Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eeuwige slaapstand  (gelezen 2136 keer)

Offline loekie

• Lid
eeuwige slaapstand
« Gepost op: 2009/11/29, 20:22:26 »
Hoi allemaal,
Na een beetje geworstel met dual boot, (xp) heb ik uiteindelijk besloten van 9.4 (?) over te stappen naar enkel en alleen ( no windows) de nieuwe versie met koala beertje.. 9.10 (?)
Bevalt erg goed, behalve dat ik nog moet wennen aan het feit dat ik veel dingen nog -laat ik het zo stellen- moet leren.
Maar nu mijn probleem, en hier baal ik best wel van, aangezien het mij al twee maal een nieuwe installatie heeft 'gekost'
Als ik mijn laptop sluit, slaapstand, komt het regelmatig voor dat hij niet meer wakker wordt. ik moet dan een 'harde reset' doen, en dat heeft al dus tot twee keer toe tot 'corrupt files' geleid, waardoor ik opnieuw moest installeren. Wellicht een lang verhaal op wellicht de verkeerde plek. Maar misschien weet iemand raad.
Het betreft hier een (oudere) Dell Inspiron 1501 met amd sempron

Grz Loek

Offline siegi

• Lid
Re: eeuwige slaapstand
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/29, 20:31:47 »
Bedoel je slaapstand naar ram (voordeel: Direct ontwaken, nadeel: klein energie verbruik)
Of
Bedoel je slaapstand naar harde schijf (nadeel: Ontwaken duurt een stuk langer, voordeel: geen energie gebruik)

Dit laatste is in karmic niet meer mogelijk met een versleutelde home map, aangezien de swap partitie dan ook versleuteld wordt.

Offline loekie

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/29, 21:53:23 »
Oeps...Dat is voor mij al abracadabra..

Ik heb als newbe, 'gewoon' karmic geinstaleert, en weet verder nergens van.
en als ik 'geen zin' meer heb, klap ik mijn laptop dicht, en weet dus niet of ie,ramt, harddisct of versleutelt????
sorry....

Offline siegi

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/29, 22:40:54 »
Citaat
en als ik 'geen zin' meer heb, klap ik mijn laptop dicht,
Okey dat is voor mij genoeg informatie, om te zeggen dat het om geval 1 gaat.
Je moet dus van de rest van wat ik heb gezegd over versleutelde mappen etc geen rekening houden.

Terug naar de vraag nu :)
Werkte slaapstand onder 9.04 wel?

Dan zit je misschien in hetzelfde geval als, de vraagsteller in dit topic.
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/pauzestand-zorgt-voor-problemen/

Offline loekie

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/30, 05:54:24 »
Hoi Siegi,

Klopt, onder de .4 versie had ik dit probleem niet.
Heb even  gekeken naar de topic 'pauzestand' en idd lijkt dit  verdacht veel op mijn probleem(pje)
ben helaas zo'n afgekakte windows user dat ik: "Ik moest wel eerst de jaunty repositories toevoegen om de kernel van 9.04 te kunnen installeren" echt niet begrijp,.. laat staan uit kan voeren.
 Ik geloof dus dat ik 'ermee moet leren leven"..? of wachten op 9.11...
Mocht je er energie in willen stoppen fijn,..anders bedankt voor nu..en..slotjeerop.

Thanx loek

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/30, 11:06:06 »
ik: "Ik moest wel eerst de jaunty repositories toevoegen om de kernel van 9.04 te kunnen installeren" echt niet begrijp,.. laat staan uit kan voeren.

En dat is maar goed ook, want daar zou je niks mee opschieten:
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/pauzestand-zorgt-voor-problemen/msg519728/#msg519728

Als je ijzerwaar alleen goed draait op de kernel van 9.04, dan.... raad ik 9.04 aan.

Of doe dit:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
(punt 4)

En doe daarna dit:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
(punt 21)

Offline loekie

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/30, 15:39:06 »
Poeiii daar ben ik blij om! ;)

wat betreft 9.04, op de een of andere manier vind ik .10 veel fijner.
Ook het feit dat je dan bij firefox tabbladen kan openen (of kan dat ook bij .04?) is een verademing.
Ik heb je links even vluchtig bekeken, en zal mij zsm er in verdiepen. Het ziet er naar uit dat het dus oplosbaar is, en niet iets met mijn, zoals je het stelt, "ijzerwaar' te doen heeft.
Nogmaals hardstikke, en laat wel weten of het gelukt is!
Grz loek

« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/30, 15:53:41 »
Tabblads openen in Firefox gaat al heel lang hoor :). Maar voor versie 3.5 stond er geen plus-tekentje.

Een tabblad openen gaat met ctrl+t. Of een link openen met de middelste muisknop. Of met de rechtse muisknop op een link en kiezen voor "openen in een nieuw tabblad".

Offline siegi

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/30, 16:03:34 »
En dat is maar goed ook, want daar zou je niks mee opschieten:
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/pauzestand-zorgt-voor-problemen/msg519728/#msg519728
Als het werkt en je geen andere problemen ondervind, waarom niet?
Je moet alleen zien dat je de kernel vanuit de jaunty bronnen up to date houd. Zodat de boel wat veilig blijft.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/30, 16:08:39 »
Parallelle draadjes zijn lastig....   :P

Ik heb inmiddels in de andere draad gereageerd.  :)

Offline loekie

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/03, 21:21:41 »
zo..had het zaakje weer plat.
Dankzij de computer van mijn dochter, sata aansluiting, heb ik mijn schijf weer aan de praat gekregen, want in mijn laptop deed ie helemaal nix meer.
Ben nu dan toch maar 9.04 aan het installeren, en hoop dat de wizkids binnenkort een oplossing vinden voor dit probleem in 9.10.
In elkgeval bedankt voor het meedenken.. ;)

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/03, 21:53:35 »
Als ik de slaapstand inschakel flipt mijn laptop ook na de herstart, werkt dus hier ook niet.
Hij start trouwens net zo snel op vanuit zijn totale rust dan vanuit de slaapstand.

Wat je kunt doen is de laptop uitzetten door de uit knop te gebruiken, maar als je liever de klap dichtslaat dan moet je bij energiebeheer even aangeven dat hij moet afsluiten als je de klep dichtklapt.

Dus, systeem ->voorkeuren -> energiebeheer en daar kiezen voor afsluiten na de vraag "wanneer laptopscherm wordt gesloten".
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖