Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar duidelijke (NL-talige) beschrijving van 1/financiële en 2/Calc-functies?  (gelezen 1426 keer)

Offline Jenske

• Lid
Ik wil Calc gebruiken om wat te spelen met rentes, kapitalisaties en dergelijke. Ik ben GEEN financieel expert, dus wat ik zoek:

-- een goede, begrijpbare website waarop uitgelegd wordt wat kapitalisatie betekent, hoe je een rente op een lening moet uitrekenen
-- een goede, begrijpbare website waarop de functies in Calc duidelijk worden uitgelegd.

Enkele zaken die ik wil weten:
-- Zo is bijvoorbeeld voor mij absoluut niet duidelijk welke functie ik nu eigenlijk moet gebruiken om (ik zeg maar wat) te berekenen wat de maandelijkse aflossingen moeten zijn voor een lening van 125.000 euro aan een jaarlijkse rente van 4,67 %.
-- wat is de rente van een belegging van 10.000 euro, aangegaan in 1996, die ondertussen in 2007 een waarde heeft van 11.430 euro?
-- waar dienen de functies APER, EFFECT.RENTE enzovoort voor?

En ik herhaal: ik ben geen boekhouder, dus ik wil een basis-uitleg, die toch vér genoeg gaat opdat ik er iets van zou snappen en effectief kan berekeningen uitvoeren.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

1) De ondersteuning die u kan opvragen onder Help in het menu van Calc.
2) Door op te klikken verkrijgt een nieuw venster die u begeleid in het gebruik van de bestaande functies.
3) Er bestaat een Nederlandstalig forum voor OpenOffice.org gebruikers.

Ook nog het vermelden waard: er zijn tientallen manieren om rente en leningaflossing te berekenen. Het belangrijkste is dat u begrijpt hoe de bank rekent. Dit verschilt van bank tot bank en van het soort contract dat u afsluit. 100.000 euro lenen op 20 jaar aan 3 % kan u een totale aflossing geven van 131.500 € maar ook van 160.000 €. Beide bedragen zijn voorbeelden naar bestaande contracten van één en dezelfde bankinstelling. De 3 % en het bedrag van 100.000 € zijn natuurlijk fictief. De manier om het totaal bedrag te berekenen zijn echter bestaande formules. Succes ermee!
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 09:42:17 door Pattattezak »

Offline Jenske

• Lid
Heeft iemand hier een idee van?

Ik wil Calc gebruiken om wat te spelen met rentes, kapitalisaties en dergelijke. Ik ben GEEN financieel expert, dus wat ik zoek:

-- een goede, begrijpbare website waarop uitgelegd wordt wat kapitalisatie betekent, hoe je een rente op een lening moet uitrekenen
-- een goede, begrijpbare website waarop de functies in Calc duidelijk worden uitgelegd.

Enkele zaken die ik wil weten:
-- Zo is bijvoorbeeld voor mij absoluut niet duidelijk welke functie ik nu eigenlijk moet gebruiken om (ik zeg maar wat) te berekenen wat de maandelijkse aflossingen moeten zijn voor een lening van 125.000 euro aan een jaarlijkse rente van 4,67 %.
-- wat is de rente van een belegging van 10.000 euro, aangegaan in 1996, die ondertussen in 2007 een waarde heeft van 11.430 euro?
-- waar dienen de functies APER, EFFECT.RENTE enzovoort voor?

En ik herhaal: ik ben geen boekhouder, dus ik wil een basis-uitleg, die toch vér genoeg gaat opdat ik er iets van zou snappen en effectief kan berekeningen uitvoeren.

Offline Jenske

• Lid
Ik wil dus vooral een overzicht van alle (Nederlandstalige) functies in calc van Openoffice, met uitleg voor alle in te voeren velden en variabelen.

Zo is de functie afw.lt.rend slechts één voorbeeld van een voor mij totaal onduidelijke functie.

Offline BaukeP

• Lid
Financiele rekenkunde is een vak apart. Je zou op deze term kunnen googlen en wat basiskennis opdoen. Dan wordt het begrijpen van de calc functies m.i. een stuk gemakkelijker. Misschien bestaan er zelfs werkbladen die de meest voorkomende berekeningen voor je doen. En uiteraard de 'help' in Calc.

Succes!

Bauke

Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)