Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Software Center  (gelezen 1985 keer)

Offline Whyaken

  • Lid
Ubuntu Software Center
« Gepost op: 2009/11/24, 22:12:35 »
Hallo,

ik heb een vraagje met betrekking tot Ubuntu's Software Center (USC). Ik hoor vaak als je een bepaald programma wilt installeren dat je dan een pakket moet toevoegen of iets in die richting. Ik neem aan dat de programma's die in USC staan, de standaard selectie van programma's is, en dat je die kunt uitbreiden ofzo?

En soms zie je van die opdrachtregels staan, met apt-get etc... waarin verschilt dat van USC? Kan ik USC en apt door elkaar gebruiken?

Alvast bedankt voor de antwoorden, en waarschijnlijken roepen die weer nieuwe vragen op :)

Gr. Sven

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu Software Center
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/24, 22:31:45 »
USC en Synaptic en apt werken allemaal hetzelfde maar USC is heel grafisch gericht en ook niet alles staat daar in, enkel de programma's in zijn geheel. Je kan ze dus veilig onder elkaar gebruiken.

Er is ook nog aptitude maar daarvan word aangeraden dat niet te mengen met apt.
De juiste verschillen kan ik je niet meedelen, zo ver ben ik nog niet.
Via google en de wiki van ubuntu en via de Debian-site (waarop ubuntu gebaseerd is) kan je veel info inwinnen over de pakketten. Ook via FireFox kan je als je rechts in het zoekveld op het icoontje van google klikt gaat er een menutje open waar ook de "Ubuntu Packages Search" vind.

In Synaptic staan ook al de andere pakketten. Nu al meer dan 28000, hier kan je dus soms 1 pakketje installeren, maar meestal word er nog gevraagd om andere pakketten te laten markeren omdat die anderen daar afhankelijk van zijn.
Apt is net hetzelfde maar vanuit de terminal waar je dus: sudo apt-get install  ervoor moet zetten. In Synaptic is het iets meer grafisch en hoef je enkel aan te vinken en dan op toepassen.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Ubuntu Software Center
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/24, 22:40:10 »
zal het proberen uit te leggen, je hebt synaptic pakketten beheer, daarin staan standaard alle pakketten die gecontroleerd zijn door Canonical, dus veilig om te installeren, de meest gebruikte programma's hebben ze onder gebracht in het software center, dit zijn grafische schillen, wil je de grafische schil niet gebruiken, dan kan je via de terminal met het comando "sudo apt-get install" een programmaatje instaleren of verwijderen "sudo apt-get remove "


edit: ik type niet zo snel


« Laatst bewerkt op: 2009/11/24, 22:43:06 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu Software Center
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/24, 23:03:45 »
En om de 'mogelijke verwarring' nog completer te maken (niet de bedoeling, maar om het trachten duidelijk te maken):

Je kan je gewenste programma's op 3 manieren binnen halen:

- downloaden via de Terminal met 'sudo apt-get install etc'
- downloaden via Synaptic pakketbeheer
- downloaden via USC, zoals door jezelf al aangehaald

De truc zit hem erin, dat je op alledrie de manieren hetzelfde doet - alleen is het grafische 'cadeaupapier' van boven naar beneden steeds groter, en de keuze in mogelijkheden van boven naar beneden steeds kleiner.

Voor de 'mainstream' van installaties kan je gerust gebruik maken van USC. Daar vindt je al heel veel. Dat is al heel wat om van alles uit te proberen.
V.w.b. bv. instructies om zaken vooral op je pc te mikken, of tips en trucs die je hier en daar zal oppikken, werkt synaptic razendsnel. Het is al voorgekauwd door de Linux-community canonical, dus als je het toepast werkt het ook tegelijk.

succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]