Mijn vraag is nu net: HOE doe ik dat, vanuit een KDM- een Gnome-sessie starten en omgekeerd?
Dat ik 2 dingen door elkaar haal is best mogelijk, maar bhij het opstarten krijg ik m'n vertrouwde grote woord UBUNTU in oker-bruin, na het invullen van gebruiker en paswoord, verschijnt het KDE-logo in blauw met een op- en neer-springend hardeschijf-icoontje, waarop dan de iconen van -hoe moet ik het noemen- hoofdgroepen verschijnen. Bij het afmelden verschijnt alléén nog het grote woord KUBUNTU, in blauw uiteraard.
Ah, nu snap ik je verwarring

* Je hebt dus nog gewoon het inlogscherm van GNOME, GDM dus. Ubuntu heeft daar een Ubuntu-thema overheen gegooid, vandaar de Ubuntu-kleuren en zo.
* Het feit dat je inlogt met KDE betekent dat KDE is ingesteld als standaard sessie. GDM vraagt, als je een sessie start die afwijkt van je standaard sessie, of je de nieuwe sessie wilt instellen als standaard.
* Het feit dat je het Kubuntu-logo ziet tijdens het afsluiten, komt doordat het pakket kubuntu-desktop dat je geïnstalleerd hebt, de opstart/afsluitschermen het thema van Kubuntu geeft. Dit kun je weer terugdraaien door het pakket
ubuntu-artwork-usplash te installeren.
Goed, om weer in te loggen met GNOME, moet je op een van de knopjes rechtsonder klikken. Eén van die knopjes zal een menu openen waaruit je je gewenste sessie kunt kiezen. Kies daar GNOME, en als het goed is, zal GDM je vragen of je GNOME als standaard sessie wilt.
Ja klopt helemaal, mensen moeten gewoon eens de moeite nemen om Nederlands te leren