Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Audio-problemen in 9.10  (gelezen 918 keer)

Offline Partynoud

• Lid
Audio-problemen in 9.10
« Gepost op: 2009/11/24, 22:41:42 »
Sinds de installatie van 9.10 is mijn geluid niet goed meer (Alleen het geluid voor de koptelefoon werkte meteen en nog steeds)

Het ligt zeer zeker niet aan audiokaart of boxen, want ik 8.04 , 8.10 en 9.04 heeft het geluid het altijd goed gedaan. Ik zie wel dat het menu voor de geluidsinstellingen compleet veranderd is waar ik totaal niet blij mee ben.

Als ik nu de instellingen wil aanpassen Systeem-Voorkeuren-Geluid-Hardware-Profile dan kan ik geen juiste selectie maken. Ik nl. een Sounblaster Live! Platinum 5.1 kaart, waarbij ik sowieso al voor iets als digital surround moet kunnen kiezen. Bij geen enkele stand kreeg ik  geluid (!) Ik heb hem nu staan op Analog Surround 5.1 Output, maar kreeg eerst ook geen geluid.

Toen heb ik de GNOME Alsa Mixer geinstalleerd en daarin heb de optie SB Live ANALOG/Digital Output Jack aangevinkt en toen ik kreeg ik eindelijk geluid! Máár het geluid klinkt slecht, het lijkt alsof er totaal geen bas in zit.

Wie o wie heeft hetzelfde probleem en wie o wie kan mij bij dit probleem helpen?

« Laatst bewerkt op: 2009/11/24, 23:12:01 door Partynoud »

Re: Audio-problemen in 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/24, 23:08:26 »
Bij geen enkele stand kreeg ik geen geluid
Hallo, even terzijde: logisch gezien zeg je precies dit: "Bij niet één stand kreeg ik geen geluid", dus "Bij elke stand kreeg ik geluid"! Maar dat bedoelde je niet... :)

Klopt dat het geluid in 9.10 wat vreemd in elkaar steekt en waarom nu weer die geluidsinstellingen helemaal veranderd zijn, ontgaat ook mij. Ik heb ook die Alsa mixer geinstalleerd om te proberen geluidsproblemen op te lossen en dat is me grotendeels gelukt (hoewel vandaag de microfoon in Skype opeens weer weigerde, terwijl die het een paar dagen geleden nog goed deed en ook vandaag in de geluidsrecorder). Raar en op het eerste gezicht weinig consistent gedoe allemaal, devies is dan ook: nog wat verder prutsen tot het wel goed werkt... :(

Dat basprobleem is misschien op te lossen door er een 500 Watt subwoofer aan te hangen... :)

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/24, 23:19:04 »
Bij geen enkele stand kreeg ik geen geluid
Hallo, even terzijde: logisch gezien zeg je precies dit: "Bij niet één stand kreeg ik geen geluid", dus "Bij elke stand kreeg ik geluid"! Maar dat bedoelde je niet... :)

Klopt dat het geluid in 9.10 wat vreemd in elkaar steekt en waarom nu weer die geluidsinstellingen helemaal veranderd zijn, ontgaat ook mij. Ik heb ook die Alsa mixer geinstalleerd om te proberen geluidsproblemen op te lossen en dat is me grotendeels gelukt (hoewel vandaag de microfoon in Skype opeens weer weigerde, terwijl die het een paar dagen geleden nog goed deed en ook vandaag in de geluidsrecorder). Raar en op het eerste gezicht weinig consistent gedoe allemaal, devies is dan ook: nog wat verder prutsen tot het wel goed werkt... :(

Dat basprobleem is misschien op te lossen door er een 500 Watt subwoofer aan te hangen... :)

Mmm, dus dat van de geluidsprobleem ben ik niet de enige in. misschien dat ik daadwerkelijk terugga naar 9.04, is dat probleem ook weer opgelost, maar 't is niet erg vooruitstrevend wat ze gedaan hebben. Wat dit betreft met het geluid enzo vind ik ze echt terug in de tijd gaan.......Mijn mediaspelers werken ook niet allemaal best én weer problemen met het geluid. eerder kon ik gewoon 2 medispelers openzetten, met 2 verchillende muziekies erop, maar dat trekt ie nu helemaal niet meer...echt terug in de tijd vind ik 9.10, niet best.

Wat valt er dan nog te prutsen Paul? Zo technisch ben ik ook weer niet. Wat voor kaart heb jij als ik vragen mag? En welke instellingen voor audio heb je gekozen in dat geluidsmenuutje?

Offline Willemtk

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/11, 13:55:16 »
even vinkje bij microfoon dempen weghalen (in Alsa), probleem opgelost  :). Ben er ook tijden naar op zoek geweest. Welke gek zet er standaard, bij installatie,  in een mixer, een vinkje bij dempen bij iets wat het meest gebruikt wordt? Dus denkt niemand er aan dat dat weg gehaald moet worden hè? Oké, probeer het vinkje eens. succes