Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux-varianten voor Windows Home Server onderdelen?  (gelezen 2811 keer)

Offline qwyrp

  • Lid
Linux-varianten voor Windows Home Server onderdelen?
« Gepost op: 2009/11/19, 15:50:38 »
Ik heb de afgelopen dagen Windows Home Server [=WHS] gedraaid en op zich beviel me dat wel. Alleen WHS is voor mij overkill en ik wil de goede zaken draaien onder ubuntu. Deels ben ik daar al uit maar graag jullie mening/tips etc
  • Via internet mijn server kunnen benaderen - dit doe ik met SSH en van daaruit kan ik veel zo niet alles via commandline
  • Streamen van media (video en muziek) liefst zoveel mogelijke codec-ondersteuning. Onder WHS werkte ik met ORB is daar iets vergelijkbaars voor onder Linux ?
  • Ik wil graag via internet mijn bestanden (word-docs, foto's etc) kunnen benaderen/openen:
  • Webserver: apache server
  • De server gebruik ik niet de hele tijd dus 's nachts wil ik deze laten hibernaten, maar hoe doe ik dat? Bestaat er zoiets als Wakeup On Lan en ms zelfs Wakeup On Wan?
Ubuntu Server 14.04.1 - 64 @ I3-2300

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Linux-varianten voor Windows Home Server onderdelen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/20, 01:16:08 »
Via internet mijn server kunnen benaderen - dit doe ik met SSH en van daaruit kan ik veel zo niet alles via commandline
In principe kun je alles. Er zijn ook web interfaces zoals bijv. webmin die je leven wat makkelijker kunnen maken voor bepaalde taken.

Ik wil graag via internet mijn bestanden (word-docs, foto's etc) kunnen benaderen/openen:
Via SSH kun je ook bestanden overzetten (scp). Grafische clients daarvoor zijn bijv. WinSCP of Filezilla.
Of misschien wil je een Samba share opzetten (kun je aanvinken tijdens installatie).

Webserver: apache server
Vink LAMP aan tijdens installeren van Ubuntu Server.

De server gebruik ik niet de hele tijd dus 's nachts wil ik deze laten hibernaten, maar hoe doe ik dat? Bestaat er zoiets als Wakeup On Lan en ms zelfs Wakeup On Wan?
WakeOn Lan (WOL) moet ondersteund worden door je netwerkkaart. Dit heeft in principe niets met je OS te maken.
En ipv hibernate zou ik em gewoon afsluiten...

De computer vanaf buiten je LAN aanzetten is ook mogelijk, maar niet altijd even makkelijk. Voor meer info hierover moet je maar vragen...


Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline qwyrp

  • Lid
Re: Linux-varianten voor Windows Home Server onderdelen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/20, 08:45:33 »
>>>
Citaat van: qwyrp op Gisteren om 15:50:38
Ik wil graag via internet mijn bestanden (word-docs, foto's etc) kunnen benaderen/openen:

Via SSH kun je ook bestanden overzetten (scp). Grafische clients daarvoor zijn bijv. WinSCP of Filezilla.
Of misschien wil je een Samba share opzetten (kun je aanvinken tijdens installatie).
<<<
Oke bedankt maar ik bedoelde meer dat ik via een willekeurige browser bij mijn bestanden (doc, foto's etc) kan komen. Kan dat en zo ja met welk pakket
Ubuntu Server 14.04.1 - 64 @ I3-2300

Offline rja

  • Lid
Re: Linux-varianten voor Windows Home Server onderdelen?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/20, 15:58:48 »
Volgens Google heb je nog :

https://www.amahi.org/

Nooit gebruikt.


Offline qwyrp

  • Lid
Re: Linux-varianten voor Windows Home Server onderdelen?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/20, 16:35:07 »
Amahi is Fedora Linux en ik wil wel graag met Ubuntu  O0 blijven werken
Ubuntu Server 14.04.1 - 64 @ I3-2300