die manier kan ik dat ook oplossen)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 14:08:51 door wolfke »