Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .  (gelezen 4753 keer)

Offline Asperger

• Lid
.
« Gepost op: 2009/11/25, 22:28:55 »
.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/01, 18:40:13 door Martie Schellekens »

Re: RAR onbekend in Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/25, 22:31:57 »
Normaal zou die het kunnen openen met archiefbeheer maar ik vind dat maar een rot programma. Winrar blijft in mijn ogen beste compressie programma die er is.

Daarom heb ik zelf winrar ook geinstalleerd via Wine. Hij werkt helemaal goed geen problemen mee.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/25, 22:34:04 »
rar en unrar kun je via synaptic installeren.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline bas.

• Lid
    • Wat mij bezig houdt
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/25, 22:36:54 »
Ivo is me net voor zie ik.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline ivo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/25, 22:40:22 »
Normaal zou die het kunnen openen met archiefbeheer maar ik vind dat maar een rot programma. Winrar blijft in mijn ogen beste compressie programma die er is.

Daarom heb ik zelf winrar ook geinstalleerd via Wine. Hij werkt helemaal goed geen problemen mee.

Ik wil graag deze anekdote aan je kwijt.
Ik leverde, 15-20 jaar geleden, support op Sun Microsystems Solaris systemen en op een gegeven moment vroeg een klant of het mogelijk was om WABI op zijn Solaris systeem te installeren.
WABI was toen op Solaris wat Wine op Linux is.
Op mijn vraag waarom hij dat wilde was het antwoord dat ie een floppy had met daarop een .zip bestand. Dan kon ie onder WABI unzip installeren om zo het bestand uit te pakken.......

Kortom een beetje kind met waterhoofd. Kun je niet gewoon even wennen aan de progammas op Linux? Die doen gewoon hun werk, al is de interface misschien iets anders dan je gewend bent.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/25, 22:58:14 »

Ik wil graag deze anekdote aan je kwijt.
Ik leverde, 15-20 jaar geleden, support op Sun Microsystems Solaris systemen en op een gegeven moment vroeg een klant of het mogelijk was om WABI op zijn Solaris systeem te installeren.
WABI was toen op Solaris wat Wine op Linux is.
Op mijn vraag waarom hij dat wilde was het antwoord dat ie een floppy had met daarop een .zip bestand. Dan kon ie onder WABI unzip installeren om zo het bestand uit te pakken.......

Kortom een beetje kind met waterhoofd. Kun je niet gewoon even wennen aan de progammas op Linux? Die doen gewoon hun werk, al is de interface misschien iets anders dan je gewend bent.

Weetje wat het is, daar ligt het juist helemaal niet aan. Het gaat Exact om hun werk doen interface boeit me voor geen moer is kwestie van wennen. Maar heb gewoon heel vaak gehad dat ik zo een zooi rar bestandjes heb doe ik "extract here" (heb engelse versie :P), maar krijg opgegeven moment halverwege een error maar geeft verder geen info door winrar zelf te gebruiken blijkt vaak dat 1 of meerdere rarretjes corrupt te zijn dus ze even opnieuw downloaden. En exact daar ligt het aan en niet om de interface.

Offline petervs

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/25, 23:04:00 »
Ik heb een zooi RAR-files.
Ubuntu is kennelijk niet in staat die te zien/uitpakken/inpakken.
Un-rar bestaat niet meer.
Martie, doe eens rustig en geef eens antwoord op je andere topics die je hebt lopen.

btw, 't is geen un-rar maar unrar
Ubuntu MATE 16.04

Offline ivo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/25, 23:06:18 »

Weetje wat het is, daar ligt het juist helemaal niet aan. Het gaat Exact om hun werk doen interface boeit me voor geen moer is kwestie van wennen. Maar heb gewoon heel vaak gehad dat ik zo een zooi rar bestandjes heb doe ik "extract here" (heb engelse versie :P), maar krijg opgegeven moment halverwege een error maar geeft verder geen info door winrar zelf te gebruiken blijkt vaak dat 1 of meerdere rarretjes corrupt te zijn dus ze even opnieuw downloaden. En exact daar ligt het aan en niet om de interface.

Download je dan ook de vaak bijkomende .par files om eventueel met par2repair de zaak te repareren?

« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/25, 23:24:34 »

Download je dan ook de vaak bijkomende .par files om eventueel met par2repair de zaak te repareren?

Heb toen van alles geprobeerd, maar kreeg zo vaaaaaak onvolledige bestanden van Newsgroepen dat ik toen maar mee gestopt was. Maar deze alternatief is goed genoeg voor mij.

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/26, 00:00:17 »
rar en unrar kun je via synaptic installeren.

NEE DUS.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/26, 00:22:15 door Martie Schellekens »

Offline siegi

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/26, 00:14:08 »
De ondersteuning voor rar bestanden kan eenvoudig worden toegevoegd aan de archiefbeheerder, door de ubuntu-restricted-extras te installeren.

Volg even volgende handleiding.
http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningKarmic

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/26, 00:29:56 »
Zie foto...

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/26, 00:45:05 »
Systeem>Beheer>Synaptic Pakketbeheer
Dan zoeken in de lijst naar rar en unrar. Zie afbeeldingen.
(en/of zoeken naar ubuntu-restricted-extras)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/26, 00:47:45 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/26, 10:34:21 »
of in de terminal:
sudo apt-get install rar
en sudo apt-get install unrar

Dit is afgehandeld op 2 seconden.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/26, 12:56:09 »

Klik met je rechtermuis op een rar bestand en klik dan op uitpakken. Staat die er niet bij dan even op met andere toepassing openen en dan zoeken naar unrar. Of alle opties hierboven even uitproberen.

+1

Hier ook met 9.10 niets veranderd en kan de rar file's gewoon uitpakken hoor met de std. Archiefbeheer.

Dus op de file gaan staan rechter muis knop dan kiezen voor Openen met Archiefbeheer (bovenste optie)
of hier uitpakken optie 8 van boven of 3e vanaf beneden.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/26, 13:32:57 »
@siegi en heir4c, de non-free versie van unrar staat in multiverse, niet in restricted. Of is dat veranderd onder Karmic? Heb hier alleen Jaunty bij de hand.

@shinger, Winrar en de non-free versie van unrar gebruiken dezelfde codebase.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/26, 13:45:44 »
unrar staat hier onder Gereedschap(multiverse)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/26, 15:03:14 »
Hoi luitjes,

Ik was weer opnieuw gestart.
Er blijkt veel meer aan de hand te zijn dan we durven te dromen.
Met een schone start met LiveCD KK kon Synaptic wel komen maar klapte er onaangekondigd uit.
Vervolgens een rapport versturen via rood icoon rechts boven, die kon niet rapporteren, reden onbekend, mocht ik blijkbaar niet weten want die reden werd niet opgegeven.
Ik denk dat ik inderdaad de LiveCD van JJ maar weer ga terug grijpen en het dan weer proberen.
Ik heb nog nooit zoveel problemen gehad met een nieuwe distro, jammer.
Lucy Linx zal vast beter zijn, daar wachten we dan maar op.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/26, 15:23:04 »
Hoi Martie Schellekens,

Ook mijn vraag waarom werk je nog steeds met de livecd?

In antwoord 9 van jou in dit lijntje zeg je alleen NEE DUS maar laat vervolgens een plaatje zien van softwarebronnen i.p.v. synapic pakketbeheer. Het is heel moeilijk mensen te helpen die niet doen wat we vragen, vervolgens in jou antwoord 11 laat je weer een plaatje zien van het software centrum en wederom i.p.v. synaptic pakketbeheer.
Misschien zijn de hulpverleners niet duidelijk, dat kan natuurlijk maar als je het niet weet of niet zeker weet vraag de dingen dan eerst voor je iets doet dat geheel de bedoeling niet is.

Wat me ook opvalt is dat je mensen geen antwoord geef op hun vragen we proberen je te helpen maar dat lukt alleen als je zelf de vragen van de helpers beantwoord.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/26, 15:28:52 door welrob »

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/26, 15:54:12 »
Tja, als de computer dat niet toelaat, bijvoorbeeld omdat progjes er ineens uitknallen zonder melding waarom, dan mot je opnieuw starten en dan is die situatie niet meer van toepassing.
Ik weet nu inmiddels waarom die rara niet meer gevonden kon worden, dat was omdat de softwarebronnen vertikte om te reloaden.
Nu zit in ik jaunty LiveCD omdat ik toch maar een installeer wil gaan doen terwijl ik er op de computer nog niet klaar mee ben.
Ik denk dat ik dan maar in jaunty ga zitten met die installeer, met de ervaringen met Karmic weet ik niet of ik die nog wel wil...
Misschien knallen progjes er niet meer zonder reden uit als ik op de HD zit, maar dat weet ik dus niet...
GParted is mijn HD aan het herindelen nu zodat ik dadelijk kan gaan installeren.
Hardy werkte niet op deze computer maar wil dat eventueel nog wel proberen voor alle zekerheid.
Met de vorige poging startte zelfs Intrepid niet op...
Moederbord waarschijnlijk te nieuwerwets voor Intrepid en eerder...

Asus P5QL-CM

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/26, 16:14:37 »
als je Hardy wil proberen let er dan op dat je de laatste versie neemt das versie 3 daarin zit de laatste kernel update en deze heeft misschien wel de benodigde drivers voor je hardware.

Maar het enige probleem dat je had met Karmic was dus het rar verhaal, lijkt mij niet echt een rede om die aan de kant te zetten. Als je hardware het verder allemaal deed, want ik heb nog niemand gelezen met een "normale install" van Karmic die geen rar file's kon openen.
Plus dat het voordeel is dat Karmic de laatste kernel heeft en zeker voor de Asus P5QL-CM de juiste drivers aan boord zou moeten hebben.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/26, 16:29:26 »
wat wel kan is dat er op een gegeven moment van alles en nog wat geinstalleerd staat wat hetzelfde doet en het systeem daardoor niet reageerd.
ark en unrar werkt bij mij afdoende in ieder geval.

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/26, 17:22:02 »
Oke das duidelijk femke98 dan zal dat idd het beste voor hem zijn.
Maar waarom heeft hij zolang met de livecd gewerkt weet jij dat want das me nog niet geheel duidelijk?

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/26, 17:30:01 »
Oke, ook das duidelijk hahahaha

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/26, 19:43:46 »
als je Hardy wil proberen let er dan op dat je de laatste versie neemt das versie 3 daarin zit de laatste kernel update en deze heeft misschien wel de benodigde drivers voor je hardware.

Hardy is te oud voor mijn systeem, het moederbord is vervangen enkele maanden geleden en sindsdien starten Hardy Punt 2 en zelfs Hardy Punt 3 NIET OP.
Intrepid blijkt ook te oud, start NIET OP.

Jaunty is de oudste waarmee ik kan werken.
Ik zit nu in Karmic geinstalleerd maar heb voor de zekerheid er ook Jaunty bij gezet voor als het hier niet werkt.
Ik ga dus mijn ene ding dat ik aan het doen was weer opstarten, misschien zal dat dinsdag pas zijn.
Jullie horen het wel als er weer wat vasthijst.
Misschien wil het nu wel soweiso beter gaan.