Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch inloggen root uitzetten  (gelezen 2211 keer)

Offline Ubuntu Novice

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Automatisch inloggen root uitzetten
« Gepost op: 2009/11/22, 16:42:26 »
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw met Linux, er gaat een wereld voor me open. Ik heb een inmiddels redelijk befaamd notebook, namelijk de Acer Extensa 5220 die je destijds "gratis" bij Tele2 ontving. Aan boord 1 Gb intern geheugen, en een 'trage' celeron M530 processor. Het logge en trage Vista onaangeroerd gelaten, immers kan met Ubuntu (op USB drive van 8 gb resident geinstalleerd via penluxedrive.com) mijn windows netwerk prima benaderen alsmede de twee partitities in mijn notebook.

Maar nu komt mijn vraag: heel vreemd, ik heb een user account Johan aangemaakt. Echter ik weet niet wat ik gedaan heb, maar inloggen gebeurt telkens automatisch in de root. Ik moet dan telkens handmatig afmelden, en pas dan krijg ik het aanlogscherm waarop ik met mijn eigen naam kan inloggen.

In de diverse fora vind ik echter uitsluitend dubieuze verzoeken van mensen die graag onder een root account werken. Het zou eigenlijk niet moeten kunnen, ik wil dus van die automatische root inlog af.

Via systeem-beheer-login screen lukt me wel dit te veranderen, maar het lijkt wel of de veranderingen niet worden opgeslagen. Opnieuw opstarten resulteert in een log in....... in de root.
Vanaf de root en vanaf mijn gebruikersaccount gepoogd de veranderingen op te slaan maar lukt niet.
Ik gebruik Ubuntu 9.10 - de Karmic Koala, gnome editie.

Wat ik zou willen is het volgende:
(1) Automatisch inloggen als user;
of.... zou ik ook werkbaar vinden:
(2) Meteen het inlogscherm, maar dus zonder dat irritante root-gedoe  :)

Groetjes & bedankt,

Johan

Offline Dave

• Lid
Re: Automatisch inloggen root uitzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/22, 17:09:28 »
Dat zul je bij de installatie aangemerkt hebben dat automatisch inloggen. (pas bij de laatste versies een mogelijkheid in dat stadium en voor thuis gebruikers voor de hand liggend)
uitzetten kan bij systeem/beheer/loginscreen

Offline Ubuntu Novice

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/22, 17:34:45 »
Dat zul je bij de installatie aangemerkt hebben dat automatisch inloggen. (pas bij de laatste versies een mogelijkheid in dat stadium en voor thuis gebruikers voor de hand liggend)
uitzetten kan bij systeem/beheer/loginscreen

Hoi Dave, dankjewel voor je antwoord. Wat jij voorstelt ligt voor de hand. Ik heb dat geprobeerd, maar op de een of andere manier worden de veranderingen niet opgeslagen. Telkens als ik daar mezelf als user in zet, de computer uitzet en daarna weer aanzet, verschijnt in systeem-beheer-loginscreen "log in as" een lege ruimte "automatically".

Ongetwijfeld heb ik iets lopen te verklooien misschien wel in de terminal. Mijn probleem blijft dus  :|

Johan

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/22, 21:10:08 »
Welkom op het forum,

Wat bedoel je met als root inloggen? Dat kan normaal gezien niet omdat root standaard uit staat.
Wat verschijnt er in het inlog scherm als je hem net opstart? Wat staat er?

Offline Dave

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/22, 21:49:05 »
Je moet het unlocken en de punt zetten bij "log in as" en je naam selecteren.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/23, 08:55:23 »
Met automatisch inloggen kan maar als root?

Kan het zijn dat het opstarten niet helemaal goed gaat en je in een "recovery mode" komt?
Ik heb zojuit de Sleepnet-kieswijzer ingevuld op www.waartrekjijdegrens.nl/