Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Edit as root  (gelezen 6147 keer)

Offline ruujan

• Lid
Edit as root
« Gepost op: 2009/11/27, 09:17:49 »
Ik werk altijd met KDE, maar nu ben ik met een gewone Ubuntu bezig en ik vroeg me af of er een simpele manier is om vanuit Nautilus een bestand te bewerken als root.

Offline ivo

• Lid
Re: Edit as root
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/27, 09:35:26 »
Waarom zo moeilijk?
Open een terminal en je kunt met vi elk tekst bestand bewerken.
Dat werkt op elk Linux / UNIX systeem.

Dit is weer een sterk voorbeeld van hoe je je afhankelijk kunt maken van een grafische omgeving.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/27, 10:05:52 »
Vi is nogal lastig om mee te werken, een goede commandline texteditor is nano, deze wijst zichtzelf uit.
Verder kan je in je terminal    sudo nautilus    uitvoeren. Let dan wel op, alle bestanden die je dan bewerkt bewerk je met root rechten en als root gebruiker. Maak je als je naultilus op die manier hebt openstaan ergens anders ook bestanden aan dan kan je deze default niet bewerken als gewone gebruiker.
Omwille van de veiligheid (je kan per ongeluk alle bestanden verwijderen en zo ervoor zorgen dat je systeem helemaal niet meer werkt, ...) zijn er veel gebruikers die dit afraden.
Veiliger is het specifieke bestand openen met het commando
sudo gedit /path/naar/bestand
zo open je de teksteditor als root, maar bewerk je alleen dat specifieke bestand, en dan is er minder kans dat er iets gebeurt met de andere bestanden op je computer.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline rja

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/27, 10:07:52 »
Gewoon :

gksudo nautitus

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/27, 10:36:13 »
Alt+F2 en dan
gksudo nautilusof
sudo gedit /pad/naar/bestand
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/27, 11:26:31 »
Citaat
Dit is weer een sterk voorbeeld van hoe je je afhankelijk kunt maken van een grafische omgeving.

Ik zal verder niet reageren op deze opmerking, maar als je niks zinnigers te zeggen hebt, vind ik het niet erg als je van dit topic afblijft.

Maar ik begrijp uit de andere reacties dat je bij Nautilus niet kunt doen wat ik wil. Ik kan in Dolphin en Krusader (KDE, dus) namelijk een extra optie maken bij de rechtsklik, namelijk "edit as root" waarna ik gevraagd wordt om een wachtwoord.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/27, 11:48:00 »
Als je het pakket nautilus-gksu installeert, krijg je in het contextmenu de optie 'Open als beheerder'. Dat heeft -in ieder geval op mijn machine- het gewenste effect.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/27, 11:58:30 »
Citaat

Ik zal verder niet reageren op deze opmerking, maar als je niks zinnigers te zeggen hebt, vind ik het niet erg als je van dit topic afblijft.

Maar ik begrijp uit de andere reacties dat je bij Nautilus niet kunt doen wat ik wil. Ik kan in Dolphin en Krusader (KDE, dus) namelijk een extra optie maken bij de rechtsklik, namelijk "edit as root" waarna ik gevraagd wordt om een wachtwoord.

Dan heb je kennelijk mijn reactie niet goed gelezen waarin ik een manier beschrijf om als root een bestand aan te passen en wel zodanig dat je dat op elk Linux / UNIX systeem kunt.
Als je dat geen zinnige opmerking vindt dan snap ik niet dat je hier je vragen komt stellen want dan kan je namelijk zinnige antwoorden verwachten.
Daarom bestaat dit forum, om elkaar proberen te helpen.

Graag laten we het hierbij.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/27, 12:44:57 »
In Synaptic staat er een pakketje: nautilus-actions
Commentaar bij het pakket:
Nautilus actions is an extension for Nautilus, the GNOME file manager.
It allows the configuration of programs to be launched on files selected
in the Nautilus interface.

Bij voorbeeld: Openen als root en de Md5sum toevoegen aan het popup-menu.

Ook: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/wat-is-jullie-favoriete-file-manager/msg350983/#msg350983
En: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/terminalvenster-33009/msg317739/#msg317739
« Laatst bewerkt op: 2009/11/27, 12:52:59 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/27, 13:49:32 »
Citaat
Dan heb je kennelijk mijn reactie niet goed gelezen

Jawel, maar het is geen antwoord op mijn vraag. Als ik vraag om de weg naar het station, dan wijs je me toch ook geen autogarage aan om een auto te kopen, zodat ik niet meer afhankelijk ben van het openbaar vervoer?

Citaat
Als je het pakket nautilus-gksu installeert, krijg je in het contextmenu de optie 'Open als beheerder'. Dat heeft -in ieder geval op mijn machine- het gewenste effect.

Ja, zoiets bedoel ik. En dat Nautilus-actions ook. Bedankt.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/27, 14:09:44 »
Nautilus-actions staat hier in mint standaard geïnstalleerd. Vandaar dat ik je deze tip gaf.

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/27, 14:29:33 »
Zowel actions als gksudo doen het, maar ik moet even hestarten om ze actief te laten worden. Ik denk dat is omdat Nautilus altijd actief is. Ik kwam ook nautilus-open-terminal tegen, die heb ik ook meteen erbij gezet. Thanks, ik ga me al een beetje thuisvoelen in Gnome.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/27, 16:22:50 »
Citaat
Dan heb je kennelijk mijn reactie niet goed gelezen

Jawel, maar het is geen antwoord op mijn vraag. Als ik vraag om de weg naar het station, dan wijs je me toch ook geen autogarage aan om een auto te kopen, zodat ik niet meer afhankelijk ben van het openbaar vervoer?

Wat ik zeg is dat je via de rustige vi-straat naar het station kunt lopen i.p.v. dat je drukke Nautilus-straat neemt.

Je bent nu een halve dag verder, hebt moeten herstarten etc, terwijl je allang klaar had kunnen zijn door gewoon vi te gebruiken.
vi is echt niet zo moeilijk voor gewoon het standaard werk.
Eigenlijk is het enige wat je moet weten hoe je tekst moet toevoegen en verwijderen, meer heb je voor het aanpassen van een bestandje niet nodig. Dat er met vi VEEEEEEL meer mogelijk is en dat dat soms lastig is, ben ik mee eens.

« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/27, 16:36:45 »
Tja Ivo, tegenwoordig werken veel mensen met de GUI. Niks mis mee toch? Een simpel klikje in het menu is voor velen veel makkelijker dan zitten prutsen met commando's ;)

Offline track

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/27, 16:37:49 »
Bij  vi  heb ik ook altijd het gevoel dat je daarvoor in het jaren '70 Unix-tijdperk thuis moet zijn.
Ik heb er nooit aan kunnen wennen, ik zelf kom meer voort uit de NC-periode in de jaren tachtig.

Vandaar nog steeds mijn voorkeur voor alles dat een beetje daarop lijkt. :o
Bij Uby dus:  standaard  nano  of  pico  of (als die er is) ook  mcedit .
- macht der gewoonte, maar die zijn er ook standaard aanwezig op de CL.

track

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/27, 17:48:19 »
Nadat ik antwoord had, kostte het me ongeveer een halve minuut om die uitbreidingen te installeren met synaptic. En nu aan het eind van de dag heb ik wat geleerd over Nautilus en Gnome en ik kan vanaf mijn eigen werkstations via een VPN-verbinding een shadow-sessie starten met NX en de bediening van van die Gnome desktop overnemen.

Nogmaals bedankt allemaal.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/27, 20:54:01 »
Tja Ivo, tegenwoordig werken veel mensen met de GUI. Niks mis mee toch? Een simpel klikje in het menu is voor velen veel makkelijker dan zitten prutsen met commando's ;)

Dat klopt. Alleen vind ik dat je als beheerder, want dat ben je van je eigen spullen, ook uit de voeten moet kunnen als je geen grafische omgeving ter beschikking hebt.
Als je dan weet hoe je met vi tekst kunt verwijderen en toevoegen dan ben je een heel eind.

Helaas kom je in professionele Windows omgevingen steeds vaker beheerders tegen die ook niet meer weten wat een command boxje is en wat je daarmee kunt. In Linux / UNIX omgevingen valt dat (nog) wel mee, maar als niemand meer zich de command line eigen maakt dan vind ik dat triest.
Daarnaast mis je een hoop functionaliteit die je in de command line wel hebt, maar niet in de grafische omgeving.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/27, 21:56:33 »
maar waarom vi adviseren terwijl nano veel gebruiks vriendelijker is, zeker voor een beginner

Staat nano op een HP-UX systeem?

Offline ivo

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/27, 22:40:22 »
op hp-ux weet ik niet, wel op linux systemen. en aangezien we hier met linux werken ..............

Jaja, 't is duidelijk.
In je eentje een pelgrimstocht houden werkt nioet goed....

Misschien een bijbelse parallel dan.....
Geef de man een vis en hij heeft een dag eten. Geef de man een hengel en hij kan zelf vissen.
Geef de man nano en hij kan op Linux editten. Geef de man vi en hij kan op alle UNICES editten.

I rest my case  ;) :evil:

Offline softbart

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/27, 22:56:10 »
Bij  vi  heb ik ook altijd het gevoel dat je daarvoor in het jaren '70 Unix-tijdperk thuis moet zijn.
Ik heb er nooit aan kunnen wennen, ik zelf kom meer voort uit de NC-periode in de jaren tachtig.

Bij Uby dus:  standaard  nano  of  pico  of (als die er is) ook  mcedit .

track

Hier het zelfde. Oude NC tik uit de DOS tijd. :) :)

groet,

Theo

Offline ivo

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/27, 23:09:25 »
Bij  vi  heb ik ook altijd het gevoel dat je daarvoor in het jaren '70 Unix-tijdperk thuis moet zijn.

Bij Uby dus:  standaard  nano  of  pico  of (als die er is) ook  mcedit .

track

Hier het zelfde. Oude NC tik uit de DOS tijd. :) :)

groet,

Theo

Watjes   XD

Offline track

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/27, 23:16:28 »
Yep, en lui !   =D =D

track

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/28, 01:17:21 »
maar waarom vi adviseren terwijl nano veel gebruiks vriendelijker is, zeker voor een beginner
Gebruiksvriendelijker? Dat is objectief.

Nano gebruikt de onderste 2 regels als een soort menu. Dat is vriendelijk voor starters, akkoord.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rja

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/28, 02:04:15 »
Ik kan lezen en schrijven met vi.

En vi kan dingen, wat al die andere editors niet kunnen.

Zoals reguliere expressies bij vervangen.

Maar ik begrijp dat beginners daar moeite mee hebben, daarom gebruik ik andere editors op dit forum in m'n reacties.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/28, 11:21:31 »
Ik denk ook dat vi heel veel voordelen heeft in een unix omgeving.

Maar.................. zoals je zelf al aangaf heeft het één belangrijk nadeel!!

=D =D Je moet er aan beginnen  =D =D

groet,

Theo