Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gmail als standaard mail in openoffice  (gelezen 11445 keer)

Offline schilder

• Lid
gmail als standaard mail in openoffice
« Gepost op: 2009/11/25, 17:29:40 »
Hallo weet iemand of gmail van Google apps (dit is de gmail met een eigen domeinsnaam ) ook direct vanuit openoffice gebruikt kan worden.
Ik bedoel dus als standaard mail in openoffice.

alvast bedankt voor reacties.

Ger
« Laatst bewerkt op: 2009/11/25, 19:18:54 door schilder »
Ger

Offline Thijsg

• Lid
Re: gmail als standaard mail in openoffice
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/25, 19:11:25 »
Haal die email even weg, dat is nogal aantrekkelijk voor spambots.

Offline schilder

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/25, 19:19:41 »
dank je Thuisg

« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/26, 08:15:40 »
Kan u eens het mailprogramma van OpenOffice.org bij naam noemen? Voor zover ik weet bestaat OpenOffice.org uit:
  • Base: database programma
  • Calc: rekenblad programma
  • Draw: tekenprogramma
  • Impress: presentatieprogramma
  • Math: wiskunde programma
  • Writer: tekstbeheerdersprogramma
Een programma om te mailen, vind ik dus niet terug. Er staat wel nog zoiets als printerbeheer, maar ik vermoed dat dit meer met het afdrukken te maken heeft, dan met mail?

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/26, 08:28:29 »
Ik vermoed dat Ger Gmail wil gebruiken als er in een .doc of .odt een mailadres staat. Ik weet niet hoe dat moet.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/26, 09:33:14 »
Gmail is webmail en dit lijkt mij niet mogelijk. Wel is het mogelijk om Gmail als client toe te voegen in Evolution of Thunderbird. Op die manier is het dan wel weer perfect mogelijk. Google heeft een zeer mooie uitleg staan om Gmail toe te voegen als client in een mailprogramma. Dit is de uitleg voor Thunderbird?

Offline McLean

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/26, 11:21:22 »
Je kunt in OpenOffice kiezen voor een standaard email programma.

Ga naar in OpenOffice naar opties-internet-email

Of je dan voor GMail kan kiezen weet ik niet, misschien eerst het advies van Pattentzak opvolgen.

suc6

Offline McLean

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/26, 11:34:38 »
Aanvullend op mijn vorige antwoord:

GMail toevoegen als client (IMAP) in Evolution, zoals Pattattezak al voorstelde, daarna GMail als standaard email programma aanmerken in Evolution.

Als je nu in OpenOffice een document (als bijlage) per email wil verzenden, dan wordt automatisch voor je GMail account gekozen.

Moet lukken.

« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/26, 12:49:31 »
Zojuist heeft iemand me verteld dat IMAP en POP3 betalend is in Google apps?? Net één van deze services heb je nodig om je gmail toe te voegen als client in je standaard mailprogramma? Deze pagina vertelt gelukkig iets anders! Schilder zal het even moeten uitzoeken.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/26, 12:56:13 »
Zou moeten lukken Gmail staat bij mij standaard als Mail programma en daarom staat nu ook Gmail standaard aan in OOo.

Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline schilder

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/27, 00:13:49 »
Beste Wanda ik heb dit geprobeerd door Gmail als standaard mail te zetten met de opdracht Gmail %s en in OOo zoals je hierboven aangeeft. Dit werkt niet bij mij. Misschien zet ik Gmail niet goed als standaard.

Nu doe ik het zo als Pattatazak opgeeft via thunderbird dit werkt, maar ik zou het mooier vinden als OOo direct naar Gmail ging.

Misschien kan Wanda mij nog uitleggen hoe.?

Alvast bedankt voor de reacties

Ger

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/27, 07:58:41 »
Ben ik niet met je eens, Arie.

Als je Prism installeerd, kan je allerlei Google apps in die prism schermpjes laten openen. Ik heb het niet direct uitgeprobeerd met OOO, maar het werkt in ieder geval met van die mail-to linkjes vanaf websites. Dus ik zou niet weten waarom het vanuit OOO niet zou werken.

Uiteraard weet ik zo geen opdrachtregel, maar als je het icoon van je gmail-prism op je bureaublad zet, kan je bij eigenschappen de opdrachtregel zo zien.

Gmail via Evolution of Thunderbird is op zich ook wel een optie, maar de snelheid van de Prism apps is erg hoog in vergelijking met die twee programma's.

Oftewel, heer of mevr. Schilder, Ja, ik denk dat het wel kan, Gmail als standaard mail in OOO. Maar dan met Prism als applicatie er tussen.

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/27, 09:25:58 »
Het kan inderdaad. Volg de handleiding op : http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/set-gmail-as-default-mail-client-in-ubuntu/.

Pas de url in open_mail.sh aan om het ook met Google apps te laten werken. Zie onderstaand voorbeeld.

Inhoud open_mail.sh:

firefox "https://mail.google.com/a/jedomeinnaam/mail?view=cm&tf=0&to=`echo $1 | sed 's/mailto://'`"

Uiteraard zonder de strepen ;-)
Als je een andere browser wilt gebruiken moet je "firefox" vervangen door het bijbehoren commando. Bij "jedomeinnaam" komt uiteraard je domeinnaam te staan. Werkt bij mij als een zonnetje vanuit alle applicatie met mailto:  linkjes.

Succes

Offline Tom

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/27, 11:54:51 »
Zou moeten lukken Gmail staat bij mij standaard als Mail programma en daarom staat nu ook Gmail standaard aan in OOo.
totaal onmogelijk, Gmail is nl geen programma. je kan het wel invullen maar het werkt niet

Ik had bij voorkeuren - Standaard toepassingen Gmail ingevuld aangezien ik geen Evolution of Thunderbird gebruik.
Maar al mijn mails via Gmail afhandel inclusief met Firefox.
En daarom stond hij dus automatisch standaard ook in Open office aangeduid.
Of dat dan ook werkt kan ik niet zeggen daar ik het verder via Open office niet gebruik. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/27, 12:06:50 »
Dat zakelijke Google apps is ook heel wat anders dan gewoon een account al of niet in een emailcliënt.

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/27, 12:10:52 »
staat daar los van, Dave.. Ik gebruik gewoon Prism. Niets andders dan een tooltje om je Google mail in een apart venstertje te krijgen. Werkt mooi en heeft niets met het fenomeen Google Apps te maken.

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline schilder

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/27, 21:23:03 »
Hallo

Hetgeen davy.vereycken omschrijf had ik al eerder gezien, maar in dat zelfde forum was door DirkJan een makkelijker manier aangegeven zie hieronder

Citaat
Het kan veel makkelijker zonder script.

Zorg dat je in firefox gmail open staan hebt en ingelogged bent.

Nu, kopieer onderstaande regel in de adresbalk (WERKT ENKEL als je het in de adresbalk van de tab doet waarin gmail geopend staat dus niet ub eeb 2de tab)

javascript:window.navigator.registerProtocolHandler("mailto","https://mail.google.com/mail/?extsrc=mailto&url=%s","GMail")

Nu kan je gmail als standaard selecteren in het menu tools > options > applications : selecteer gmail naast het mailto puntje.

Dit werkt goed, maar hiermee en ook de manier van davy.vereyken kan je nog niet vanuit OOo dirrect naar gmail mailen.

JanE heeft het over Prism volgens mij is dit een browser zonder tabbladen, gmail apps is zakelijk en start niet in de standaard indelingen die er zijn in prism. Maar met de opdracht prism kan je zelf de url opgeven, het is wel leuk en ik kon deze applicatie nog niet alleen jammer het is nog niet mijn oplossing.

Maar niet erg ik heb hierdoor toch weer andere nieuwe dingen geleerd.
Ik ben bang dat ik iets wil wat niet kan.

P.S. Voor JanE je schreef mevrouw of meneer schilder, het is meneer Ger

Iedereen weer bedankt voor de reacties.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/27, 21:47:21 door schilder »
Ger

« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/29, 21:44:12 »
@ schilder

Als je de methode uit mijn post volgt dan zou het ook in OOo moeten werken. Bij mij werkt het voor alle mailto linkjes op website en in documenten ongeacht het bestandstype.

Wat niet werkt is een document vanuit OOo als bijlage mailen, is dat waar je naar op zoek bent?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/29, 21:52:25 door DirkJan »

Offline schilder

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/30, 19:57:49 »
@DirkJan

Ja het laaste want je noemt om vanuit OOo documenten als bijlagen te mailen is mijn bedoeling.
Maar ik ga vanavond toch jouw methode proberen, omdat hetgeen ik boven omschrijf alleen werkt in firefox en dan nog alleen als gmail al in een tabblad staat. Je hoort nog of het gelukt is, alvast bedankt

Ger

Offline schilder

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/30, 20:49:40 »
@DirkJan

DirkJan Jouw methode is beter dan met het script in Firefox wat ik eerder voorstelde, inderdaad ook vanuit andere aplicaties met mailto werkt deze.

Bedankt voor deze oplossing, nu nog documenten vanuit OOo als bijlage.

Ger