Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Versleutelde bestanden openen, "openen met"  (gelezen 4295 keer)

Christophe

• Gast
Versleutelde bestanden openen, "openen met"
« Gepost op: 2006/11/04, 23:52:06 »
Hallo allemaal.
Ik heb een klein probleempje. Ik heb onlangs seahorse ge

Christophe

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/05, 13:30:26 »
Niemand die weet welk commando verschuilt achter het: "openen met 'bestand ontcijferen'", of hoe ik dit te weten zou kunnen komen? En hoe ik dan een bestandtype verbindt met het openen op deze manier?

Christophe

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/05, 14:20:38 »
Ok, heb iets gevonden. Gewoon het bestand laten openen met seahorse --decrypt en dan komt het goed. Nu nog mijn vraag hoe ik dit instel zodat dit verschijnt in het menu wanneer ik rechtsklik op de file. Weet iemand waar dit in te stellen is in nautilus? Waarschijnlijk een of ander config bestandje dat ik niet ken.

Iemand, aub? Alvast bedankt!

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/07, 09:27:26 »
gconf-editor zou dit moeten kunnen regelen.
maar vraag me niet waar je precies moet zoeken. ik heb toen ik startte met ubuntu ook veel gerommeld met encryptie. zelfs seahorse gedraaid, maar heb het net als u nooit lekker aan de praat gekregen.
benader je seahorse vanuit het menu , via een snelkoppeling en navigeer je dan naar de map, of benader je seahorse vanuit de betreffende mappen?

ps zie ook:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1947

« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/07, 11:11:02 »
Gewoon de eigenschappen van het bestand opvragen en daar zie je een tab met de tekst "Openen met" (of iets in die aard. Gewoon daar de opties even aanpassen en alle bestanden met die extensie worden zo geopend.

Wel even opletten want bestanden met .pgp of .gpg bevatten soms andere inhoud dan enkel een versleuteld bestand. Ik heb meer dan eens een OpenPGP key gekregen in een .gpg bestand.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Christophe

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/07, 17:31:40 »
@ Leoquant. Ik mail vooral met de enigmail extensie van mozilla. Enkel om bestanden te versleutelen en ontsleutelen gebruik ik seahorse, via de integratie met nautilus.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/07, 17:34:37 »
Tjezus, het lijkt wel of dit draadje begonnen is door de Afdeling Communicatiebeveiliging van A Q.......

ff denken, wat is 't nummer van de AIVD ook alweer?

Groet, Pjotr.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/07, 19:01:47 »
@pjotr123

het gaat bij mij meer om de mogelijkheid  DAT ik privacy tools kan inzetten.
ik KAN anoniem (zogenaamd anoniem) surfen, alleen ik doe het niet/nauwlijks. ik KAN mijn emails encrypten, maar ik doe het nooit.
misschien vind je dat gek, maar ik heb dan het idee meer controle
te hebben, of in ieder de keuze te hebben hoe mijn computer met (privacy) gegevens om gaat.

vr gr leon007

« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/10, 16:41:16 »
Citaat van: Christophe
Hallo allemaal.
Ik heb een klein probleempje. Ik heb onlangs seahorse ge�nstalleerd. Dit is een prog om met gnupg files te versleutelen. Dit werkt zonder problemen. Eenmaal het bestand versleuteld, krijgt het de extensie .pgp. Als ik hierop dubbelklik opent gewoon de seahorse keyring. Geen ontsleuteling. Als ik het bestandje hernoem naar *.gpg en dubbelklik, dan verschijnt ook het seahorse scherm. Er is echter een tweede optie in het menu, waarbij staat: openen met 'bestand ontcijferen'. Als ik dit kies, wordt mijn wachtwoord gevraagd en gaat de ontcijfering perfect.

Nu mijn vraag, hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ook gebeurt met *.pgp bestanden en indien mogelijk, kan ik ervoor zorgen dat dit de standaard actie wordt bij dubbelklikken, in plaats van dat seahorse opent?

Alvast bedankt!
Ik heb seahorse geinstalleerd, maar krijg geen menuutje in Nautilus; ook door "openen met" > Seahorse  kan ik geen bestanden versleutelen.

« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/10, 17:19:32 »
Citaat van: R Smit
[
Ik heb seahorse geinstalleerd, maar krijg geen menuutje in Nautilus; ook door "openen met" > Seahorse  kan ik geen bestanden versleutelen.
Herstarten van Ubuntu was de oplossing....