Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Log-bestanden extreem groot!!!  (gelezen 1091 keer)

Offline ToN

• Lid
Log-bestanden extreem groot!!!
« Gepost op: 2009/11/27, 23:18:50 »

Na een schone install zo'n 2 weken geleden viel het me op dat mijn HD ruimte erg snel afneemt.
Beetje rond zitten neuzen en wat blijkt?
Mijn syslog en userlogs zijn meer dan 100GB groot!!!
Na wat speurwerk via Google ben ik geen stap verder gekomen, kom allerlei oplossingen tegen, op verschillende
manieren, dus vraag ik het nu eerst maar aan iemand op het NL Ubuntu forum.

Mijn vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn HD niet compleet vol komt te staan alleen door log bestanden?
Hoe moet ik dit voorkomen en hoe kan ik de huidige extreem grote logs verwijderen?

Dit heb ik nooit eerder gehad met vorige Ubuntu versies... het zoveelste minpunt aan versie 9.10 dat ik tegenkom...
Erg jammer... moeten ze echt snel iets aan doen...

Re: Log-bestanden extreem groot!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/27, 23:23:03 »
Heb je logrotate draaien? Dat draait normailter als cronjob om precies jouw probleem te voorkomen. Moet standaard geïnstalleerd en werkend zijn. Mijn /var/log is 11 MB groot, op een Ubuntu 9.10 van een paar weken oud.

Offline ToN

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/27, 23:26:12 »

Hallo Paul, snelle reactie  :D

Ik heb geen flauw idee of dat draait en waar ik dat moet vinden.
Heb ook nooit iets specifieks op mijn systeem ingesteld wat zou moeten meedraaien...
Enig idee waar ik dat kan vinden?

Offline track

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/27, 23:30:32 »
Hoi ToN,

vooral betekent dat volgens mij dat hij eindeloos blijft fouten gooien !
Dit punt zou ik het eerst nagaan.
Heb je al een keer gekeken wat er in zit ?
In dit geval beter niet met de gebruikelijke editors enz. want die kunnen uren lang
met dermate grote bestanden bezig zijn, hier liever via de commandolijn:
head  -n 10000  /var/log/messages  > messages.txten dan het bestand  "messages.txt" in jouw thuismap bekijken. 
Het zou mij niet verbazen als je daar 100000 keer dezelfde kreet zou zien.

track

Offline ToN

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/27, 23:38:46 »

Ik heb gedaan wat je zei, ik zie echter geen eindeloze (identieke) fouten, maar 1 simpele error per 1 a 2 dagen, iets met m'n ethernet kaart wat mijns insziens geen error is omdat ik gewoon online zit op volle snelheid etc. dus geen probleem...

Voor de rest geen ellenlange foutmeldingen en m'n PC werkt gewoon goed zonder problemen...

Offline Tom

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/28, 11:02:48 »
Mijne is 3.3 MB  en staat er op vanaf de final.
Ik ruim wel 1 x per week de gezipte bestandjes op.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/28, 11:10:50 »
Ik heb geen flauw idee of dat draait en waar ik dat moet vinden.
Wordt standaard geïnstalleerd, als je
$ locate logrotate in een terminalvenster intypt, zie je waarschijnlijk die naam een aantal keren over je scherm vliegen.

Ga even na welk bestand of welke bestanden zo enorm groot is of zijn. In terminal:
$ cd /var/log
$ ls -lSh
(daar staat kleine L, hoofdletter s, h).

Offline track

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/28, 12:38:17 »
ToN:  volgens Paul werkt mogelijk jouw "logrotate" niet goed, mijn gis is eerder
dat iets een eindeloze reeks fouten gooit. 
Om dat wat op te helderen, wil je even een overzicht van de log-bestanden en hun grootte aanmaken ?  :
ls  -l  /var/logAls je die lijst hier plaatst kunnen wij de knelpunten toch beter afbakenen.

track

p.s.: Ik zie net, dat komt op hetzelfde neer als wat Paul al zei...
« Laatst bewerkt op: 2009/11/28, 12:43:29 door track »