Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Configuratie backup  (gelezen 2736 keer)

Offline yozdje

• Lid
Configuratie backup
« Gepost op: 2009/12/01, 01:59:56 »
Is het mogelijk om in Ubuntu een soort backup te maken van je configuratie? Dus dat je bij een herinstallatie iets kan uitvoeren waardoor al je programma's, maar ook gnome desktop instellingen/themes e.d. (alles waarvoor je het hebt aangegeven) meteen worden gedownload en geïnstalleerd.

Is zoiets mogelijk? Ik heb nu best veel tijd gestoken in het allemaal werkend krijgen van mijn systeem en het zou handig zijn als ik in t geval van nood of bij aanschaf van een nieuwe pc, alles meteen over kan zetten...

Offline koos4401

• Lid
Re: Configuratie backup
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/01, 11:01:52 »
Maak op een externe schijf een image met het programma Clonezilla. Je kunt dan alles (data én systeem) terugzetten als je wat verprutst. Ik zelf maak al een image als ik de mogelijkheid loop slachtoffer van mijn eigen spelen met het systeem te worden.

http://clonezilla.org/

Let wel op: bij veranderen van hardware (dus bij een nieuwe pc) heb je andere drivers nodig en hoeft een image niet te werken.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/01, 11:03:46 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/01, 15:42:06 »
Maak op een externe schijf een image met het programma Clonezilla. Je kunt dan alles (data én systeem) terugzetten als je wat verprutst. Ik zelf maak al een image als ik de mogelijkheid loop slachtoffer van mijn eigen spelen met het systeem te worden.

Let wel op: bij veranderen van hardware (dus bij een nieuwe pc) heb je andere drivers nodig en hoeft een image niet te werken.

+1 momenteel het enige gratis programma die ook werkt met de EXT4 schijfindeling
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/01, 16:34:04 »
Hoi,

Even een vraag hierover. Werkt dit programma ook goed als je vanuit Ubuntu 9.04 een image wilt maken van Windows Xp? Of is een image altijd van de hele harde schijf? En kun je dit image van Windows dan later vanuit 9.10 ook nog terugzetten?

Gr Michael

Nog even een toevoeging, misschien van belang: Het gaat hier dus om een dual boot (Win Xp en momenteel Ubuntu 9.04, later 9.10).
« Laatst bewerkt op: 2009/12/01, 17:18:17 door Michael020 »

Offline yozdje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/02, 01:56:11 »

Bedankt voor de tip! Heb Clonezilla gedownload en gebrand, maar zag later dat deze ook al bij GParted zat... Ach, ik heb een en ander toch via het Clonezilla pakket uitgevoerd.

Nog 1 vraag. Ik heb nu een image gemaakt van de harde schijf van mijn laptop (/dev/sda) op een externe harde schijf (/dev/sdb), maar die image is maar 66 GB, terwijl mijn /dev/sda iets van 140 GB is. Klopt dit wel? Wordt een en ander gecompressed?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/02, 02:01:43 door yozdje »

Offline yozdje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/02, 02:01:12 »
-dubbel-

« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/02, 08:55:33 »
Nog 1 vraag. Ik heb nu een image gemaakt van de harde schijf van mijn laptop (/dev/sda) op een externe harde schijf (/dev/sdb), maar die image is maar 66 GB, terwijl mijn /dev/sda iets van 140 GB is. Klopt dit wel? Wordt een en ander gecompressed?

Clonezilla heeft alleen de data in de partitie opgeslagen, is helemaal goed.
Je partitie is 140 GB, maar die is vast niet vol denk ik :)
Op deze manier kun je de backup ook herstellen op een kleinere harde schijf.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/02, 08:57:33 »
Hoi,

Even een vraag hierover. Werkt dit programma ook goed als je vanuit Ubuntu 9.04 een image wilt maken van Windows Xp? Of is een image altijd van de hele harde schijf? En kun je dit image van Windows dan later vanuit 9.10 ook nog terugzetten?

Gr Michael

Nog even een toevoeging, misschien van belang: Het gaat hier dus om een dual boot (Win Xp en momenteel Ubuntu 9.04, later 9.10).

Clonezilla is een opstartschijf, je start je computer er mee op en dan kies je van welke partitie je een backup wilt maken.
Alleen de gebruikte ruimte wordt in de backup geplaatst.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/02, 10:24:22 »
Effe weggeweest, daarom ontbraken van mij alle antwoorden.
Mooi programma, hè?
off topic/ Uit nieuwsgierigheid: welk merk laptop heb jij en heb je die makkelijk op "booten van CD/DVD" gekregen?
Mijn Sony is daar wat lastiger in, namelijk. /end off topic.

Omdat Clonezilla een opstart schijf is, kun je ook opstarten om een image terug te zetten zelfs als je systeem "verkl../noeid" is.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/02, 10:26:20 door koos4401 »

Offline yozdje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/02, 16:13:45 »
Op zich lijkt het me wel een goed idee om zo'n image om de zoveel tijd te maken. Moet ik dan elke keer de plek waar ik de image op zet leegmaken (bijv. met GParted) of kan Clonezilla de nieuwe image over de bestaande heen kopieren?

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/03, 16:06:09 »
Ik maak eerst op de externe schijf een nieuwe image en gooi meteen daarna de op TWEE na oudste weg. Heb dus altijd de twee meest recente images op de reservebank zitten; en wat kost nou een 1 TB schijf helemaal?

Offline yozdje

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/03, 19:17:01 »
Idd, heb van de week toevallig net zo'n 1TB externe HD gekocht :) . Oja, op deze site http://www.jwz.org/doc/backups.html kwam ik trouwens het volgende commando tegen om een en ander te backuppen:

sudo rsync -vaxE --delete --ignore-errors / /Volumes/Backup/

(waarbij /Volumes/Backup dan die externe HD is). Is dit een niet veel makkelijkere optie om te backuppen? Dit kun je gewoon ff elke avond doen en dan hoef je geen aparte programma's en dergelijke te installeren. Nu heb je toch ook je complete installatie + configs ge-backupped? Je mist dan waarschijnlijk alleen wel de Windows backup. Alhoewel, als je die gewoon mount, dan zit die in /media en dat zou die dan ook moeten copy'en lijkt me?

« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/03, 19:27:31 »
Idd, heb van de week toevallig net zo'n 1TB externe HD gekocht :) . Oja, op deze site http://www.jwz.org/doc/backups.html kwam ik trouwens het volgende commando tegen om een en ander te backuppen:

sudo rsync -vaxE --delete --ignore-errors / /Volumes/Backup/

(waarbij /Volumes/Backup dan die externe HD is). Is dit een niet veel makkelijkere optie om te backuppen? Dit kun je gewoon ff elke avond doen en dan hoef je geen aparte programma's en dergelijke te installeren. Nu heb je toch ook je complete installatie + configs ge-backupped? Je mist dan waarschijnlijk alleen wel de Windows backup. Alhoewel, als je die gewoon mount, dan zit die in /media en dat zou die dan ook moeten copy'en lijkt me?

Ja dat werkt natuurlijk ook, maar heeft het nadeel dat je, als je installatie helemaal in de soep is gedraaid (en je kunt zelfs geen terminal meer starten),je eerst Ubuntu weer moet installeren en dan pas de backup kunt terugzetten.

Offline yozdje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/03, 20:10:39 »

Ja dat werkt natuurlijk ook, maar heeft het nadeel dat je, als je installatie helemaal in de soep is gedraaid (en je kunt zelfs geen terminal meer starten),je eerst Ubuntu weer moet installeren en dan pas de backup kunt terugzetten.

Hoezo dan? Je backupt toch je complete systeem? Waarschijnlijk is de disk alleen niet bootable (heb even gegoogled, maar ik las tegenstrijdige berichten), maar als je mbv de Ubuntu live disc boot, naar een shell gaat en een grub update uitvoert (dat die dus van de externe HD moet booten) dan zou het toch moeten werken?

« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/03, 20:26:59 »

Hoezo dan? Je backupt toch je complete systeem? Waarschijnlijk is de disk alleen niet bootable (heb even gegoogled, maar ik las tegenstrijdige berichten), maar als je mbv de Ubuntu live disc boot, naar een shell gaat en een grub update uitvoert (dat die dus van de externe HD moet booten) dan zou het toch moeten werken?

Ja natuurlijk, daar had ik helemaal niet aan gedacht!!! (MY BAD!!!! :o)

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/04, 20:37:31 »
Ik ben zeer tevreden over Clonezilla en verder houd ik mij daarom aan: "If it ain't broke, don't fix it" Dus voor mij geen overstap.

« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/04, 20:52:50 »
Ik ben zeer tevreden over Clonezilla en verder houd ik mij daarom aan: "If it ain't broke, don't fix it" Dus voor mij geen overstap.

+1

Offline yozdje

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/04, 21:15:10 »
Heb zojuist bovenstaande commando uitgevoerd en de backup van Ubuntu is op zich geslaagd. Heb /dev/sda (mijn interne HD) gersyncd naar /dev/sdb (mijn externe HD). Mijn /dev/sda HD heeft meerdere partities: o.a. /dev/sda2 (windows partitie, gemount op "/media/windows"), /dev/sda4 (download partitie, gemount op "/media/download") en /dev/sda5 (Ubuntu, gemount op "/"). Op mijn externe HD heeft die volgens mij alleen de Ubuntu partitie (/dev/sda5) gersyncd. Als ik op de externe HD naar /media ga, zie ik wel een /media/windows en /media/download, maar die zijn leeg (ze waren wel gemount toen ik met rsyncen begon).

Heeft iemand enig idee hoe ik die 2 specifieke devices wel meekrijg bij het rsyncen?

-edit-

Heb het commando nogmaals uitgevoerd (sudo rsync -vaxE --delete --ignore-errors /media/download/ /media/Rsyncpartitie/media/download) en dan pakt die ze wel...

Oja, ik kreeg deze output op het einde:

"total size is 7806930618  speedup is 33.52
rsync error: some files/attrs were not transferred (see previous errors) (code 23) at main.c(1057) [sender=3.0.6]"

Is zoiets normaal?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/04, 21:29:53 door yozdje »